Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Anydesk en bankhelpdeskfraude

Een week geleden ben ik slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Ik schaam mij kapot, ik stink er in.

ik ben nog in het aangifteformulier van de politie bezig om mijn verhaal op te zetten.

De zogenaamde bankmedewerker belde mij op en meldde dat er een crimineel bezig was om geld te trekken van mijn rekeningen met Paypal, uiteindelijk heeft hij mij geplukt op 3 rekeningen.

Ze hebben Anydesk geïnstalleerd om mee te kijken met mijn bankzaken. En de vermeende fraude kwam omdat er malware op mijn laptopsysteem stond, dus ze vonden dat ik AVG antivirus moest downloaden.

Het komt er uiteindelijk door alle gladde praatjes op neer dat ik en de bankpassen af geef aan een leuk uitziende meid en de pinpascodes zogenaamd op een beveiligde lijn na een piep inspreek. En daarna ben ik een paar uur aan de lijn gehouden met steeds weer opnieuw computerscans. Opgelicht door jonge mensen, ze hebben bij leuke bedrijven sieraden, laptops en mobiele telefoons gekocht. Alle bedrijven hebben op mijn verzoek hun camerabeelden veilig gesteld voor de politie.


Ik hoop dat deze pagina openbaar is. Iedereen moet weten dat het oplichting is.

En hopelijk heeft de bank coulance, ik hoop het. Maar wantrouwig ben ik voor eens en altijd. Mijn onschuld en (zelf)vertrouwen ben ik kwijt.

Bezig met laden...

8 Reacties *

08 januari 2023
Ik heb gisteren hetzelfde meegemaakt, hoewel ik normaal nooit opneem voor onbekende nummers en dergelijke toch eenmaal gedaan omdat ik ook een zoekertje op 2dehands had staan. De man won mijn vertrouwen en zei dat er poging tot fraude gepleegd was. Het ging over een bedrag van 4000 euro dat (effectief) door hem van mijn rekening is gehaald. Ik ben zo bang dat ik al mijn geld kwijt ben... Ik hoop dat de bank hier toch een deel van vergoed... ervaringen mee?
25 december 2022
Hallo, mij is ongeveer hetzelfde overkomen, mag ik vragen of de bank een coulance regeling heeft toegepast?
07 oktober 2022
Ik ben een paar dagen geleden ook opgelicht door een nepmedewerker van anydesk. Zo word mn vertrouwen in de wereld.steeds weer een stukje kleiner. Al m'n gmails gehackt.kom nergens meer in,en gmail kun je zelf niet benaderen vreselijk Ik dacht altijd .dit overkomt me niet... Ik trapte er helaas in. Kan mezelf wel voor m'n kop slaan... Sterkte want ik weet wat je voelt
09 oktober 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Wij zijn er helaas allemaal ingetrapt. Vele gingen je voor en vele zullen er nog volgen. Het zijn een stelletje criminelen. Ze spelen met je gevoelens en plunderen ondertussen je bankrekening. Sterkte.
29 september 2022
Voel je niet stom en zet je schaamte opzij. Wij zijn er allemaal ingetrapt. Het zijn een stelletje criminelen. Ze winnen je vertrouwen en plunderen je bankrekening. Sterkte.
29 september 2022

Als antwoord op door c6510baa4c724c…

Dank je we voor je bemoedigende woorden, de verwerking is best lastig.
28 september 2022
Beste Bora-85, om te beginnen, schaamte is niet nodig, probeer daar anders mee om te gaan. Deze daders zijn zo gewiekst dat zelfs een IT'er met 40 jaar ervaring (ik dus) ook in dit soort praatjes getrapt ben. Ook al ben je nog zo scherp, in een moment van zwakte is het gebeurd. Wat rest is aangifte doen, je bank contacten en je verhaal doen op deze community. Vooral dat laatste heeft mij geholpen in het verwerkingsproces. Dat je je verhaal hier doet is een grote stap, de schaamte voorbij zelfs. Laat het vervolg weten als dat je oplucht, weet dat we hier voor je zijn. Henk Struik Ambassadeur / slachtoffer
28 september 2022

Als antwoord op door 2f86341e0e8247…

Dank je Henk voor je reactie, Ja, enige schaamte opzij zetten en hopen dat veel mensen onze verhalen lezen.