Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Jonge vrouw getuige van gewelddadige verkrachting

Beste leden,

Ik wil graag mijn verhaal delen met jullie, als getuige van seksueel geweld. 

Een aantal jaar geleden fietste ik, een jonge vrouw van begin 20, snachts alleen naar huis langs een afgelegen weg. Tijdens mijn tocht hoorde ik wat vreemds, maar ik was diep in gedachten verzonken en besteedde er eerst geen aandacht aan. Na een minuut begon ik te twijfelen en fietste ik terug naar de plek waar ik dacht iets geks te horen. Daar trof ik, in de berm van de weg, een zwaargewonde  jonge vrouw aan die verkracht werd door een man. Ik ben op een paar meter afstand gebleven en ben gaan praten met de man, probeerde hem te kalmeren en te zeggen dat hij moest stoppen. De verdere details laat ik onbesproken, punt is dat ik een actieve rol heb gehad in de gebeurtenis. 112 is gebeld, de dader is opgepakt en veroordeeld, het slachtoffer kende ik niet. 

Maanden na dit incident begon ik last te krijgen van psychische klachten, een tijd later ben ik een aantal jaar in behandeling geweest voor complexe ptss. Inmiddels heb ik mijn behandeling afgesloten en functioneer ik weer redelijk normaal. Zowel voor, tijdens als na mijn behandeling schaamde ik mij voor mijn gevoelens en ptss, omdat ik niet het slachtoffer was van verkrachting. Ik was alleen een getuige. 

Ik schrijf dit bericht omdat ik nergens op internet een verhaal als de mijne kon vinden. Ik heb vaak getwijfeld of ik mijn gevoelens en klachten wel ''mocht'' hebben. Het zou mij misschien hebben geholpen om eerder hulp te zoeken als ik een soortgelijk verhaal ergens had gelezen. Dus bij deze.

 

Bezig met laden...

1 Reactie *

28 juni 2019
Hallo Wandelaar, bedankt voor het delen van je verhaal. Wat naar dat je ondanks dat je zelf niet het slachtoffer was van de daad en hebt kunnen helpen toch hier een vervelende nasleep van ervaart. Ik ben benieuwd of er andere zijn die hier misschien iets in herkennen. [~373] [~433] [~408] [~298]