Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Slachtoffer sextortion

Hoi iedereen,

Gisteren ben ik slachtoffer geworden van sextortion (afpersing met sexueel getinte foto's of video's). Het begon allemaal met een 'meid' die ik ben tegengekomen op een dating-app. We hadden daar even gebabbeld en vervolgens hadden we onze instagrams uitgewisseld. Nou op Instagram gingen we verder babbelen en vervolgens vroeg 'zij' of we pikante dingen wilden doen via online zoom meeting. Mijn hormonen gingen te keer en ging hierdoor akkoord. Vervolgens in de zoom meeting begonnen we pikante dingen te doen, maar dat eindigde snel... de persoon had mij opgenomen toen ik pikant zat te doen. Hij/zij zat te dreigen dat als ik hem/haar niet zou betalen dat ze het filmpje zouden doorsturen naar vrienden op Facebook (aangezien Instagram en Facebook gelinkt zijn). Op dat moment voelde ik me totaal machteloos en hevig aan het paniekeren. Bovendien zette ze enorme druk door met grote letters te typen en weinig tijd te geven om geld over te maken anders zouden ze het verspreiden. Hierdoor had ik hun een geldbedrag overgemaakt, maar vroegen om meer als ik echt wilde dat ze de filmpjes gingen verwijderen. Ik had daarna gewoon het gesprek stopgezet en hun geblokkeerd, want ik wilde niet nog eens betalen. Vervolgens heb ik mijn Facebook en Instagram gedeactiveerd en heb ik Fraudehelpdesk en de politie gebeld voor hulp. Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie dit zelf of kennen jullie iemand die dit ook is overkomen? Hebben jullie of zij toevallig tips om hier mee om te gaan. Momenteel ben ik nog een beetje angstig dat ze me nog eens zullen benaderen en gaan dreigen. Bovendien vroeg ik mij of het bedrag dat ik heb overgemaakt naar hun dat ik dat terug kan halen.

Alvast bedankt voor het lezen.

Groet,

Alex

Bezig met laden...

