Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Een Spaanse liefde, te mooi om waar te zijn..

Dit is mijn verhaal. Ik deel het met jullie omdat het mij helpt om hetgeen wat mij is overkomen te accepteren en als steun voor iedereen die ook slachtoffer is geworden van datingfraude. 

 

Een dag in juli 2022,  ik sta op het treinstation en ik wacht op hem. Maar hij stapt niet uit de trein. Ik heb nog op twee volgende treinen gewacht, maar hij kwam niet. Ook had hij na 15.00 uur niet meer geappt. Het is hart verscheurend. Ik voelde me verloren en zo alleen op het station. Thuis heb ik geschreeuwd, gescholden, gehuild. Wat een vreselijk gevoel. Niemand wist van deze situatie. Die avond heb ik het opgebiecht aan mijn zus, we huilden samen. 

Het begon via Instagram in december 2020, een Spaanse man reageerde op mijn foto's en stuurde mij een eerste berichtje: you are so beautiful. Ik heb niet meteen gereageerd, ik dacht ja natuurlijk. Daar trap ik niet in. Maar toch ben ik na een aantal dagen ook op zijn foto's en bericht gaan reageren zo kwamen we in gesprek met elkaar. We schreven toen in het Engels. Hij woonde en werkte in Groningen. De gesprekken waren echt leuk, intensief en we praten elke dag met elkaar. We zijn snel overgestapt naar WhatsApp. Hij gaf veel complimenten en de liefde spatte er vanaf. Hij wilde mij ontmoeten op Valentijnsdag,  maar ik zat midden in een scheiding en er was corona, dus ik wilde niet afspreken. 5 februari moest hij plotseling naar Spanje, zijn zus had een ongeluk gehad. Ik leefde intens met hem mee. 2 weken later vroeg hij geld voor het ziekenhuis. En ik heb het overgemaakt. Kort daarna vroeg hij om via de app Viber te praten. En toen schreef hij alleen nog maar Frans. Ik heb er vragen over gesteld, maar alles kon hij uitleggen en ik accepteerde het. Na een aantal weken vertelde hij dat zijn vader was overleden en had hij geld nodig om papieren te regelen voor de erfenis. En ik maakte het geld over. In die tijd kon ik door de enorme stress van de scheiding, ik was op zoek naar een woning en ik had hoge werkdruk, echt niet goed meer nadenken. Ik werd geleefd. Ik maakte me ondertussen ook serieus druk om zijn situatie, ik vond het vreselijk dat hij net als ik zoveel moeilijke dingen meemaakten. Het schepte een band. Half april zou hij naar Nederland komen, maar hij kreeg een ongeluk en lag maanden in het ziekenhuis. Er was een constante vraag naar geld. Ondanks dat ik het niet wilde, altijd nee zei en ook de redenen gaf waarom niet. Overtuigde hij mij met zijn enorme lieve en gevoelige woorden. Ik heb keer op keer discussies gehad, het maakte mij erg moe en zeer gestresst. Het putte mij letterlijk uit, dat ik het zo lang heb volgehouden is onbegrijpelijk. Ik heb zo vaak de relatie verbroken, maar telkens werd ik bedolven door zijn gepassioneerde liefde. En ondanks de enorme zorgen, de twijfels, het verdriet, ben ik ontzettend veel van hem gaan houden. Ik leerde ondertussen zelfs Frans en Spaans, zodat we goed konden communiceren. We hebben meer dan 1,5 jaar contact gehad, hij heeft één keer een gesproken bericht gestuurd, maar hij wilde nooit videobellen. Ik heb hem alles gegeven, mijn liefde, mijn hart, mijn geld. Het is walgelijk dat ik zo gemanipuleerd ben door een harteloos persoon of personen. Er is een vreselijk spel met mij gespeeld. Het is me nu gelukt om eruit te stappen. Ik had verdriet, ik miste het contact. Maar er viel vooral een enorme last van mijn schouders. Deze kwelling, het manipuleren, het spel is voorbij. Ik kan na 1,5 jaar eindelijk weer slapen. Ik blijf in de liefde geloven. Maar nooit meer zal ik mij compleet wegcijferen voor een relatie. Nooit meer zet ik mijn eigen geluk opzij. Ik verdien het net als jullie om gelukkig te zijn. We zijn het waard. Het is nu een maand geleden dat ik contact had. Ben bij de politie geweest, ze hebben er een melding van gemaakt. Aangifte heeft geen zin omdat het om buitenlandse rekeningen gaat. Ik heb het ook gemeld bij de fraudehelpdesk. En ik heb twee keer contact gehad met slachtofferhulp. Wat fijn om te praten met iemand die mij niet veroordeeld. Mijn zus veroordeeld mij ook niet en steunt me enorm. Ik kan zeggen dat het goed met mij gaat. Ja soms mis ik hem, het contact. Maar ik weet dat die persoon niet echt is. De man op de foto heb ik wel gevonden. Hij is een Spaanse man met een Instagram account waar zijn emailadres vermeld stond. Ik heb hem gemaild omdat hij ook slachtoffer is. Ik voel me sterker dan ooit. En ik ben trots op mezelf dat het mij gelukt is om het contact eindelijk te verbreken. Daar was moed, teleurstelling en heel veel verdriet voor nodig. Maar het is nu voorbij ...Ik wens iedereen ongelooflijk veel sterkte! 

