Onbegrepen eigen reacties tijdens seksueel geweld
Dag allemaal,
Een paar jaar geleden ben ik door een zeer bedreigende en agressieve man een periode lang gedwongen tot o.a. seks. Hij bedreigde mij, zei mijn familie en vrienden wat aan te doen en was gewelddadig naar mij. Omdat ik zo bang voor hem was, heb ik hem een tijd lang alles gegeven wat hij wilde. In eerste instantie durfde ik geen aangifte te doen, omdat ik bang was om beschuldigende reacties te krijgen (‘je had toch gewoon weg kunnen gaan’ of ‘waarom zien we in berichten tussen jullie dat je zegt dat je het wel leuk met hem vindt?’). Nu heb ik toch aangifte gedaan (ik heb gelukkig veel bewijs van zijn bedreigingen), maar lijkt de politie en het OM niet te begrijpen waarom ik op een gegeven moment pleasend en onderdanig gedrag heb laten zien. Ik deed pleasend en onderdanig omdat deze man bedreigend en verbaal en fysiek agressief was, niet omdat ik hem leuk vond. Toch voel ik mij nu weer helemaal onzeker (en machteloos?) doordat het OM en de politie op deze manier reageert. Daarom ben ik benieuwd of anderen ook hebben meegemaakt dat ze uit angst juist pleasend en onderdanig werden. Alvast veel dank als je jouw ervaring met mij wilt delen. (Zowel de dader als ik zijn volwassenen)
6 Reacties