Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Compulsief?

Hoihoi, 

Sinds een paar dagen kan ik niet naar bed voordat ik eerst gecontroleerd heb of het gas van het gasfornuis wel uit staat.  Ik moet het dan controleren anders slaap ik helemaal niet. En ik slaap al zo slecht. Het bijzondere is dat ik geen traumas heb wat gerelateerd is aan gas. Anders zou het zeer makkelijk te verklaren zijn. 

Zijn er hier mensen die iets dergelijks herkennen van zichzelf?  Of begin ik nu echt langzaam maar zeker gek te worden? Ik hoop het niet want dan zou mijn ex nog gelijk krijgen ook...... Zucht.

Groetjes,

Arnold 

Bezig met laden...

10 Reacties *

17 mei 2022
Hoi Arnold, ik ben blij te horen dat het je leven niet beïnvloed in negatieve zin en dat je na het uitvoeren van de handelingen wel je dag kunt afsluiten. Ik vergat te vertellen dat ik het overigens wel herken, maar dan op een andere manier. Zelf heb ik, vooral als ik veel in contact ben met anderen, last van eindeloos malen in bed. Vooral als er sprake was van een conflict of iets wat ik als zodanig heb ervaren, erg vermoeiend vind ik het en dat kan dagen/weken aanhouden. Ik herken overigens de angst om fouten te maken enorm. Gelukkig is mijn vriendin absoluut niet kritisch, maar op werk en in contact met vrienden (van vrienden) is dit wel altijd een probleem voor me, waardoor ik eigenlijk vriendschappen en sociale contacten heb laten verwateren. Groet, Henk
17 mei 2022
Hoi Marion, Het blijft raar om te zeggen maar ik ben heel blij met de herkenning. Mijn ex kon over iets heel kleins ook dagen achter elkaar erover door blijven gaan. Zelfs uitvergroot in geuren en kleuren naar vrienden, familie en zelfs volstrekt vreemden. Misschien zit daar ook toch iets niet helemaal lekker in mijn bolleke. En je zou ook zomaar een erg goed punt kunnen hebben dat het iets is uit die relatie wat nu naar voren komt. Voor mijzelf hou ik het op onzekerheid. Mijn zelfvertrouwen is de afgelopen tijd behoorlijk gekelderd en daarmee is mijn onzekerheid gegroeid. Het is dat ik het niet kan verkopen anders zou ik nu een zeer bloeiend bedrijf hebben in onzekerheid.... Dankjewel voor je gedachten sprongetje :-) Liefs, Arnold
17 mei 2022
Hoi Arnold, Zelf doe ik dat ook regelmatig. Bij mij komt het uit angst om fouten te maken of iets verkeerd te doen, want dan krijg ik het weer dagen te horen van mijn partner. Nu lees ik dat jij het over je ex hebt, maar dan nog kan er wel een stukje mee gekomen uit die relatie. Angst of onzekerheid. Maar gek ben je zeker niet aan het worden. Liefs, Marion
16 mei 2022
Hi Arnold, Ik denk niet dat je gek aan het worden bent, dat zeggen mensen vaak ten onrechte als ze je gedrag niet begrijpen. Wat jij beschrijft klinkt inderdaad als serie handelingen om controle te willen krijgen. Daar is niks mis mee, tenzij het je dagelijks leven enorm gaat beïnvloeden in negatieve zin. Een oefening die je kan proberen is als je de impuls voelt, stil te staan bij wat je voelt. Wat dreig je te voelen als je de handelingen niet uitvoert? En dat dan op te schrijven voor jezelf. Daarmee kan je contact maken met de onderliggende angst, waardoor de noodzaak voor de handelingen wat meer naar de achtergrond kan verdwijnen. Groet, Henk
17 mei 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi Henk, Dankjewel voor je reactie. Je oefening heb ik reeds gekregen van mijn psychotherapeut. Het beïnvloed niet mijn dagelijks leven. Wat het tot nu toe oplevert is dat als ik het niet doe ik onrustig in bed lig en vrijwel helemaal niet meer slaap. Kennelijk heb ik het ook voor nu even nodig om mijn dag af te sluiten. Verder heb ik geen dwangmatige handelingen. Groetjes, Arnold
13 mei 2022
Dag Arnold! Jeetje wat vervelend zeg! Vaak is overmatig iets controleren of herhalen een teken van stress. Hoe vaker je iets controleert of herhaalt, hoe hoger de stress in het lichaam. Je geeft aan geen trauma's te hebben aan gas zelf. Is er op dit moment iets wat je van binnen een beetje opvreet? Iets wat je onrustig maakt? Wat Sue zegt sluit ik mij bij aan. Het kan zijn dat je op zoek bent naar controle. Je onderbewustzijn probeert misschien ergens grip op te krijgen. Gek wordt je zeker niet! Laat die ex maar lekker kletsen. Goed van je dat je je verhaal deelt. Er zullen vast een hoop mensen zijn die je verhaal herkennen! Ik wens je heel veel liefs toe, Liefs, Ro
13 mei 2022

Als antwoord op door 6c385d9c55554d…

Hoi Romy, Dankjewel voor je lieve reactie. Wat mij onrustig maakt zijn mijn trauma's. Ik ervaar naar mijn mening echter geen stress. Wel voelt het alsof ik overal de controle op verlies. Wat feitelijk ook wel even moet denk ik omdat anders de behandelingen niet echt goed werken. Als de controle op het gas een Stukje controle geeft dan is het goed. Groetjes, Arnold
12 mei 2022
Beste Arnold, Goed dat je dit nu zo beziet. Misschien geeft het je wat rust. Het is inderdaad oke hoe het nu is. Groetje Sue
12 mei 2022
Beste Arnold, Toen ik met mijn ex partner samenwoonde stond ik onder grote stress en emotionele mishandeling. Ik begon angsten te krijgen. Soms, als je het gevoel hebt dat je je controle verliest , ga je zoeken naar dingen waar je wel controle over hebt. In jou geval zou dit misschien kunnen inhouden dat je inderdaad het gas controleert voor je gaat slapen. Tot 2 jaar na de breuk met mijn narsistische ex partner heb ik er ook last van gehad. Ik ging alle deuren controleren en onder de bedden controleren. En ook het fornuis inderdaad. Dit is nu al 3 jaar weg bij mij. Zodra je je veilig voelt en wat meer rust in jezelf krijgt, dan ebt dat weer weg. Echter...er is niets mis met het controleren van het fornuis voor het slapen gaan als je het mij vraagt haha! Groetjes Sue
12 mei 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi Sue Dankjewel voor je reactie. "Blij" dat het herkenbaar is. Nu je het zo benoemd is het inderdaad iets waar ik controle over heb. Niks meer of minder dan even aan de knoppen voelen of ze dicht staan. Echter heb ik dit gedrag nooit eerder vertoond. En haha, ja er is ansich ook niks mis met de controle voor het slapen gaan. Voor mij is het voor nu fijn dat het herkenbaar is. Geeft toch rust. Het is oké, het kan en het mag. En wellicht stopt het vanzelf en zo niet? Dan zie ik dan wel weer. Groetjes, Arnold