Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Een geldezel zijn…

Standaard profielafbeelding
xxs

Ik wil graag mijn verhaal delen omdat ik merk dat een ‘geldezel’ vaak als boosdoener word gezien. Dit kan ik enigzins zeker begrijpen, want het geld die jij kwijt bent komt op zijn/haar rekening terecht. Maar niets is wat het lijkt!  Ik deel mijn verhaal nu ongeveer 4 jaar later.  Ik ben altijd een naïf iemand geweest waardoor ik slecht gedrag van anderen goed ging praten. Hierdoor ben ik seksueel misbruikt en ben ik in schulden gekomen door die persoon die mij misbruikt heeft, hierbij als gevolgen had ik PTSS. Ik was toen een student van net 19. Ik leerde ‘vrienden’ op school kennen waar ik op hun schouder uit kon huilen. Het bleek dus dat die 2 gasten die me zogenaamd steunden andere plannen hadden. Ze wilden mij helpen zeiden ze en dit geloofde ik. Ze kwamen met een verhaal om mij uit de schulden te helpen. Ze zeiden geef je bankpasje en pincode en wij helpen dmv bitcoin je uit de schulden. Zoals ik al zei was naïf en als ik terug denk was het stom dat ik ze gelooft heb. Ik heb mijn bankpasje gegeven niet wetend hoeveel mensen hieronder zouden leiden. Mijn internetbankier gegevens waren veranderd waardoor ik geen inzage meer in had. Mijn studiefinanceering en loon van mijn bijbaantje zijn hierin ook meegenomen. Na lang twijfelen heb ik deze weer terug veranderd en tot mijn grote schrik zag ik allemaal inkomsten van onbekende mensen. Ik wist niet toen des tijds niet dat ik hiermee bij de politie terecht kon. Ik dacht dat ik schuldig zou worden verklaard. Achteraf gezien als ik dit had gemeld waren misschien de daders opgepakt. Ik werd als verdachte opgeroepen en die zogenaamde vrienden zeiden dat ik alles moet ontkennen en dat het dan weg zou waaien. Na een verhoor van 3,5 uur barste ik in tranen uit en heb ik de naam genoemd van de gene die ik mijn pasje gaf. Hij is op verhoor geroepen en heeft alles ontkent. Ik kreeg alles op mijn bord. Er bleek gepint te zijn met mijn pas ver van mijn woonplaats waar ik nooit was geweest. Helaas waren deze beelden volgens de politie niet meer beschikbaar omdat ze te oud waren. Die gene die ik benoemd had die gaf aan zelf ook opgelicht te zijn door een ander. Ik heb zelf niks van dit geld mee gekregen, achteraf gezien was ik hier blij om. Ik werk zelf momenteel als hulpverlener in de gehandicapte zorg en is mijn straf inmiddels bekend. Ik mag van geluk spreken dat dit geen gevolgen heeft op mijn baan. Ik accepteer mijn straf als gevolgen op mijn daad. Het is jammer heel erg jammer dat de echte boosdoener waarschijnlijk deze praktijken blijven uitvoeren zonder gevolgen. Mij blijft dit achtervolgen. Inmiddels ben ik bijna 25 en wil de stap zetten naar zzper in de zorg maar ik kan geen zakelijke rekening openen. Als ik een huis wil kopen geen hypotheek afsluiten. Ik loop steeds tegen dingen aan als gevolg van mijn verleden. Ik weet niet of er meer mensen in de soort gelijke situatie als mij zitten of hebben gezeten. Ik hoor graag van jullie. 

 

Bezig met laden...

