Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Amerikaanse arts in Yemen

Beste allemaal,

Vol verbazing, ongeloof, herkenning en opborrelende emoties heb ik (bijna) al jullie verhalen gelezen.

Ik ben zelf een alleenstaande moeder, zelfstandig, hooggevoelig, onafhankelijk en sta sterk en positief in het leven. Ik doe niet aan internet daten omdat ik liever iemand "life" tegenkom. Vriendschapsverzoeken op social media blokkeer ik altijd onmiddellijk tot ik via Telegram door "Corey Kent" benaderd werd. Ik twijfelde (vraag me niet waarom) en heb er 3 dagen over nagedacht en besloot toen uit nieuwsgierigheid toch voorzichtig te reageren. Van wat oppervlakkige berichtjes gingen we al heel snel de diepte in. Het leek alsof "Corey" dwars door mijn ziel keek. Eng gewoon (positief bedoeld).

Na een week heb ik 2 vriendinnen over deze man verteld en zei hen dat het wel leek dat iemand mij aan de andere kant zat te "fucken". Ik heb zelfs hen een seconde ervan verdacht dit te spelen al leek me dit ook een zieke grap. Zo enorm zaten "Corey" en ik op een lijn. Ook hij was Amerikaan, had de leiding over een militair ziekenhuis in Yemen, had de telefoon moeten inleveren, had geen toegang tot zijn bankaccount, was weduwnaar, zijn dochter zat op kostschool in Canada en zijn vrouw was 6 jaren terug overleden. We hadden enorm veel herkenning over en weer. Ik kreeg na een week email contact met zijn "dochter". Er werden dus twee rollen gelijktijdig gespeeld. Gedurende de 2,5 week contact en ruim 1300 (?) berichtjes later werd een vriendin van mij wat alerter dan ik was (vanaf het begin heb ik "Corey" aangegeven hem niet 100% te kunnen vertrouwen totdat ik hem in levende lijve ontmoet zou hebben. Ook waren er in berichtjes soms wat aparte dingen maar als ruimdenkend mens en na steeds weer antwoorden op mijn vragen te krijgen, kon ik deze antwoorden toch wel plaatsen). Die vriendin stuurde me berichtjes van dating fraude en zij heeft, mij lukte het niet, de foto's van "Corey en zijn dochter" op verschillende manieren gecheckt. Bij de foto van de dochter was het "bingo". Nou ik voelde de bodem onder mijn voeten verdwijnen. Gelukkig had ik nooit geld overgemaakt, helaas wel foto's gestuurd van mezelf en zoontje (waar ik enorm veel spijt van heb, het is tenslotte een kind). Ik heb direct de google chat eraf gegooid en alles geblokkeerd. Ik kon het niet nalaten om toch nog een paar dagen, zelfs vandaag nog, mijn spambox te checken maar de geldvraag a 4.500 euro voor een spoed vakantie aanvraag ontving ik ook. Enkele dagen geleden zag ik ineens een telefoonnummer achter de naam op Telegram staan met een Nigeriaanse landcode. Nu wist ik het 100% zeker.

Als iemand mij dit ooit voorspeld had, had ik het nooit geloofd. Wat een bizarre ervaring in mijn leven. In 1e instantie ging ik er wat laconiek mee om. Maar al gauw realiseerde ik me dat ik de impact van deze ervaring ("trust issue") niet moest onderschatten en kwam ik in deze groep terecht. Het lezen van jullie verhalen zorgt voor veel verdriet en emoties, maar is ook goed voor mijn verwerking.

Waar ik nog mee worstel is dat ik afscheid moet nemen van de man op de foto ("Corey"). Me realiseren dat deze man niet gekoppeld is aan de ruim 1000 berichten met alle informatie/gevoelens/emoties/dromen etc is voor mij een echte "mindfuck" om het maar zo te zeggen. Dat mijn dromen, illusie en aandacht voorbij zijn, vind ik natuurlijk erg jammer maar daar kom ik wel overheen. Het loslaten van de man op foto dat lukt me (nog) niet. Als jullie hier tips voor zouden hebben, dan hoor ik dat heel graag.

Ik wens jullie in ieder geval het allerbeste toe en heel veel sterkte met de verwerking van deze ervaring <3

ps eigenlijk zou ik de man van de foto willen waarschuwen dat zijn foto misbruikt word. Weet iemand of hier een organisatie voor bestaat?

Bezig met laden...

12 Reacties *

05 februari 2023
Hallo. Heb je verhaal gelezen en ben verbaasd. Arts in yemen,eigen ziekenhuis in duitsland,niet bij zijn geld kunnen komen. 6 jaar alleen met kind. Alles wist hij of dat hij mij al zolang kende. Verhalen ik wil naar jou toe maar kan niet bij mijn geld komen. Wil jij geld over maken 1,600 dollar. Wil jij een kado card sturen 500 dallar. Niet gedaan. Mijn wereld storte in. Zijn naam was Joel stuart moses damusa. Of moses damusa. 54 jaar oud. Vrouw verloren Kind in italie.
05 februari 2023

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Moeilijk he? Alle verhalen hier op het forum zijn zo herkenbaar. Heel veel sterkte gewenst in je proces! Ik kan nu gelukkig zeggen dat ik het achter me heb kunnen laten maar ik ben en blijf alert ?❤️
26 december 2022
Een paar maanden verder krijg ik uit het niets een mailtje. Onder een andere naam welliswaar met excuses voor alle leugens ("joh, toch?"?) en of ik svp wil reageren zodat hij alles kan uitleggen. Niet dus! Ze zijn hardnekkig, jullie zijn gewaarschuwd ??♥️?
19 december 2022
Hallo freferieke. Ik zou graag een foto willen delen want ik heb nu kennis aan een man die staat met een foto als artd uit yemen alleen deze gebruijt de echte naam althans van het insta account. Hij vraagt om geld ook een dochtertje. Hopleijk reageer je
19 december 2022

