Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Date rape | victim blaming?

Een date vroeg mij terloops of ik in de psychologie werkte en was eerst wat vreemd maar dat trok bij en we hebben het leuk gehad. Maar later op straat werd ik flauw, belde hij een taxi en zei ik dat ik alleen naar huis wilde. Hij werd erg agressief en is (ik was er niet echt bij) toch bij me thuis beland. Uiteindelijk ben ik knock-out gegaan (ik kon niets meer bewegen) en toen ik wakker schrok, was er seks gaande. Daarna was hij heel beledigend.
Er is buiten mijn weten over me gepraat en gelachen en toen ik (na een tijdje) ietwat begon los te laten over wat er was gebeurd, confronteerden zijn kennissen me opeens (er was iemand bij die ik als redelijk veilig zag en die straalde). Toen schoot ik weer in trauma, bijna erger dan van de daad zelf

.
Hebben jullie ervaring met (zulke) reacties van de omgeving? Ook dat ‘het wel spannend lijken te vinden’, hm. 

Ik merk dat mensen het soms (stellig) opnemen voor iemand met afwijkend gedrag en ook met een psychische kwetsbaarheid heb je natuurlijk vrienden nodig. Maar soms kwetst het me (en meer) en als die persoon mensen (waarschijnlijk) drogeert en verkracht bijv.

Bezig met laden...

2 Reacties *

05 juli 2022
Halle Lina-50, Het is al vreselijk wat je hebt moeten meemaken en dan inderdaad de reacties van mensen uit je omgeving. Het is te erg voor woorden zulke mensen! Maar ik denk ook dat er sommige mensen er niet eens van bewust zijn dat ze doen aan Victim Blaming? Gelukkig word daar nu steeds meer aandacht aanbesteed en hopelijk worden die stigma's ooit doorbroken. Ik hoop dat je nog wel een aantal liefdevolle mensen om je heen hebt die je wél steunen! Je hoeft dit nl niet alleen te doen! Hou je taai, want je bent sterker dan je denkt! Kijk anders eens op: https://centrumseksueelgeweld.nl/victim-blaming/.
30 juni 2022
Hoi Lina-50 Verschrikkelijk dat je dat is overkomen ♡ Als je mij vraagt of mensen dom kunnen reageren dan zeg ik volop ja. Ik was 12 toen mijn vader werd gearresteerd wegens ontvoering en verkrachting . Dat was voor 2 andere meisjes , niet voor mij . Mijn vader had het hele gezin in zijn macht , hier hebben wij niet voor gekozen. Maar het hele dorp deed alsof wij er ook schuldig aan waren. Wij werden echt uitgekotst. Niemand had medelijden met ons . Of kwam langs om te kijken hoe het ging met ons. Door zulke omstandigheden wordt je wel bikkelhard gemaakt. Als ik nu mensen hoor die iets zeggen over iets waar ze totaal geen verstand van hebben , dan krijgen ze toch echt de volle laag van mij. Dus probeer die domme opmerkingen langs je heen te laten glijden , en wees lief voor jezelf ♡ Heel veel sterkte