7 Reacties *

02 augustus 2022
Hallo xxs, Met mijn zaak is de politie nog bezig. Ik wordt god zei dank als slachtoffer gezien en niet als verdachte/ dader. De persoon die mij dit heeft aangedaan heeft ook onlangs nog een doodsbedreiging geuit naar mijn kind en man. Ik ben hierdoor behoorlijk van geschrokken en van slag. Ik heb een afspraak bij de politie om hier ook aangifte tegen te doen. Dit is gewoon vreselijk als het je overkomt. Heel veel sterkte iedereen die slachtoffer is geworden!!!
28 juni 2022
Hallo, ook ik ben slachtoffer geworden en als geldezel gebruikt. Je voelt je verschrikkelijk en machteloos. Ik ga hier van aangifte doen bij de politie. Ik ben hier door helemaal kapot en totaal van de kaart. Gelukkig gaat slachtoffer hulp mij hier bij ondersteunen. Ik vind het erg naar dat er mensen zijn die reageren met ja je had beter moeten weten of je weet toch dat het niet klopt etc, maar als je gedreigd wordt met dingen is het niet zo simpel. Gelukkig krijg ik hulp nu.
29 juni 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ik kon geen aangifte doen bij de politie. Omdat door de gene die dus mijn pas had en gegevens. Een andere had bezodemieterd. Dus aangifte tegen mij had gedaan. Naja ondertussen alles binnen 2 maanden terug betaald. En sinds dien niet op verhoor hoeven komen. Kan gelukkig blijven werken waar ik werk. Alleen trauma hakt er wel in. Ben nu weer gaan sporten voor me gezondheid. Maar merk dat ik me nog erg schaam. Want zit nu onder bewind. En denk iedere keer herkent iemand mij
25 mei 2022
Ik weet niet of je geen huis kan kopen door je situatie en daardoor een bkr registratie heb. Indien dat het geval is weet dan dat deze registraties niet levenslang zijn. Door omstandigheden heb ik zon registratie gehad in het verleden maar die is nu weg. En ik heb nu een huis. Tevens kan een goede hypotheek adviseur misschien toch nog iets voor je beteken want zodra ik uit de schulden was en een vaste baan was het genoeg voor mij om een hypotheek te krijgen zelfs toen ik nog bij het bkr stond. Je zou altijd een vrijblijvend advies gesprek met een adviseur kunnen doen. Vaak zijn die gesprekken ook gratis. Maar wel een echte met een kantoor en goede naam. Niet alleen eentje die alleen maar een site heeft.
27 april 2022
Xxs, Ik ben zelf ook hellaas als geldezel gebruikt. Heb gelukkig geen schulden. En zit nu onder bewind. Ik heb het bedrag wat ik nog rood stond bij de bank direct terug laten betalen door bewind. Ik heb tevens zelf een advocaat enzovoort. Dit is al bezig sinds begin dit jaar. Nu iets meer dan een maand een rekening via bewind. Tevens ben ik nog niet uitgenodigd om op verhoor te komen. Is er wel elders in NL aangifte tegen mij gedaan. Maar heb ik nog geen uitnodiging voor verhoor gekregen. Dit gaat ik binnenkort wel aankaarten bij de advocaat. Tevens wil ik toch gaan huren voorlopig tot me 30ste 31ste. Was ik al van plan. Puur door de huizen prijzen. Gelukkig is mijn vriend hier heel meegaand in. Tegen hem ben ik daar ook direct heel open en eerlijk tegen over geweest. Alleen de schaamte is er wel. Heb ook bijvoorbeeld annoniem me verhaal gedaan bij de lokale krant. Op aanrade van advocaat. Zodat ik ook kan aantonen om mensen er tegen te verweren. Van als dat word aangeboden. Doe het niet. Want bij mij was het het geval dat ik makkelijker sneller geld kon verdienen. Ook doormiddel van bitcoin coinbase ga zo maar door. Omdat het voor mij nog best recent is. Heb ik deels de mensen dichtbij mij het vertelt. Wat er is gebeurd. Maar grotendeels weet er niks van. Maar vanwege de recente situatie heb ik bijv. Wel soms realistische dromen. Waardoor ik niet of moeilijk in slaapkom. Dat ik telkens de momenten die dit allemaal hebben veroorzaakt. Her beleef. Ook bijvoorbeeld de telefoontjes naar politie. De berichten dat ik geen aangifte kan doen omdat ik als verdachte gezien word. Flink flink op me vingers getikt. Want hij heeft dit allemaal heel slim gedaan. Mij op het moment aangesproken dat ik thuis vaak ruzie had. Dus eigenlijk voor hem goeie moment. En mijn foute moment. Puur de stress van kan ik mijn baan wel behouden. Omdat ik een baan met VOG heb. Gelukkig kan ik die behouden. Ik sta er voor open als je een luisterend oor nodig hebt. Of als je soms even je ei kwijt wil mag je me prive bericht sturen. Mvg, Cath
Standaard profielafbeelding
xxs
27 april 2022

Als antwoord op door a929b3d42ecd47…

Dankjewel voor je reactie. Wat goed dat jij je verhaal hebt gedeeld om mensen te waarschuwen. Gelukkig zit ik al hele tijd niet meer in de schulden en heb het financeel goed alleen zit ik dus met het feit dat ik geen bankrekening kan openen. Ik heb een rekening bij Bunq kunnen krijgen. Maar weet nou niet als ik ooit een huis wil kopen met hypotheek of een zakelijke rekening wil openen, hoe ik dat kan oplossen.De mensen in mijn omgeving vonden mij stom en vroegen zich af hoe ik hierin kon trappen. Slaap problemen heb ik ook gehad en veel flashbacks. Bij de psycholoog heb ik EMDR therapie gehad en heb ik er geen last meer van alleen mijn schuld gevoel zal niet verdwijnen. Mijn advies voor als je op verhoor word geroepen. Vertel meteen de waarheid en wees niet bang om namen te noemen!
24 april 2022
Ik kan je ondersteunen met administratie en advisering