Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Woorden uitspreken tijdens behandeling

Hoi,

Ik volg een traumabehandeling met onder andere imaginaire exposure en ik vind het heel erg moeilijk om bepaalde woorden uit te spreken. Woorden die gaan over lichaamsdelen of intimiteit bijvoorbeeld. Hoe hebben jullie dit gedaan/doen jullie dit?

Groetjes

Bezig met laden...

7 Reacties *

14 juni 2022
Hoi Lyn! Super knap dat je dit traject bent aangegaan, dat is niet niks. Wat mij erg hielp was om te benoemen hoe moeilijk ik het vond. Misschien kan je therapeut jouw hiermee ook helpen door het bijvoorbeeld zelf ook deze woorden te gebruiken tijdens de sessie, dan kan het wat 'normaler' laten voelen :) ik zou vooral gewoon proberen het gesprek hierover aan te gaan. Succes!
03 juni 2022
hee lyn! ik heb dit ook, zowel bij de politie als tijdens mijn behandeling lukt me dit maar met moeite. door veel met mijn vriend te praten is het wel makkelijker geworden, een soort van oefenen! denk alleen niet dat het ooit helemaal over gaat, de worden blijven erg beladen natuurlijk. veel sterkte !!
02 juni 2022
Dankjewel voor het delen van jullie ervaringen en tips. Het helpt om te weten dat het uitspreken echt belangrijk en helpend is. En de tip van het opschrijven ga ik uitproberen!
01 juni 2022
Dit ook aangegaan op andere punten. Ook op intimiteit. Door Emdr langs de exposure zijn de angstige gevoelens helemaal weg.
01 juni 2022
Hoi Lyn, Heel herkenbaar. Zulke woorden hebben enorm veel lading als je er een trauma van hebt. In principe is het uitspreken van die woorden ook onderdeel van exposure. Dus door ze wel uit te gaan spreken neemt de lading van de woorden uiteindelijk af. Succes!! Groetjes Marieke.
01 juni 2022
Hoi Lyn Wat goed dat je dit gaat doen. Ik herken wat je zegt, het lukt mij ook niet bepaalde woorden uit te spreken. Wat mij helpt is ze op te schrijven en ze dan te laten lezen. Misschien heb je er wat aan. Liefs
01 juni 2022
Hi Lyn, wat goed dat je een traumabehandeling volgt. Ik heb dit een jaar of 4 geleden ook gedaan. Vreselijk vond ik het om dit soort specifieke woorden uit te spreken. Ik kan wel zeggen dat toen ik het eenmaal gedaan had het lichter voelde. Mijn suggestie is om het gewoon uit te spreken hoe moeilijk ook. Wat zegt de therapeut?