Fraude met bankrekening door scannen van QR code
Dag,
afgelopen week ben ik slachtoffer geworden van fraude. Door het scannen middels de app van mijn bank van een QR code heeft een fraudeur zich volledige toegang verschaft van mijn spaar- en bankrekeningen. Schade: 2 x een opgenomen bedrag van 2474,50 euro elk in Allicante (Spanje) terwijl ik thuis in Nederland op de bank zat.
Zijn er mensen die soortgelijke ervaring hebben gehad en van hun bank de uitspraak krijgen dat de bank hierin geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid heeft?
Wellicht kunnen we ervaringen delen en mogelijkerwijs verdere schade voorkomen.
Mvg, Viking
Bezig met laden...
19 Reacties
https://www.telegraaf.nl/financieel/2098364990/ing-vergoedt-schade-door…
Afgelopen zaterdag in het programma Kassa een heel item over deze fraude en de toezegging van ING bank om de schade te vergoeden. Kan weer opgelucht adem halen :-)
Die mogelijkheid is er dus. Wordt vervolgd.
Kifid is de stap als de bank de eis tot schadevergoeding afwijst. Let op: Kifid heeft bepaalde voorwaarden voor het al dan niet in behandeling nemen van een klacht. Er is dus nog hoop vind ik. En er moet zeker iets gebeuren. Dit veroorzaakt zoveel financiële en emotionele schade en ik vind dat ING haar verantwoordelijkheid moet nemen.
Ten derde dat er geen sprake is van grove nalatigheid aangezien ik mij aan de vijf b:s heb gehouden. (Ik stuur je straks nog even wat bestanden, artikelen die belangrijk zijn)
Ten vierde dat het argument dat het hier zou gaan om oplichting ipv fraude zoals mij door een ING medewerker te kennen werd gegeven niet klopt. Het gaat er niet om dat ik iets verkocht zou hebben en vervolgens niet betaald heb gekregen. Ook niet dat iets gekocht zou hebben, betaald en niet geleverd heb gekregen. Dat is totaal niet aan de orde. Het gaat hier om fraude gelijkwaardig aan wat meestal phishing wordt genoemd. Alleen wordt hier niet iemand misleid teneinde inlogcodes te verkrijgen, maar is er sprake van een nieuwe misleiding variant waarbij iemand misleid wordt direct toegang te verschaffen tot de rekeningen waarbij het verkrijgen van inloggegevens niet eens meer nodig is.
Tot zover even mijn argumentatie. Verder moet ik het voorval exact omschrijven met alle details, het schade bedrag en de eis dat de volledige schade vergoed wordt.
Heb je een idee hoe we ons samen hierin sterk kunnen maken?
https://www.gelderlander.nl/arnhem/jaap-69-uit-arnhem-is-slachtoffer-van-fraude-qr-code-is-zo-lek-als-een-mandje~a99a5bc5/?referrer=https://www.google.nl/
Ik heb helaas te melden dat mij gisteravond precies het zelfde is overkomen. Ook in een moment van onbedachtzaamheid een QR code gescand, zogenaamd om een betaling te accepteren van een zakelijke rekening waarna er meteen daarna geld van de groeirekeningen van mijn kinderen naar een en/of rekening is overgemaakt en een nog groter bedrag naar mijn persoonlijke rekening waarna het totaalbedrag van 2323 euro in Spanje in Benidorm is opgenomen, Dit alles terwijl ik al met ING aan het bellen was. Niet te geloven, het is net een nare droom, En ING wil niks aan schade vergoeden omdat ik zelf de toestemming heb gegeven. Natuurlijk wil ik er graag aan meewerken dat er niet meer onnodige slachtoffers gemaakt zullen worden. Ik ga er ook niet mee akkoord dat ING zich er zo van af maakt. De ING app is een ondeugdelijk product. De beveiliging en waarschuwing is onvoldoende. Er is in een flits een melding zichtbaar geweest maar dat ging zo snel dat het al te laat was. Ik heb nu begrepen dat door het scannen van de code en het intoetsen van de pincode ik 'toestemming' gaf voor het installeren en gebruiken van de Ing app op een ander toestel. Ik heb ook nooit geweten dat vervolgens er een virtuele bankpas door de app op de mobiele telefoon aan gemaakt kan worden waarmee dus geld opgenomen kan worden. Op het andere toestel kan de oplichter zijn eigen pincode aanmaken. Mijn volgende stap is dat ik een officiele klacht ga indienen bij ING. Daar moeten ze formeel op reageren.Ik heb aangifte gedaan online bij de politie maar de status staat nog op 'ontvangen'