Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Russische datingfraude of toch niet?

Ik leerde via een Nederlandse datingsite een Russische vrouw kennen. Aanvankelijk meende ik met een Nederlandse te doen te hebben, want zij vermeldde een Nederlandse woonplaats onder haar profielfoto. Zij ging al spoedig met mij e-mailen en al spoedig bleek zij in een stad in Rusland te wonen. Na enige weken van intensief cooresponderen gaf zij aan naar Nederland te willen komen voor een vakantie om met mij kennis te maken. Zij moest hiervoor een visum hebben en vertrok met de trein naar Moskou om dit op de Nederlandse ambassade of op het Nederlands consulaat in orde te laten maken. Ik was er op bedacht dat zij dan geld zou gaan vragen aan mij. Ik had hierover al het een en ander gelezen. Ik had voor mijzelf besloten dat, zo gauw dit zou gebeuren, ik zou afhaken. Aanvankelijk gebeurde er niets. Maar toen zij eenmaal in Moskou was beweerde zij 2700 Euro nodig te hebben om een visum te krijgen voor de Schengenlanden voor een verblijf van maximaal 90 dagen. Of ik dit maar even wilde sturen. Ik heb op Internet uitgezocht wat betaald moet worden door burgers van landen buiten de EU voor een kort verblijf hier en datk omt neer op 80 Euro, bovendien hebben een aantal, voornamelijk Oosteuropese landen, een korting gekregen en betaalt men maar 35 Euro! Aangezien zij vloeiend Nederlands schrijft en verstaat heb ik deze pagina naar haar toegestuurd. (Zij beweert Nederlands gestudeerd te hebben aan een Russische universiteit). 

Nu beweert zij echter dat de regering van de Russische Federatie eist van haar ingezetenen dat zij 2700 Euro als minimumbedrag op hun bankrekening moeten hebben staan. Anders mogen zij het land niet verlaten. Kan iemand mij vertellen of dit werkelijk zo is? Ik heb intensief gezocht op Internet, maar kan er niets over vinden. Daar komt bij dat het mij lijkt dat Rusland het geen zier kan schelen of Russen die naar het buitenland reizen voldoende geld op hun bankrekening hebben staan. Immers, hebben zij te weinig geld, dan worden zij tot last van de landen waar ze naar toe gereisd zijn. Zij beweert nu, dat zo gauw zij hier arriveert, zij mij het bedrag weer teruggeeft. Kan iemand mij vertellen wat ik hier van denken moet? Ikzelf neig er toch naar te geloven dat dit toch frauduleus is.

Bezig met laden...

12 Reacties *

26 november 2022
Ik blijf het zeggen, op het moment dat er om geld gevraagd wordt door iemand die je nog nooit ontmoet hebt in real life, weet je al dat het fout zit en het is altijd om een vage reden. Echte ingenieurs, millitairen, doktoren, wereldsterren, etc zullen nooit om geld, vragen, daar zij er genoeg van hebben, ook zullen zij ons "onbekende vrouwen en/of mannen" niet benaderen. Op het moment dat dit wel zo is, weet jij eigenlijk direct dat je met een scammer te maken hebt. Trap er niet in en kap het direct af, hoe verleidelijk het ook is, want diegene die je benaderd is lief, aardig, prijst je de hemel in, totdat het moment komt, dat jij zegt "en nu is het klaar, val me niet lastig en vraag niet om geld, cadeaukaarten en zo!
26 september 2022
Ze zijn echt gewetenloos, keihard
26 september 2022
Thans!! Kijk maar naar mij van liefde wordt je blind nu zit diep in de shit dat zulke mensen niets voelen wat ze aan hebben gericht we zijn veel te goed veel te gevoelig om mensen te helpen en dan wordt je gestraft ik weet nu even niet hoe ik me hier uit zullen komen zit nu zo diep in de schuld een alleenstaande vrouw met 2 kinderen.die oplichters hebben geen genaderd ze weten dat ik moeilijk zit .is allemaal erg
20 september 2022
Als je het voor jezelf voor 200% zeker wilt weten, zou je nog even de ambassade kunnen bellen om haar verhaal te checken. Ik ben er eerlijk gezegd bang voor. Mensen worden steeds gehaaider. Goed dat je zo alert was. Heel veel succes en sterkte gewenst!
19 september 2022
Hi Shamarke, Volgens mij is het eerder zo dat het land waar iemand naar toe gaat eist dat iemand een bepaald bedrag tot zijn of haar beschikking heeft of dat anders iemand borg moet staan. Het zal de Russische regeren een 'biet' zijn hoe iemand in het buitenland rond komt tijdens een vakantie. Het klinkt niet heel betrouwbaar. Het is al gevraagd: heb je haar gesproken en gezien met beeldbellen? Als ze daar de boot mee afhoud dat klopt er zeker iets niet. Betaal het niet! De kans is heel groot dat je het geld nooit meer terug ziet. Ook als ze komt met allerlei documenten wees er dan bewust van dat deze mogelijk vervalst zijn. Groetjes, Sylvia Slachtoffer I ambassadeur
19 september 2022
Beste Sharmarke, wij slachtoffers zien al in je eerste 10 zinnen dat het niet klopt. Er zijn nu in Nederland dit soort mensen actief, die zogenaamd in een ander land wonen. Lastig te geloven he. Alles blokken en als je nog iemand zoekt. Kan je beter via ons doen.!!!
19 september 2022
niet op ingaan!!!
19 september 2022
Vervelend om te lezen en vooral vervelend dat je zo twijfelt aan de echtheid. Ik herken het heel erg. Je wil het gewoon geloven omdat je niet wil dat mensen echt zo slecht zijn en geld willen stelen. Maar het komt op mij ook wel erg frauduleus over. Veel sterkte!
19 september 2022
Hoi. Dit is zeker fraude. Trap er niet in. Ik weet hoe moeilijk het is maar haak meteen af.
19 september 2022
Heb je haar al gezien en live gesproken? Heeft ze geen familie of vrienden die haar kan helpen? Hoe lang ben je in contact? Ik vraag dit omdat we niet willen geloven dat iemand het slecht met je voor heeft. Ik ben zelf ook er bijna in getrapt maar gelukkig common sense kicked in. Je vraagt geen geld aan iemand die je net kent. Zeg maar dat je het niet doet en kijk dan hoe lang ze je nog leuk vindt! Ik hoop dat je jouw onderbuik gevoel de overhand laat hebben. Groetjes Marjon
19 september 2022
Hoi Je gevoel klopt eigenlijk al, trap er niet in, dit is fraude. Hoe lief, hoe geloofwaardig ze ook over komt, en wat voor zogenaamde bewijs stukken ze ook gebruikt..trap er niet in. Wss is ze helemaal geen Russische. Wat ontzettend knap van je, dat je aan t zoeken bent gegaan, op internet, naar echtheid, en regels. Luister altijd naar je gevoel, en geloof me, het gaat pijn doen, je wilt zo graag, dat t echt is, liefde maakt blind, we zijn te goed van vertrouwen en dat voelen oplichters feilloos aan. Succes, en nog maals goed van je, dat je na speurwerk, toch steeds meer beseft, dat dit te mooi is om waar te zijn
19 september 2022
Hoi shamarke Ik vind dit ook behoorlijk frauduleus klinken. Ik zou inderdaad afhaken. Dat geld zie je nooit meer terug. Twijfel ook of het wel echt een Russische vrouw is.