Bezig met laden...

6 Reacties *

28 september 2022
Dank jullie wel voor alle berichten. Het doet mij goed. Ik heb zeker nog momenten dat ik verdrietig ben om het geld wat ik kwijt ben. De oplichter neemt nog steeds contact met mij op. Instagram is een platform vol met nepaccounts. Wekelijks krijg ik verzoeken. Altijd check ik de foto via Chrome lens. En ja hoor weer wordt de identiteit van een ander misbruikt. Wees alert. En zeker als je berichten krijgt met complimenten. Het is allemaal oplichting. Nee, ik zal nooit meer voor een liefde via internet gaan. Ik vind het een nep wereld. Ik focus me nu op zelfliefde. Even geen relatie meer voor mij. Tijd voor mezelf. Ik wens jullie allemaal een heel mooie dag. Hou van jezelf. Liefs
28 september 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Hi Ebubekir, Blokkeer de oplichter op alle accounts waar hij je kan bereiken. Dit geeft je waarschijnlijk veel rust. Je kan er voor kiezen om je Instagram op niet openbaar te zetten. Dan kunnen mensen je ook niet zomaar contacten. Goed dat je voor jezelf kiest. Ik deel je ervaring mbt het online daten/contacten. Heel veel is nep maar niet alles. Ik wens je sterkte met het verwerken en op een dag, heel onverwachts, komt er vast een prachtig persoon je leven binnen wandelen. Tot die tijd is het tijd voor jezelf! Groeten, Sylvia Slachtoffer I ambassadeur
27 september 2022
Hoi Ebubekir 43. och dat is wel goed dat je de echte even wat gemaild hoe dan ook is wel een opluchting dat geef je moed .ik ben net achter gekomen dat ik zwaar opgelicht ben die oplichter heeft mij via Instagram contact gezocht terwijl ik zelf niet eens opzoek was voor zulke dingen nu ben ik een slachtoffer ben dat had ik ooit nooit willen geloven hart verschuren.ik geef hem mijn vertrouwen heel mijn hart en op eens is helemaal leeg is.zo pijnlijk zo moeilijk om te verwerken .ik zou ook graag een keer dat ik wat kan zeggen met de echte persoon op de foto is .ik weet nu ook wie hij echt is die man op foto's . Hij is ook slachtoffer is geworden die van mij is in us het klopt allemaal de verhaal de criminele voor deed is alleen de naam en geld zaken vals .ik hoop dat ik ook sterk ben en hier snel er uit komen en verder kunnen gaan
23 augustus 2022
Dit gebeurt als je zo’n vreselijke behoefte hebt aan koestering en om gezien te worden in je talent voor de liefde. Het is onvoorstelbaar maar mij is het ook gebeurd en zelfs meermalen. Mijn therapeut kon mij niet overtuigen dat het niet klopte. Er waren tekenen, ja, maar ik wilde die gewoon niet zien. Misschien omdat ik reeds als peuter gewend was om te leven vanuit hoop dat mijn moeder mij zou begrijpen. Maar ze schoot nu eenmaal tekort. Ik weet nu dat ze echt niet anders kon
22 augustus 2022
Ik weet ook heel goed hoe het verleidelijk is om een contact te hebben met iemand die je een "beuaty" noemt en met complimenten, met begrip en met grote "liefdeswoorden" strooit. Het doet mens zo goed, vooral als je alleen bent en voor liefde open bent. Die "van mij" was zo knap op de profielfoto, toevallig mijn type, hoogopgeleid, weduwnaar, vrouw overleden bij een auto ongeluk, een dochter, uitgezonden naar Syrië om de vrede te bewaken.... en bla bla bla volgens "hun" sjablone en hij had zo veel hobby's dat we met elkaar zeker met een ervan zouden matchen en plaatje van ons tweeën samen compleet zou zijn... ik had hem gelukkig door dankzij waarschuwingen die ik eerder gehoord had en ik speelde met hem. Ik heb ook zijn profielfoto in de zoeker gegooid en de echte man die op de foto stond heb gevonden en naar de oplichter gestuurd. En dan was hij weg. Maar dat mooi gevoel dat het mens geeft zorgt dat vrouwen die niets van deze oplichterij weten echt verliefd worden, verliefd op iemand die niet bestaat. Fijn dat je eruit bent, mij verbaast dat je het zo lang volgehouden hebt! Heel veel sterkte en klik alle verzoeken die je niet kent weg... er zoekt zeker iemand naar jou en die komt op een andere manier naar je toe! Lieve groet!
22 augustus 2022
Hallo Ebubekir, Wat een heftig verhaal! Maar ook zo bekend voor velen van ons hier. Het is niet raar dat je moeite had om los te laten. Voor jouw was het namelijk een echte relatie. Als die verbroken wordt moet je dat verwerken. Wat fijn om te lezen dat je zoveel steun krjgt van je zus. Blijf praten om het goed te verwerken. Twijfel niet aan jezelf. Wat anderen ook mogen zeggen je bent niet dom of naief. Zoals ik het lees ben je juist heel sterk. Je hebt er een punt achter gezet en doorgegaan met je leven. Laat je niet verleiden om neer meer geld over te maken. Als je twijfelt kan je hem altijd blokkeren. Als je wilt praten vind je hier altijd een luisterend oor.. Groetjes Sylvia Slachtoffer I ambassadeur