Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Deelname aan een herstelcirkel: oproep voor slachtoffers van seksueel geweld

Deelname aan een herstelcirkel: oproep voor slachtoffers van seksueel geweld

Ben jij ook slachtoffer geweest van seksueel geweld en zou je jouw naasten graag meer willen betrekken bij jouw herstelproces? Lees dan onderstaande oproep. Je staat er niet alleen voor. 

 

Het Project “Herstelcirkels”
Om het herstel na seksueel geweld te bevorderen ben ik in 2021 samen met ervaringsdeskundigen, Restorative Justice Nederland, Slachtofferhulp Nederland, Perspectief Herstelbemiddeling, in samenwerking met Eigen Kracht Centrale, Centrum Seksueel Geweld, Politie en Openbaar Ministerie) het project “herstelcirkels” gestart waarbij slachtoffers van seksueel geweld en hun naasten samen in een cirkel werken aan herstel. Het doel is het bevorderen van herstel, van verbinding, vertrouwen én veerkracht.

 

Mijn verhaal

Ik ben Sonja Graansma en ben één van jullie, want ik ben zelf slachtoffer geweest van seksueel geweld op m’n 20e. Ik zal eerst wat vertellen over mijn ervaring en het project waar ik mee gestart ben. Daarna vertel ik meer over de herstelcirkel en wat dit voor je kan betekenen.

 

Op 8 september 2003 stond mijn leven op z’n kop. ’s Avonds laat ben ik van mijn fiets getrokken en onder bedreiging van een mes verkracht door een man die later voor meerdere delicten werd veroordeeld. Naast alle angst en onzekerheid ná dat moment, heb ik me verschrikkelijk alleen gevoeld. Ik trok mezelf terug en vond het moeilijk om over mijn angst en andere gevoelens (boosheid, eenzaamheid, wanhoop) te praten met mijn ouders, broertje, vriend en vrienden. Ik durfde er niets over te delen omdat ik hen niet wilde belasten met mijn negatieve gevoelens en pijn. Ik durfde niet naar hun ervaring te vragen omdat ik dat verdriet er niet bij kon hebben. Pas toen ik mijn eigen verhaal uitbracht in een boek, kon ik iets delen van al die emoties die in mij omgingen.

 

Voor het eerst voerde ik gesprekken waarin ook zij konden delen wat die hele periode met hen gedaan had en waar ze tegenaan liepen. Ze waren unaniem: ze hadden geen idee van de enorme impact op mij en wisten niet hoe zij mij hierin konden steunen. De gesprekken met mijn ouders en broertje lieten mij zien wat ik gemist had. Wat had ik destijds graag omringd willen worden door hun liefde en steun! Dan had ik in alle veiligheid over mijn gevoelens kunnen praten en de verbinding met mijn omgeving kunnen herstellen en zij die met mij. Waar zij, mijn dierbaren, steun konden vinden bij elkaar. We hadden dit samen kunnen dragen.

 

Achteraf gezien had ik destijds graag hulp gehad om weer met mijn ouders en broer in verbinding te komen. De steun van je eigen omgeving is zo belangrijk weet ik nu.

 

Ook in gesprek met jouw naaste(n)?

Het kan zijn dat ook jij graag in gesprek zou willen met iemand uit je naaste omgeving: een partner, vriend(in), ouder, familielid of iemand anders die je dierbaar is. Wellicht weet je alleen niet zo goed waar te beginnen, wat te zeggen of vind je het gewoon fijner als iemand het gesprek in goede banen kan leiden. Waar je ook behoefte aan hebt, met wie en in welke setting, laat het weten, dan kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden.

 

De gespreksbegeleiding 

De gespreksbegeleiders van Perspectief Herstelbemiddeling begeleiden contact tussen betrokkenen na een ingrijpende gebeurtenis. Door in gesprek te gaan kun je namelijk (opnieuw) met jouw naaste in verbinding komen of jullie verbinding versterken. Zowel jij als je naaste kunnen vragen stellen en antwoorden geven. Onderwerpen die besproken kunnen worden zijn bijvoorbeeld ‘schuld en schaamte’, ‘rouw en verlies’ en ‘hoe nu verder?’. Jullie bepalen samen wat er besproken wordt.

 

Interesse om onder begeleiding met jouw naaste in gesprek te gaan?

Je kan rechtstreeks contact met mij opnemen door een privébericht te sturen, telefonisch of via whatsapp via telefoonnummer 06-53959983 of per e-mail via sonjagraansma@live.nl. Ik kan je dan vrijblijvend in contact brengen met een gespreksbegeleider van Perspectief Herstelbemiddeling voor een eerste gesprek of meer informatie. Aan dit alles zijn geen kosten verbonden.

 

 

 

 

Bijlagen

  • Deelnemen aan een herstelcirkel.docx 1.91 MB Download
Bezig met laden...

2 Reacties *

04 augustus 2022
Dank je wel voor je reactie! Wat jammer dat je ook die ervaring hebt dat het moeilijk is om met familie in gesprek te komen over wat je overkomen is. Fijn dat je die steun wel bij een vriendin vond. Als we iets kunnen betekenen in het contact met familie, neem dan gerust contact met mij op. Liefs, Sonja
31 juli 2022
Hallo Sonja, het lijkt mij heel goed om familie er bij te betrekken. Ik heb veel moeite gehad om in gesprek te komen met mijn broers en schoonzusters. Ze waren erg betrokken maar hadden moeite met de situatie. Gelukkig had ik een goede vriendin waar ik veel steun aan heb. Laatst was de rechtszaak betreffende de verlenging van de TBS maar ze snappen niet dat ik daar na toe ga. Gelukkig iemand mee van Slachtofferhulp. Mijn tantezegger was wel mee naar de rechtszaak 6 jr. geleden maar mijn broer en schoonzuster konden het niet aan. Gelukkig heeft zij wel wel hulp gezocht. Liefs Wietske