Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Naamswijziging

Heey allemaal hier ben ik weer. 
ik zit toch wel even met een vraag over achternaamswijziging. Ik heb een keer gelezen dat je je achternaam zonder kosten kan wijzigen met verschillende redenen. Bij mij zou het dan gaan om seksueel misbruik en dat ik de achternaam niet meer wil dragen, verder is mijn achternaam ook gewijzigd toen ik minderjarig was. 

zijn er hier mensen in deze groep die dit gedaan hebben? En hoe ging dit proces?

Bezig met laden...

7 Reacties

20 april 2022 (bewerkt)
Hoi! Ik heb zelf ook mijn achternaam gewijzigd (over 6 weken officieel rond). Ook door seksueel misbruik dat ik de naam niet meer wilde dragen. Het was mij alleen niet gelukt om dit zonder kosten te doen. Ik heb hier meermaals over gebeld met Justis om te vragen wat er mogelijk was maar iedere keer was er wel iets waardoor het toch weer niet zou vallen onder de kosteloze variant. Ik heb er toen uiteindelijk voor gekozen om het via de "normale" weg aan te vragen. De stappen die je hiervoor moet ondernemen staan op de website maar het is vrij eenvoudig en wijst voor zich. Wat ik persoonlijk erg lastig vond was dat, in mijn geval, mijn biologische vader wel bericht zou krijgen van het wijzigen van mijn naam en dat hij de mogelijkheid kreeg om hierover in protest te gaan. Ik was erg bang voor zijn reactie wat hij zou doen als hij erachter zou komen dat ik mijn naam zou wijzigen. Ik heb hierover contact opgenomen met Justis met de vraag of zij mij konden informeren zodra hij op de hoogte gesteld zou worden en mij hiervan erg stipt op de hoogte konden houden. Dit is dus eventueel wel een tip! Ik hoop dat je een beetje iets aan mijn antwoord hebt maar ik zal vooral gewoon eens bellen met Justis om te horen wat ze zeggen!
20 april 2022
hey, dankjewel voor je reactie!! ja wat ik vervelend vind is dat ze daar niet iets voor regelen. en vooral voor mensen die minderjarig zijn, want onze achternaam is gewijzigd door onze biologische moeder. elke keer als ik deze achternaam intyp dan walg ik er gewoon van.... het kost achterlijk veel geld wat ik gewoon niet heb liggen zo nu.. en dat frustreed mij heel erg. ik wil het graag laten wijzigen maar financieel is het niet haalbaar voor mij. ik snap inderdaad dat je het lastig vond mbt je biologische vader!! dat lijkt mij ook best lastig. mijn biologische vader was en niet al te beste vader voor ons. dus eigenlijk wil ik ook niet zijn naam dragen. dan blijft alleen mijn moeders naam nog over.
20 april 2022
https://justis.nl/sites/default/files/2021-12/Brochure%20naamswijziging%20-%20december%202021.pdf Dit is de brochure van de link. Misschien lukt het wel om deze te openen
20 april 2022
Gek? Ik plak ‘m er nog eens in.. https://justis.nl/service-contact/veelgestelde-vragen/naamswijziging/wanneer-kan-ik-mijn-achternaam-laten-wijzigen
20 april 2022
Bladzijde 21 is wellicht de info die je zoekt ?
20 april 2022
Dankjewel voor het zoeken. Ik kon helaas niet de link openen dus ik ga zelf even zoeken.
20 april 2022
Hi Bowie, Ben er niet mee bekend maar dit is wat ik vond: https://justis.nl/service-contact/veelgestelde-vragen/naamswijziging/wanneer-kan-ik-mijn-achternaam-laten-wijzigen Er staat ook een regel bij over naamswijziging minderjarig herstellen. Hoop dat je er iets aan hebt ☺️