Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Heb jij na 2016 gebruikgemaakt van het spreekrecht?

Het NSCR (Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving) doet in samenwerking met Slachtofferhulp Nederland onderzoek naar het spreekrecht voor slachtoffers en nabestaanden.

Na 2016 is de invulling van het spreekrecht veranderd. Het NSCR onderzoekt of de ervaringen van slachtoffers en nabestaanden aansluiten bij het doel van het spreekrecht. Dit draagt bij aan een zo goed mogelijke invulling voor slachtoffers en nabestaanden die in de toekomst gebruik willen maken van het spreekrecht.

Heb jij na 2016 gebruikgemaakt van het spreekrecht? Dan wil het NSCR je graag interviewen over je ervaringen. Je kunt je aanmelden bij de onderzoeker van het NSCR, Marleen Kragting, via 06 21982829 of Mkragting@nscr.nl. Voor je medewerking krijg je een VVV-bon.

Bezig met laden...

1 Reactie

10 september 2022 (bewerkt)
Spreekrecht? ik denk zodra iemand spreekt over mishandeling dat je sowieso spreekrecht verdient. Dat ik geheel geen feedback mocht geven van inhoud politie van de dader die tipje gaf en waardoor ze met zijn tweeen voor de deur stonden zonder belletje of wat, is al onrechtvaardig (en een regel is dat secundaire victimisatie zoveel mogelijk moet worden voorkomen) dit heeft mij geheel in shock gebracht en moet alles 'alleen doen want geen netwerk'

Twee: ik sprak met de rechter idem dito over mishandeling, ik mag geeneens zelfverdedigen, geen enkele moeite gedaan om mij te bellen, lijkt alsof ze snelrecht hebben genomen want heb geen feedback gehad, en dus weer niet mogen zelfverdedigen. Idem dito dit na de brief maar anderhalve maand had met weer in shock en 'geen netwerk' politie heeft mij niet op de hoogte gebracht. Heel snel reclassering die ik alleen moest doen, wel 'gaslighting' in het systeem heeft maar rechter dus niet, en dus ik bestraft.

Ik ook met een Wajong leef en totaal geen rechtsbijstand gehad, niet gewezen op rechten en plichten en dit ook duidelijk heb verteld aan rechter, helemaal niets'

PTSS wordt helemaal niet serieus genomen. zit nu met terugval burn-out door secundaire traumatisering & victimisaties, geen netwerk, moet dit helemaal alleen doen en heb hierdoor zelfmoordgedachten. Heel eerlijk gezegd wordt IK als slachtoffer nu verstoten van de maatschappij (opnieuw, want ben ook al het zwarte schaap geweest van kindermishandeling waar ik net gebroken had met familie en dit de dader ook misbruikt had, dat is niet zomaar iets)

Klacht ingediend: niets, wij kunnen niets betekenen maar vinden het wel heel vervelend
Second opinion rechter: niets, heb duidelijk gevraagd om andere rechter.

Eerste keer met rechtszaak in aanraking, totaal dus nieuw voor mij, 2: ik ook langzame verwerking heb + dus alleen, PTSS en alle klachten ernaast zoals uitgeput (en ja door de dader) Narcistische mishandeling. Dit wrikt niet zomaar los, traumaband ontwikkeld, gedachten die constant doorblijven ratelen, de situatie, het ongeloof, de pijn, de verwarring etc.
Geisoleerd ben geraakt door de dader want ander hulpverlening werd namelijk 'flying monkey' ondanks dat ze al had benoemt dat ze mij 'psychologisch verward maakte' maar later dus niets meer en niet is wezen getuigen (geen politie die daar op let, ik dichtklapte)

Bij een reclassering die 'verplicht traumatherapie aankaart' wat totaal niet gebeurt is want diegene heeft mij afgewimpeld als 'te complex en ga maar naar forensisch'wat de huisarts dus gezegd heeft zonder toestemming en ik ook niet een crimineel ben en geen psychisch patient ben maar meer mishandeld en psychisch letsel' dit de reclassering ook nog nadrukkelijk gezegd heeft tegen de huisarts, gericht op ambulant vanwege de uitputting die reclassering meenam. Maar niemand die daar rekening mee houdt dat dit dus helemaal niet is opgestart, wel gezegd maar er wordt niets mee gedaan. Het is afgehandeld mevrouw, we kunnen niets meer voor uw doen. Gevolgen zijn groot want opnieuw victimisatie huisarts en dus verstoten van maatschappij omdat het in systeem staat en ik er niet meer doorkom, vervolgens gewoon ook niet meer fatsoenlijk beantwoord word want krijg stiltebehandeling, ik gewoon netjes vraag of ze ook iets met narcistisch mishandeling doen en geheel kindermishandeling deel, zelfs daar stiltebehandeling krijg, overlapping en trigger, ze niet snappen dat het een trigger is en vanuit hun ook sowieso ongezond handelen, klachten hiervan niet opgepakt wordt.