5 Reacties *

01 september 2022
Beste Alex, Ik heb de link via reddit gelezen, en ik schrik er gewoon van hoe vaak dit voorkomt. Toch voelt het fijn om te lezen dat in 99% van de gevallen de video niet naar buiten wordt gebracht, omdat deze mensen alleen maar snel geld willen verdienen. Ik heb verder nog contact gehad via helpwanted.nl . Hier heb ik het instagram account doorgegeven, en ze regelen dit dan verder met instagram. Het account van de scammer is nu ook al verwijderd, en dat geeft me ook toch een opluchting. Ik heb verder ook besloten om aangifte te doen bij de politie. De app waarmee ze met mij in contact kwamen was Feeld. Echter heeft dit toch z'n deuk in mijn vertrouwen naar mensen achtergelaten dat ik helemaal van de dating apps af ben. En ook al is dr kans minimaal dat de beelden online komen, het gevoel blijft me achtervolgen.
31 augustus 2022
Hoi Alex, Ik vind het oprecht heel kut dat dit gebeurd, en ik weet precies hoe je je voelt. Z'n personen moeten aangepakt worden, desnoods met harde vuist. Mij is een aantal dagen geleden precies hetzelfde gebeurd. Alles wat je verteld is mij ook overkomen. Ik heb ook via een dating app een (wat ik dacht) leuke meid leren kennen. Na een paar dagen op en neer chatten kwam ze met het idee om via whatsapp te beeldbellen om hier op beeld "van elkaar te genieten". Even hierna zag ik dat ze me had opgenomen. Ook stuurde ze me via whatsapp en Insta dreigteksten dat ze mijn video naar vrienden op Facebook en Instagram zou sturen als ik niet zou betalen. Ik was totaal in shock, ik wist niet wat ik moest doen, en zag het ergste scenario al voor mijn ogen voorbij flitsen. Uiteindelijk heb ik meteen mijn Instagram gedeactiveerd, en mijn facebook verwijderd. Achteraf heb ik na foto's van het chatgesprek genomen te hebben ook mijn Instagram account verwijderd. Tevens heb ik ook een nieuw nummer gepakt omdat ze ook mijn 06 nummer hadden. Tot zover heb ik niets meer van ze vernomen, maar de angst is erg aanwezig. Ik vraag me echt hardop af of dit niet om dezelfde persoon gaat. Alles wat je verteld is een letterlijk kopie van wat mij is overkomen. Zijn er uiteindelijk beelden van jou uitgelekt? Mocht je dit uiteraard willen delen. Gr, J
01 september 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Hoi Jannie, Erg vervelend om dat te horen en ik snap je angst helemaal! En goed van je van de stappen die je hebt ondernomen nadat het incident is gebeurd. Van wat ik heb begrepen, komen dit soort praktijken helaas vaker voor. De kans dat wij dezelfde persoon zijn tegengekomen is vrijwel klein, maar het zou kunnen (ik gebruikte de datingapp genaamd TanTan, geen idee of jij hetzelfde gebruikt). Nadat mij het incidentje is overkomen ben ik op een website genaamd Reddit gaan kijken en specifiek naar een subgroep waar slachtoffers van sextortion hun verhaal doen. En wat ik heb gelezen daar is precies wat jou en mij is overkomen. Als je wilt, zou je dit kunnen lezen: https://www.reddit.com/r/Sextortion/comments/n4yorq/new_victims_please_read_first/ Dit heeft mij in ieder geval gerust gesteld (en ik raad je eigenlijk ook aan om het te lezen!). Waar het op neer komt is als ze je weer proberen te contacteren: blokkeer ze meteen. De kans dat ze jouw pittige beeldmateriaal verspreiden is klein, mits je ze niet zit te provoceren. Want als ze het wel zouden verspreiden dan verliezen ze "invloed" over jou en dus krijgen ze geen geld. En hun hoofddoel is natuurlijk geld... Als antwoord op je laatste vraag: het is al een paar weken geleden dat dit is gebeurd en ze hebben niks verspreid zo ver ik weet. Ze hebben ook geen contact met mij opgenomen. Hopelijk stelt dit je gerust. Groet, Alex
16 augustus 2022
Hoi Alex-4 Wat vreselijk om te lezen dat iemand je zo onder druk heeft gezet. Helaas zijn de type mensen die dat doen, daar vaak heel goed in. Je hoeft jezelf dus ook absoluut niet kwalijk te nemen dat zoiets je overkomen is! Wat goed hoe je gelijk gehandeld hebt! Dat is niet altijd even makkelijk. Daar heb ik heel veel bewondering voor. Ik heb zelf niet zoiets meegemaakt. Wel heb ik meegemaakt dat mijn foto's ongevraagd verspreid werden. Jaren geleden kwam ik voor mijn opleiding op een nieuwe school. Ik ontmoette bij de introductie dag een (dacht ik) leuke, eerlijke jongen. Het was in de tijd dat snapchat net echt populair werd. Na een tijd te hebben gekletst op whatsapp, stuuden we foto's via snapchat. Iets wat ik nu nooit meer zou doen! Een paar weken later, zag ik mijn privé foto, als afbeelding van de groepsapp van de klas. Inclusief mentoren. Hij had het doorgestuurd naar een paar meiden uit mijn klas, die mij op deze wijze enorm aan het uitdagen/bedreigen waren. Ik was toen zo geschrokken, ik bevroor. Ik verander de foto in de app onder de noemer "laten we het serieus houden in een school app". Gelukkig stond mijn hoofd niet op de foto, dus ik deed net alsof ik mijzelf niet herkende. Nu jaren later, kan ik nog steeds denken; had ik maar gehandeld. Had ik dat maar niet gedaan. Het is mijn eigen schuld want... Maar diep van binnen weet ik dat dat niet eerlijk is. Ik was verliefd en werd verraden. Jij leerde een leuke meid kennen, dacht je, en werd verraden. Dat ligt niet aan ons! Wij gaan er niet vanuit dat mensen zoiets doen, want dat zit niet in ons. Maar helaas zijn sommige mensen wel zo. Ik ben echt onder de indruk hoe je gehandeld hebt en ik hoop dat je daar voldoende bij stil staat. Ik wens je heel veel kracht toe! Liefs, Ro
01 augustus 2022
Wat kut! Goed dat je naar de politie en de helpdesk hebt gebeld. Er loopt ook een onderzoek(sproject) over dit onderwerp waaraan je kunt meedoen. Zie de oproep eerder, wat weken geleden. Zo pakken we deze misselijke types hopelijk eens. Ben zelf wel gehackt en bespied geweest, maar niet gechanteerd (ook gemeld bij de politie, maar daar is toen verder niks mee gedaan).