Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Misbruikt?

Hi allen, ik struggle nu al een tijdje met het volgende: ik heb last van beelden van een nare (of meerdere die ik mij niet kan herinneren) seksuele ervaring. Ik merk dat het veel doet met mij, maar ben er niet over uit of dat de reden is dst ik al jaren last heb van blokkades en eigenlijk altijd mijn gevoelens heb geblokkeerd. Toen ik klein was ben ik namelijk aangeraakt door een oudere nicht. Ik was toen rond de 10 jaar en zij rond 17. Ze zat aan mijn vagina en ik moest aan die van haar zitten. Ik word misselijk als ik er weer aan denk. Ik weet ergens dat het meerdere malen is gebeurd maar heb vooral alleen 1 plaatje voor me.. de vraag voor mij elke keer weer is of dit valt onder seksueel misbruik of dat het experimenteren was. Ik weet alleen dat ik angst gevoelens krijg bij de gedachte van dat plaatje en dat ik me gedwongen voelde. Ik hoop dat jullie kunnen meedenken want ik loop erg vast en durf het mijn omgeving niet te vertellen.. de spanning is op dit momenr zo hoog dat ik niet verder kan.

Bezig met laden...

3 Reacties *

01 oktober 2022
Hey hey , Wat een naar verhaal , Als iets is wat je niet wil valt dat onder seksueel misbruik , Herbelevingen zijn soms heftig maar dat is verwerken op een andere manier toen ik ze had ging ik kleuren of wandelen zingen muziek luisteren , God houd van je ;) Ps : trots op je
26 september 2022
Hoi Amy, Wat vervelend dat je daar nu nog zulke nare gevoelens van hebt, maar wel heel begrijpelijk. Jij was 10 en zij was 17. Kinderen experimenteren inderdaad, maar jij geeft zelf ook al aan dat je je gedwongen voelde dus het ging al tegen jouw zin in. Seksueel misbruik vindt plaats wanneer de seksuele handelingen tegen de zin van tenminste 1 van de partijen in gaat, dus dat is bij jou zeker het geval. Ook ik heb net ls Jorien een EMDR-traject achter de rug. Ik moet zeggen dat ik enorm veel baat heb gehad bij de EMDR. Hierdoor zijn mijn angsten voor beelden, geluiden en gevoelens door situaties weggenomen en kan ik met een gerust gevoel terug denken aan bepaalde situaties, beelden en personen zonder hier weer spanning en stress voor te ervaren. Of je uiteindelijk zelf ook beslist om (EMDR-)therapie te volgen is natuurlijk helemaal aan jou. Mijn eerste stap voor jou zou ook zijn om een vertrouwenspersoon in je vriendengroep en misschien zelfs in je familie te zoeken. Wanneer je het misschien niet durft te zeggen, zet het dan op papier zodat je het kan laten lezen of kan voorlezen aan degene. Ik hoop dat dit je verder gaat helpen in jouw verwerkingsproces! Veel sterkte! - Liefs, Larissa
22 september 2022
Goedemorgen, wat fijn dat je met ons deelt. Naar, maar begrijpelijk dat je zoveel angst voelt bij het beeld wat je steeds voor je ziet. Er is duidelijk over je grens gegaan. En weet je? Of het plaatje wat in je hoofd ligt opgeslagen nu precies zo gegaan is, of net iets anders... dat maakt eigenlijk niet uit. Ik leerde tijdens mijn therapieën de beelden aanpakken zoals ze in mijn hoofd opgeslagen waren. Alleen door dit beeld aan te pakken (met EMDR), kon de angst langzaam naar de achtergrond verdwijnen. Is er iemand uit je omgeving die je wel in vertrouwen durft te nemen? Iemand die je wellicht kan steunen? Mijn advies is toch om te delen? En naar de huisarts te gaan voor een verwijzing, zodat iemand je kan helpen van deze angst af te komen. De spanning blijven voelen is heel naar en vermoeiend. Ik gun je daarin wat rust. Sterkte! Lieve groet, Jorien