Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Ineens was ik weer terug bij dat ene telefoontje...

Ik werd vandaag gebeld door mijn moeder. Zij is al 80. Ze had gisteren iemand gesproken van de bank. Er was iets mis met haar rekening. Vandaag om 12uur had ze een afspraak bij het bankfiliaal.
Mam het is Koningsdag, ze zijn dicht...
Direct schoot het door mijn hoofd: dit is mis! Mam heb je op een link geklikt? Nee. Oké gelukkig. Nadat ze kort had uitgelegd wat er was gebeurd heb ik toch maar het alarmnummer van de bank gebeld.
Als ze niet op een linkje heeft geklikt dan was het oke. Iets in mij zei dat het niet klopte.
Mijn moeder weer teruggebeld en gevraagd of ze, ondanks dat de meneer van de bank haar had gezegd uit veiligheid even niet in te loggen toch laten inloggen. Ja hoor mijn vermoeden werd waarheid. Er was geld van haar rekening afgeschreven, best veel geld.
Direct weer de alarmlijn van de bank gebeld en het verhaal opnieuw uitgelegd.
Lang verhaal kort: mijn moeder was dus slachtoffer geworden.
'Ik dacht dat mij dit nooit zo overkomen' zei ze tegen mij. En dan moet je weten dat ze mij altijd belt als ze twijfelt over mailtjes of berichtjes van de bank.

Wat mij opvalt is dat oplichters steeds smeriger te werk gaan. Er zijn nu gewoon bestellingen gedaan bij oa BCC en Primera. Het bestelde wordt waarschijnlijk teruggebracht zodat de oplichters geld kunnen cashen. De bank gaat proberen om de bestellingen te annuleren zodat de oplichters geen buit hebben. Of dat lukt weten we nog niet.
Gelukkig zijn er aangescherpte regels voor mensen die worden opgelicht door een nep klantenservice medewerker van een bank en krijgt mijn moeder al het geld terug.

Het telefoontje met de fraude desk bracht mij terug naar het moment dat ik een paar jaar geleden zelf een telefoontje van diezelfde fraude desk kreeg. Ook ik was toen opgelicht. Ander soort fraude maar het gevoel was hetzelfde. En helaas kreeg ik het niet vergoed.

Waar ik dacht dat ik, na de vele interviews welke ik inmiddels heb gegeven, de mede slachtoffers die ik een hart onder de riem heb kunnen steken en de tijd die inmiddels is verstreken, er wel een beetje vrede mee had. Vergeet het maar: mijn boosheid, frustratie en verdriet kwam weer even terug.

Na een flinke sessie op een bokszak ging het gelukkig weer beter en heb ik er alsnog een fijne Koningsdag van kunnen maken.

We kunnen het niet vaak genoeg blijven zeggen. Wees voorzichtig met berichtjes en/of telefoontjes van financiële instellingen. En let een beetje op elkaar.

Groetjes, Sylvia
Ambassadeur I Slachtoffer

Bezig met laden...

2 Reacties *

30 april 2022
Wat een verhaal zeg. Wat triest voor jou en je moeder. Ik hoop dat de bank alles gaat terug betalen. Gelukkig heeft mijn moeder een simpele telefoon waar mee ze alleen kan bellen en gebeld worden. Heel veel sterkte !!
28 april 2022
Ach Sylvia, wat een vervelende situatie voor je moeder en jou. Dat stel criminelen houdt ook niet op hè. Mijn (stief)vader wordt ook heel vaak gebeld op zijn mobiele telefoon door iemand die zich voordoet als medewerker van de bank. Hij trapt er niet in en kletst een eind weg en hangt daarna op. Maar laatst belde hun eigen bank echt en toen heeft hij wel eerst een echtheidscheck gedaan. Je vertrouwt geen kip meer. Met de Whatsapp-fraude/hulpvraagfraude van mijn moeder van 2019 schiet het nu wat meer op. We hebben de aangifte, betaalbewijs en gespreksgeschiedenis opgestuurd naar LAVG via: https://www.lavg.nl/eerste-hulp-bij-online-fraude/vordering-indienen-eerste-hulp-bij-online-fraudeij/ Zij gaan via de aangifte de adresgegevens van de dader/ontvanger van het geld achterhalen en als een deurwaarde incasso uitvoeren in de hoop dat er gelden gaan vrij komen. Sterkte met je moeder.