Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Onbegrepen eigen reacties tijdens seksueel geweld

Dag allemaal,

Een paar jaar geleden ben ik door een zeer bedreigende en agressieve man een periode lang gedwongen tot o.a. seks. Hij bedreigde mij, zei mijn familie en vrienden wat aan te doen en was gewelddadig naar mij. Omdat ik zo bang voor hem was, heb ik hem een tijd lang alles gegeven wat hij wilde. In eerste instantie durfde ik geen aangifte te doen, omdat ik bang was om beschuldigende reacties te krijgen (‘je had toch gewoon weg kunnen gaan’ of ‘waarom zien we in berichten tussen jullie dat je zegt dat je het wel leuk met hem vindt?’). Nu heb ik toch aangifte gedaan (ik heb gelukkig veel bewijs van zijn bedreigingen), maar lijkt de politie en het OM niet te begrijpen waarom ik op een gegeven moment pleasend en onderdanig gedrag heb laten zien. Ik deed pleasend en onderdanig omdat deze man bedreigend en verbaal en fysiek agressief was, niet omdat ik hem leuk vond. Toch voel ik mij nu weer helemaal onzeker (en machteloos?) doordat het OM en de politie op deze manier reageert. Daarom ben ik benieuwd of anderen ook hebben meegemaakt dat ze uit angst juist pleasend en onderdanig werden. Alvast veel dank als je jouw ervaring met mij wilt delen. (Zowel de dader als ik zijn volwassenen)

Bezig met laden...

6 Reacties

04 oktober 2022 (bewerkt)
Hey Pien, Ik heb een zelfde soort iets meegemaakt. Bij mij was het echter niet de politie die zo reageerde, maar mijn huidige vriend. Ik vertelde hem dat ik als jonge tiener oraal was verkracht en zijn reactie deed mij echt pijn. Hij snapte niet hoe ik het had kunnen laten gebeuren. Ik was namelijk bevriend geweest met die jongen. Hij zei dat als ik er geen blauwe plekken en breuken aan had overgehouden, ik niet genoeg mn best had gedaan om weg te komen, maar hij begrijpt niet dat het ging om manipulatie en machtsmisbruik. Ik vind het heel naar om te horen dat er zo op je verhaal wordt gereageerd, maar weet dus dat het vaker gebeurt. Mensen die het niet zelf hebben meegemaakt, kunnen het simpelweg niet (volledig) begrijpen.. Ik wens je sterkte toe!❤
19 september 2022
Hoi Pien. Ik herken me in jouw verhaal. Wat naar dat de politie hier geen kennis over heeft. Zoiets zou toch vereist moeten worden, zeker van zeden politie. Natuurlijk werk je mee, zodat je een betere kans hebt om te overleven. In sommige gevallen is de trauma bond ook zo intense dat weg gaan nog moeilijker is. Hou vol en onthoud, het onbegrip van iemand die er geen ervaring mee heeft, zegt helemaal niets over de realiteit van jouw ervaring. Laat hun je geen onzekerheid aanpraten. Je weet wat er gebeurd is en het is hartstikke goed dat je gedaan hebt wat je moest doen om de situatie zo veilig mogelijk te overleven.
07 september 2022
Hoi, Dapper dat je naar de politie bent gegaan. Het klopt wat je zegt: het gedrag dat je had ( meewerken om te overleven) is natuurlijk gedrag om de situatie zo veilig mogelijk door te komen. Tegenwoordig heet het ‘fawn’ (Stockholm syndroom is wat anders: dat is dat je gevoelens krijgt voor de pleger). De politie moet meer geïnformeerd worden over de overlevings mechanismen zoals ‘freeze’ en ‘fawn’. Als het goed is gaat dat ook gebeuren. Daarnaast zullen ze zulke ongemakkelijke vragen moeten stellen om het eea uit te sluiten. Vertrouw op jezelf. Wat je deed is normaal en gaat onbewust zodat jij kan overleven. We staan achter je!
06 september 2022 (bewerkt)
Hoi Pien, Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Je zit gewoon in een overlevingsfase. Je doet maar vriendelijk om erger te voorkomen. Iets wat de politie nooit zal begrijpen. Je voelt je dan nog vreselijker, omdat je verhaal met je naam bij de politie ligt en je al heel veel moed moet verzamelen om daar je verhaal te doen en vervolgens doen ze er HELEMAAL niks mee. Ze zeggen nee is geen strafbaar feit en nee er liggen verder geen aanklachten tegen die persoon hier bla bla bla. Hoe verschrikkelijk je situatie al is, dit maakt het nog erger. Omdat je wordt neergezet als een crimineel die een onschuldig iemand aanklaagt. Althans zo voelde ik dat wel. Maar het slijt echt dat gevoel en jij weet beter! Door er veel met mensen over te praten helpt al heel veel en de politie doet helaas niks. Ik heb heel veel mensen die achter me staan en als er iets is weet ik dat ik word geholpen. Dat geeft al heel veel troost! Dus de enige tip die ik je kan geven is dat je heel veel mensen moet waarschuwen voor deze man, maar pas wel op tegen wie je het zegt, maar praat erover! Heel veel sterkte! ❤️
04 september 2022
Boek aanrader: verlamd van angst. (Na seksueel geweld/misbruik) Hierin staan o.a. alle fases duidelijk beschreven waar je doorheen gaat. Waarom je doet wat je doet.. Heeft mij erg geholpen om het schuldgevoel en schaamte enigszins een plekje te geven en te begrijpen hoe ons systeem werkt. Liefs, K
04 september 2022 (bewerkt)
Hallo Pien20, Ik vind het sterk van je dat je actie onderneemt. Ik ondervond ook veel wantrouwen. Na een gewelddadige overval en verkrachting was het zijn woord tegen de mijne. Mijn mobiel, laptop en camera werden meegenomen. Familie en collega's ondervraagd op politiebureau. Ik had hem opgepikt in een bar ik kon zijn moeder zijn.. Zijn woord tegen de mijne. Maar hij had al een crimineel verleden. Zelf slachtofferhulp gehad en prodeo advocate. Ik voelde mij meer een dader terwijl hij zich beriep op zijn zwijgrecht. Dankzij het doorzettingsvermogen van de politie heeft hij 6 jr en TBS gekregen. En nu weer 2 jr. TBS. Dus doorzetten hoor.. Je bent sterk. Liefs Chamilla.