Als antwoord op door 7213ded67d304a…

Hoi Niek, Je mag me zeker de foto mailen!
14 oktober 2022
Hoi Frederieke-98, Zelf heb ik ook echt geloofd dat ik met een Amerikaanse acteur aan het chatten was. Ik had nooit gehoord van dit soort fraudes. Gelukkig net op het laatste moment betaling kunnen annuleren. Het is bij mij nu een jaar geleden, ben er nu van los, maar heeft een tijd geduurd. Ik heb geen tips voor een snelle verwerking, maar het slijt in de loop der maanden. Heel veel sterkte!
22 augustus 2022
Lieve Frederieke-98, het is zo herkenbaar. Wat hield ik veel van hem. Ik leefde mijn Spaanse droom. Nooit gedacht dat ik slachtoffer zou zijn van datingfraude. Ik had 1,5 jaar intensief contact en ik heb helaas heel veel geld overgemaakt. Ik weet niet waar ik met mijn gedachten zat. Het is nu 4 weken geleden dat het contact verbroken is en ik mis het contact soms. Maar ik ben erg blij dat deze kwelling voorbij is. Wat een vreselijk spel is er met mijn gevoel en mijn hart gespeeld. Ik voel me stukken beter nu en ik sta in mijn kracht. Ik wens jou ongelooflijk veel sterkte en kracht. Het komt goed. Op een gegeven moment slijt het gevoel. Heb vertrouwen. Ik heb de echte identiteit van de persoon op de foto gevonden. Deze man is ook slachtoffer. Zijn foto's worden door heel veel accounts op Instagram en Facebook gebruikt. Het is echt een grote criminele organisatie. Omdat deze persoon op zijn Instagram pagina een emailadres had staan, heb ik hem mijn verhaal gemaild. Het gaf mij een goed gevoel. Sterkte met rouwen, verwerken en helen. Lieve groet!
16 augustus 2022
Hi Frederieke89, Helaas ben ook jij slachtoffer geworden van een criminele organisatie. Ik ben blij te lezen dat je geen geld hebt overgemaakt. Vele hier op de community hebben dat wel gedaan. Vervelend dat je fotos hebt gedeeld maar geloof me je bent niet de enige. Het is moeilijk om te achterhalen of deze gebruikt worden. Ik lees hier wel verhalen van slachtoffers die het gelukt is de echte identiteit van de persoon op de foto te achterhalen. Dat vereist veel speurwerk. Tijd die je ook kan steken in je eigen 'herstel'. Het verwerken zal ook tijd en energie kosten. Voor jou was het namelijk een echte relatie, ook al had je de persoon niet in het echt gezien. Neem je tijd hiervoor. Ik zag dat Amber je had geattendeerd op een verhaal van een Amerikaanse arts. Dit soort beroepen of booreiland of militair of werknemer van de NATO zijn populaire beroepen die scammers gebruiken. De scripts waar de scammers mee werken wordden op die manier hergebruikt. Alle belangrijke dingen die jij noemt worden opgenomen in het script zodat iedereen met wie jij contact hebt (grote kans dat je met meer dan 1 persoon hebt gechat) het verhaal kan teruglezen. Je kan dit vaak zien aan de manier van schrijven. Ik wens je veel sterkte met het verwerken. Mocht je een luisterend oor zoeken weet dan dat die hier op de community altijd te vinden is. Groetjes Sylvia Slachtoffer I ambassadeur
10 augustus 2022
Op scamhatersumited.com las ik gisteren een verhaal over een Amerikaanse arts.
10 augustus 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ik ga kijken!
10 augustus 2022
Hoi Frederique, Ik herken veel van mezelf in jouw verhaal. Helaas heb ik wel geld overgemaakt voor o.a. een vliegticket (welke hij dus niet niet nam...). Ook ik ben hooggevoelig en onafhankelijk ...dacht ik altijd. . Maar de manier waarop ze je hart en ziel en binnendringen is onbegrijpelijk. Ook ik had het gevoel met deze persoon op 1 lijn te zitten en dat vind ik het moeilijkste van alles. Dat je denkt dat iemand oprechte gevoelens voor je heeft , maar dus een gevaarlijk en smerig spel aan het spelen is. En ook de klap dat degene op de foto"s niet degene is met wie je sprak. Veel sterkte Frederique, ik ben blij dat je geen geld betaald hebt. Ik probeer naast het verwerken, ook iets positiefs hieruit te halen voor mezelf maar dat lukt nog niet zo goed. Misschien dat ik beter naar mijn gevoel moet gaan luisteren en bij mezelf moet blijven ipv mezelf te richten op de ander. Nu zie ik wel de Red flags, die ik eerst niet zag....maar ja helaas te laat..
09 augustus 2022
Lieve Frederieke-98, Dit is niet iets wat je snel achter je laat helaas. Maar tijd heelt alle wonden. Bij mij speelde de fraude in october vorig jaar, maar het heeft maanden gekost voordat ik erover heen was. De contacten waren intensief, dagelijks, lastig om hier uit te komen ik vorlde me zo gelukkig indertijd... maar het is mij gelukt. Geef het de tijd is de enige tip die ik je kan geven. Zelf heb ik de fraude via scamhaters united aangemeld omdat het bij mij via messenger begon. Voor telegram weet ik de kanalen niet om het te melden. Goed dat je geen geld hebt gegeven. Geef het de tijd om hier overheen te komen. Het is een stel boeven die snel geld willen verdienen en niets om ons geven alleen ons geld willen ze. Sterkte!