Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Ik voel me stom dat ik erin ben getrapt

Het was moeilijk om te beginnen aan mijn verhaal maar nu ik verhalen van andere las voel ik toch dat ik de mijne wil delen. Ik zit met zoveel gevoelens. Ik voel me zo stom dat ik erin getrapt ben. Maar ook dat ik mensen niet meer kan vertrouwen. Tevens een gevoel dat ik een soort van wraak wil. Maar voornamelijk voel ik me dom en ook wel depressief dat dit mij is overkomen.

Het ging als volgt. Ik wilde wat geld op mijn paypal rekening zetten. Bij paypal heb ik zoals ze dat noemen een gecontroleerde rekening en normaal duurt dit 1 werkdag. Dit keer liet het nogal op zich wachten. Dus ik wilde in contact komen met hun helpdesk. Ik google paypal telefoonnummer en kom op een site die erg echt lijkt. Dus ik bel en degene die ik aan de lijn krijgt zegt dat het inderdaad verkeerd is gegaan. Ik zou mijn storting terug krijgen en een ideal link om mijn paypal saldo aan te vullen. De ideal link was voor een betaling aan stichting xxx (xxx omdat ik niet weet of namen mogen). Die kwam me bekend voor aangezien ik vaker ideal gebruikt en dat gaat altijd naar stichting xxx dus ik deed die betaling. Wat volgde was geen verhoging van mijn paypal saldo en tweemaal ipv eenmaal een afboeking. Het zou goed komen ik hoefde het alleen maar nogmaals te doen. Ik voelde me al erg dom maar zo dom ook niet meer. Na vele eisen voor mijn geld terug, wat zou gebeuren als ik het alleen nog maar een keer zou doen want de eerste keer was een verificatie. Ik heb kwaad opgehangen.

Later kwam ik via inloggen bij paypal wel via de correcte support en die informeerde me deze site en mensen niet te kennen. Ik dacht misschien heeft de site van stichting xxx een optie. Je kan daar zien waar je betaling heen ging en dat bleek een site te zijn voor giftcards. Volgens de site van stichting xxx kan je een betaling melden aan ze en wanneer ze fraude vermoeden maken ze er werk van. Het hele verhaal heb ik in de melding gedaan en het werk dat ze er van maken is een email naar je sturen met de melding dat ze betalingen niet ongedaan maken. Ik diende dat te regelen bij de verkoper. Mijn antwoord van dat er fraude was en geen verkoper maar een oplichter leverde niets op. 

De site van de giftcard had een retour optie. Dus probeerde ik dat. Het antwoord was dat ze geen retouren deden voor al gebruikte kaarten. Ook hier heb ik geprobeerd uit te leggen dat ik niets kocht, niets kreeg. Het antwoord bleef hetzelfde. Of dit nu de oplichter was of dat de oplichters hier mijn geld gebruikte weet ik niet. Ik heb geen verder spoor. 

Ongedaan maken via de bank dacht ik dan. Helaas die melden dat ze alleen automatische betalingen ongedaan kunnen maken. 

Het enige wat ik nog kan bedenken is morgen naar de politie gaan, maar kunnen die wel iets doen vraag ik me af. 

Het is niet alleen het geld ik voel me zo dom dat ik hier ben ingetrapt. Ik durf het ook niet in me omgeving te vertellen uit angst voor antwoorden van je had beter moeten weten etc. Wel heb ik het mijn vrouw vertelt en die was gelukkig meer van wat kunnen we doen dan wat ben je stom geweest. Maar zo voelt het wel voor mij en het word hard om nog ergens vertrouwen in te hebben.

Bezig met laden...

3 Reacties *

01 juli 2022
Mijn verhaal (negeer de crowdfunding)! https://henkstruik.blogspot.com/2022/06/de-impact-van-opgelicht-worden.html
25 mei 2022
Je bent niet dom, en het is goed dat je dit naar buiten brengt en fijn dat je vrouw zo reageert ik ben ook super stom geweest om 4000€ over te maken, nu 2 jaar geleden omdat ik dacht mijn dochter te helpen, dit is via whatsapp fraude gebeurt, geld nooit terug gekregen, eigen schuld dikke bult, gelukkig reageerde mijn partner ook positief. Voor mij is het nu ook ik vertrouw niemand meer, misschien ook niet goed maar ben bang dat het nogmaals gebeurd. Heel veel sterkte met het verwerken en een fijne dag
27 mei 2022

Als antwoord op door 7c6ca6c3db7345…

Heel erg bedankt voor het bericht. De dagen vlak erna heb je toch behoefte zoiets te horen. Dat je niet dom bent. Want dat gevoel blijft in je hoofd malen.