Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Hoe laat je het los

Na een 17jaar durende relatie (mn hele volwassen leven) waarin meerdere mishandelingen hebben plaats gevonden, we een zeer geisoleerd leven hebben geleid, waarin natuurlijk ook goede momenten zaten een half jaar geleden besloten mn verhaal naar de buitenwereld te brengen en hulp van mn naasten te vragen omdat ik bang dat ik dit leven niet veel langer zou kunnen volhouden. Ik heb te maken gehad met schulden van zijn kant, een jaren lange drugsverslaving, geen tot weinig familie of vrienden van zijn kant dus zeer afhankelijk ook gezien ik de kostwinnaar ben. Hij een narcistisch persoon (zag ik toen niet in) en ik een mezelf wegcijferend persoon. Denkend dat alles mijn schuld is. Ik herken nu heel erg de cirkel die beschreven word van alles is goed, dan gebeurd er iets waardoor geweld ontstaat, vervolgens spijt en vergeving, vervolgens hoop dat het beter word. Nadat ik besloten had de relatie te verbreken ben ik omdat ik het leven met hem toch niet kon loslaten weer terug gegaan en dit is vreselijk uit de hand gelopen waardoor ik zelfs gevreeds heb voor mn leven  waardoor ik het huis ontvlucht ben, nu continu nachtmerries heb en slecht funtioneer. Ik heb veel hulp gehad van het a-team, psycholoog ben ik nog onder behandeling en alles afhandelen gaat nu via politie en advovaat. Het gekke is alleen dat ik nu van de ene kant erg bang ben, overal van schrik als ik op straat loop of fiets en bang ben om hem tegen te komen. De andere kant is dat ik iets.. een vertrouwd leven denk ik vooral, mis. Ik heb inmiddels sinds kort een nieuwe relatie waarin alles klopt en voelt zoals het moet zijn en een enorme steun aan heb.Echter heb ik nog last van het los laten van mijn oude leven en het toe laten van mijn nieuwe leven. De psycholoog geeft aan dat het een zeer diepe band is en soort gelijk voelt alsof je een familie lid achterlaat.  Ik ben benieuwd of iemand zich hierin herkend of tips heeft hoe hiermee om te gaan.

Bezig met laden...

3 Reacties *

05 augustus 2019
Dag Daenerys, mishandeling door een narcist (man of vrouw) is het gruwelijkste wat je kan overkomen. Naast de fysieke en geestelijke mishandeling, wordt er getracht om jouw persoonlijkheid totaal kapot te maken. Hierbij wordt geen middel geschuwd, want er is maar 1 ding dat telt voor de dader: alles moet om hem/haar gaan. Zelfs na het verbreken van de relatie en jaren van therapie, zijn de wonden niet geheeld. Iedere stap buiten is angstig, erover praten levert nog meer angst op en dat weten ze, dus manipuleren ze verder, zelfs tot het punt dat de schuldvraag omgedraaid wordt en je gaat twijfelen aan jezelf. en dan hebben ze je. Voorbeeld: ik accepteerde dat mijn ribben snel braken, want ik ben wat ouder, dus als ik jonger was geweest had de regelmatige mishandeling wel meegevallen. Eigen schuld, ze had helemaal gelijk dat zij er ook niets aan kon doen. Als ik dit terug lees, heb ik nog steeds flashbacks naar de situatie van toen. En zo gaat dat: het is nooit over, leren leven met de pijn is de enige weg terug naar een normaal bestaan. Maar vergeet niet: jij bent niet verantwoordelijk voor de dader, alleen voor jezelf en de manier waarop je met je overleving om gaat. Want je bent een overlever. Zoek je weg in de hulpverlening die erop gericht is om jou als mens weer heel te maken, praat, praat, praat. Want zwijgen maakt je wonden groter, de tijd heelt ze niet. Ik hoop dat narcisten ooit ontmaskerd worden en dat kan alleen door ze te negeren, want dat is de sterkste troef. Ik wens je heel veel rust, acceptatie en kracht toe.
23 juli 2019
De enige tip die ik je hierin kan geven... Als hij een narcist is, dan heeft dat een enorme impact op je zelfbeeld. En zeker na 17 jaar. En geloof me, ik spreek uit ervaring. Ik ben nu inmiddels 13 jaar weg bij mijn exman (realtie van 15 jaar) en nog heb ik hulp nodig, de impact van narcisme is enorm en dat word in de hulpverlening vaak vergeten. Wat mij geholpen heeft hierin is de website https://verdwenenzelf.org/ . Een site die zich inzet voor slachtoffers van narcisme. Op deze site kun je ook twee boeken kopen en beide boeken hebben mij enorm geholpen in het begrijpen waarom het leek dat geen enkele therapie hielp. Dat ik op een of andere manier ik maar niet loskwam van mijn verleden. En uiteraard de invloed op mijn huidige relatie (vertrouwen en veiligheid). Dus die site is zeker een aanrader als je met narcisme in aanraking bent gekomen. Ik heb daar ook een stukje over geschreven op de Gesloten lotgenotengroep mishandeling https://community.slachtofferhulp.nl/node/139 Misschien is het wat om daar lid van te worden? Liefs, Yvonne
12 juli 2019
[~216] [~531] [~56] hebben jullie misschien tips voor Daenerys?