Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van whatsapp-fraude

Aileen, Tina, Annie, de kliniek en de ferrari

Standaard profielafbeelding
Dan

Via Whatsapp ben ik in perfect Engelse woorden benaderd door iemand die een dame uit Singapore (Aileen) beweerd te zijn en heel subtiel laat blijken welvarend te zijn. Als het te mooi om waar lijkt te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn. "Ze" drong aan op een vriendschap en stuurde foto's van een beeldschone Aziatische dame, haar dochter (Tina), haar rijke leven en haar privékliniek voor plastische chirurgie in Singapore. Ik geloofde er helemaal niets van, en na enkele uitgewisselde berichten heb ik toch maar even met 'haar' gebeld en krijg vervolgens een dame aan de telefoon die de engelse taal nauwelijks beheerste. Een check op scamwatcher.com bevestigde mijn vermoeden, deze ‘dame’ en de tactiek wordt enkele malen door slachtoffers gemeld. Ik wist genoeg maar was tegelijk ook nieuwsgierig waar dit heen zou gaan, hoe krijgen oplichters het voor elkaar om anderen op te lichten en wat kan ik doen om dit soort praktijken te verminderen. Dus heb ik ‘het spel' voorgezet en volledig in 'haar' verhaal meegegaan en mij als een verliefde man met een pover leven gepresenteerd. Op een heel geraffineerde manier maakte ‘zij’ mij deelgenoot van ‘haar leven en behoeften’, zo doortrapt dat zelfs ik, een stabiele en nuchtere man, mijzelf een keer betrapte op twijfel. Na een week of wat beweerde ‘de dame’ dat ik een net zo'n welvarend leven kan hebben als zij omdat zij voorkennis zou hebben van een vriendin (Annie van Binance) bij het pushen van een nieuwe cryptomunt (Payl). Vanaf dat moment heb ik verbindingsproblemen geveinsd en ben daarin zelf zo ver gegaan dat ik heb beweerd het vliegtuig naar Singapore te nemen, inclusief tijden en vluchtnummers, om samen te gaan investeren. Nadat ‘zij’ daar tevergeefs (?) op mij heb zitten wachten heb ik bekend gemaakt dat ik het spelletje door heb gezet om ‘bewijs’ te verzamelen om dit bij een bevoegd gezag aan te geven. Omdat er echter geen sprake is geweest van een feitelijke oplichting komt deze bende er helaas mee weg, aangifte van een poging tot oplichting wordt niet opgenomen.

Daarom dit bericht, om slachtoffers een hart onder de riem te steken. Alle begrip voor mensen die hier intrappen, zeker als je kwetsbaar of eenzaam bent of schulden hebt. De aanpak is zo geraffineerd dat ik mij heel goed verplaatsen in mensen die hier gecharmeerd van raken en zo in de problemen komen.

En een bericht aan diegenen die met ‘Aileen’ aan het chatten zijn, maak dat je wegkomt!

 

Bezig met laden...

2 Reacties *

16 augustus 2022
Klinkt erg als mijn verhaal. Details waren anders maar het doel hetzelfde. Helaas had ik het niet door en verloor veel geld. Net als jij probeer ik zo veel mogelijk mensen te waarschuwen. Dat ze er mee weg komen steekt mij ook.
16 augustus 2022
Dank je wel voor je verhaal, goed van je dat je er niet op in bent gegaan, ik ben nl in 2020 opgelicht via whatsapp en ben nu heel voorzichtig geworden, erg dat deze mensen bestaan en ermee weg komen. Groetjes