Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

misbruikt als kind

dag allemaal, 

Ik wil me even kort voorstellen, misschien dat ik later meer van mijn verhaal deel. Ik ben een man van 56 die als kind seksueel misbruikt is, door mijn vier jaar oudere zuster en door de onderwijzer die ik in de bovenbouw van de lagere school had. Door dit misbruik ben ik altijd in de war geweest en gebleven over mijn seksualiteit en seksuele en genderidentiteit, en heb ik nooit een serieuze relatie gehad met een man of met een vrouw. 

Ik heb mezelf decenialang verloren in het gebruik van drugs en alcohol en het onderhouden van losse, gevaarlijke seksuele contacten. Drie jaar geleden ben ik gestopt met het gebruik van drugs en drank. Veel geïnvesteerd in mijn herstel daarvan. Na ongeveer een jaar ben ik in therapie gegaan, heb anderhalf jaar schematherapie in een groep gedaan waar ik heel veel aangehad heb maar waar het misbruik is blijven liggen. 

Nu de schematherapie is afgelopen voel ik grote behoefte om ook mijn misbruikverhaal te onderzoeken en zo mogelijk af te sluiten. Ik heb net een boek gelezen, Traumaseksualiteit van Peter John Schouten (zelf een overlever van seksueel misbruik als kind), dat me diep geraakt heeft. Ik word daar namelijk zelf in beschreven, hoe ik in het leven sta, hoe ik met mensen omga, hoe ik met mijn seksualiteit niet kan omgaan. Door de schematherapie heb ik denk ik de tools in handen er ook echt iets aan te gaan doen nu.


 

Ik weet van het stoppen met drank en drugs dat lotgenoten van heel groot belang zijn voor me (en voor iedereen die hetzelfde meemaakt). Dat ik hier ben is voor mij een eerste stap om ook in mijn misbuikverhaal lotgenoten en steun te vinden. Tot zover maar even. Bedankt voor het lezen.

Bezig met laden...

7 Reacties *

15 mei 2022
Ik waardeer jouw uitleg zeer Mark. Hier heb ik zeker wat aan. Ik wens jou ook veel succes en sterkte. ?
14 mei 2022
Nou ik vind dat nog snel ook!
13 mei 2022
Hi Mark, Dankjewel voor het delen van jouw verhaal. Ik hoop dat je hier de steun kunt vinden die je nodig hebt. Heb je een idee hoe je verder wilt gaan met het onderzoeken en mogelijk af te sluiten van je misbruik ervaringen? Ga je dit alleen doen of met hulp? Ik ben kort geleden aan schema-therapie begonnen. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vind of wat het idee daarachter is. Zou jij hier iets meer over willen/kunnen vertellen? Nee is ook een antwoord en in een privébericht mag ook. Ik begrijp dat jij er veel aan hebt gehad. Heel veel sterkte! ?
13 mei 2022

Als antwoord op door 6ca4374978034b…

Bedankt voor je reactie Revi. Om over schematherapie te beginnen: Ik heb sowieso heel veel aan de groep gehad, we hebben heel veel van elkaar kunnen leren. Ik had eerst helemaal geen zin in groepstherapie. Maar heb juist daar veel aan gehad. Verder denk ik dat je je er vooral zelf in moet verdiepen. Het is echt een doe-therapie. Het idee erachter is dat je als kind een aantal boodschappen hebt meegekregen en overlevingsstrategieën hebt ontwikkeld die als volwassene tegen je gaan werken. In de therapie leer je die strategieën en boodschappen herkennen en bestrijden. Ik had bijvoorbeeld heel weinig zelfvertrouwen omdat ik mezelf wijs maakte dat wat ik deed toch niet goed genoeg was en dat ik eigenlijk niets waard was. De strategie die daaruit voortkwam was dit ik met helemaal op mezelf terugtrok en alleen op mezelf vertrouwde (terwijl ik tegelijkertijd mezelf niet goed genoeg vond). In therapie heb ik dat leren herkennen, en nu als ik die stem hoor dat ik iets niet kan of ergens niet bijhoor, kan ik die stem tegengas geven, een alternatief bedenken en de confrontatie aangaan met mezelf en als nodig met de omgeving. Ik ben er veel socialer van geworden. Het is veel meer maar dit lijkt me wel een aardig voorbeeld. Zoals ik in mijn verhaal al schreef is het misbruikverhaal in therapie alleen maar aangestipt en niet echt aan bod gekomen. Vandaar dat ik op zoek ben naar nog wat meer therapie, therapie die specifiek op dat misbruik en de verwerking daarvan is gericht. Een van mijn thrapeuten van de schematherapiegroep helpt me bij het zoeken. En tegelijkertijd ben ik ook op zoek naar lotgenotencontact. Da’s nog niet zo makkelijk want het taboe en het stigma op (jongens) misbruik zijn nog steeds enorm. Voel het zelf ook. En helemaal als ik erover probeer te praten. Mensen worden er verschrikkelijk ongemakkelijk van en willen liever dat ik erover ophoud over het algemeen, als ik het al ter sprake durf te brengen. Ik heb aan lotgenotencontact ontzettend veel gehad om te stoppen met drinken en blowen en ik weet dat het hierbij ook enorm kan helpen. In ieder geval wil ik het niet alleen doen. Ik heb mijn problemen ruim veertig jaar lang alleen proberen op te lossen. Het werkt niet. We moeten het samen doen. Dat geldt voor alles in het leven. Dus. Ik hoop dat je hier wat aan hebt Revi. Heel veel succes met schematherapie. Het kan echt ontzettend helpen. Geef het wel de tijd. Het duurde bij mij ruim een jaar voor ik echt effect begon te merken, en heeft totaal 18 maanden geduurd. X
07 mei 2022
Hoi Mark Dankjewel voor het delen van je verhaal! Wat een stappen heb je gemaakt. Ken het boek van Peter John. Ga zo door Liefs Marina
07 mei 2022
Beste Mark, Hopelijk gaat het je verder brengen op weg naar herstel. Ik leef met je mee en begrijpelijk dat je zo lang in de war bent geweest. Veel succes en sterkte! Je bent ontzettend goed bezig.
07 mei 2022
Een belangrijke stap ...