Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Lexa datingfraude Diamant appraiser

Begin januari, leerde ik via Lexa een mooie dame kennen. Met naam Heleen Rudolf, taxateur van diamanten. Met Nederlandse roots, maar geboren in zuid Afrika. Vrij snel hadden we een klik over reizen en mijn talen die ik spreek. We spraken elkaar in het Engels. Vrij snel van Lexa af, waar ze haar levens verhaal via mail vertelde . Weduwe en dochter verloren en auto ongeluk. 30 jaar getrouwd met man en na dood dochter uit de kast kwam naar haar man toe. Aantal jaren gerouwd om haar man. En nu pas het tijd voor daten. Erg open en leek eerlijk. Na een aantal dagen elkaar niet gesproken te hebben wilde ik haar foto's kopiëren van Lexa, maar was geblokkeerd door Lexa. Dus in mail vraag ik waarom Lexa haar geblokkeerd heeft. Begreep ze niet, profiel gehackt en ze was nu op een business trip naar Indonesia. Ze beloofde als ze aangekomen was te mailen. Zo af en aan gemaild en daarna op de app. Ik voelde enorme verbinding met haar zowel telefonisch als voice notes. Prettige stem. Eind januari werd in Jakarta haar tas gestolen, met alles erin. Terwijl we net het weekend erna hadden afgesproken elkaar in Zürich te ontmoeten. Dat ging niet, bank geblokkeerd door overval. Zij in tranen of ik kon betalen voor haar certificaat voor de diamanten €40000, daarna werd het €10000. Wat ik uiteindelijk niet gedaan heb, voelde niet goed. Sinds die dag van NEE zeggen nooit meer wat gehoord. Ik weet inmiddels dat een andere profiel is gebruikt. En politie doet niets heeft geen prio. Ik wil iets kunnen doen, niet alleen voor mezelf maar ook iedereen na mij of die mij is voorgegaan. Ik weet niet welke weg te bewandelen, is natuurlijk ook internationaal en niet alleen in Nederland. Misschien heeft door het delen hier, iemand een tip? Wat ik buiten de aangifte in Nederland nog in het buitenland kan? 

Wat een vreselijk gevoel om zo na 6 jaar alleen te zijn weer de stap de wagen en dan zoiets is mee te maken . Maar ik moet iets doen, zo voelt het.

Marjon

Bezig met laden...

10 Reacties

28 februari 2022 (bewerkt)
Graag gedaan! Je gaat er sterker uit tevoorschijn komen, je eigen zwakke en sterke kanten meer ontdekken waar je in de toekomst iets aan hebt.
Liefs, Crearia
Marjon,
Bedankt voor het delen van je verhaal. Dat het delen voor jou ook als helen zal zijn. Gelukkig ben je geen geld kwijt geraakt, maar wel een stukje vertrouwen misschien.
Strijden voor gerechtigheid is goed maar niet ten koste van jezelf. Er moet wel meer bekendheid worden gegeven aan dit soort verhalen zodat steeds meer mensen te weten komen en leren waar ze op moeten letten.
Geef niet zomaar je privégegevens, email, telefoonnummer aan iemand die je net kent. Of gebruik een apart mailadres.
Ga zo snel mogelijk met iemand videobellen zodat je een online live gesprek hebt.
Dan zie je iemand ook echt en proef je de intentie misschien ook meer.
Als videobellen wordt vermeden met smoezen, is het ook wel snel duidelijk.
Rapporteren, blokkeren en verder met je leven. Sterkte met het verwerken van alles. Focus on the good things in life. Choose your battles. Groetjes, Crearia
Dank je voor je bericht. Ja choose your battles, heb je gelijk in. Gaat nu niet ten koste van mezelf. Ik doe het juist voor mezelf en de volgende. Ben nu nog erg boos, die storm gaat wel liggen. Vertrouwen heeft wel een knauw gekregen, dat was net weer hersteld. Dit was echt wel een too good to be true verhaal. Maar goed, ik leer voornamelijk veel over mezelf. En zoals je zegt en doorrrr..
Dank je voor deze fijne woorden.

Marjon
26 februari 2022
Als bijna altijd, is deze scammer met de noorderzon vertrokken (nieuw slachtoffer gezocht en mij geblokkeerd) en dus is t me jammer genoeg niet gelukt om deze loser te achterhalen... Ben een paar duizend euro kwijt, maar kon deze klap gelukkig financieel wel aan... Tijdje flink van wakker gelegen, maar toch doorgegaan met mijn leven (hoe zwaar ook in t begin)...
26 februari 2022 (bewerkt)
Dan richt ik me aan slachtofferhulp hier, zij werken samen met politie en ga zelf ook meer uit vogelen. Wat dat betreft kan ik zo niet tegen onrecht of het nou mezelf betreft of een ander.! Dank je voor je reacties. Hoop dat je het kan verwerken en het achterhalen van die persoon, zou erg helpen in het verwerken. Voor mij in ieder geval.
26 februari 2022
Heb getracht om geolochische gegevens van mijn scammer te krijgen, om deze persoon te achterhalen en zelf op te zoeken, om deze dan (waarschijnlijk na de nodige klappen) af te leveren op en aan t politiebureau... Ergste is nog, de scammer die mij tot slachtoffer maakte, opereert gewoon bier in NL en nog doet de politie er niks aan...
26 februari 2022 (bewerkt)
Heb je buiten de aangifte bij politie nog andere stappen ondernomen? Ik ben zo pissed, dat het zo makkelijk wordt afgedaan door politie. Als je op internet leest hoeveel het voorkomt. Nieuw verdienmodel "datingfraude". Dan moet er iets meer mogelijk zijn. Ik wil achterhalen met wie ik gesproken heb. Misschien naar de krant of journalist, die er iets in ziet en helpt. Ik moet iets voor mezelf en de volgende slachtoffers.

Marjon
25 februari 2022 (bewerkt)
Ik heb Lexa gevraagd om de reden van blokkeren maar konden ze geen antwoord op geven ivm privacybeleid?! Bijzonder natuurlijk, dat als je iets weet dat je dan ook meldt wat ze gevonden hebben waardoor ze iemand blokkeren. Is namelijk niet altijd fraude. In dit geval heb ik genoeg rode vlaggen gevoeld voornamelijk na de 'overval' daarvoor erg prettig contact en geen red flags. Nu begrijp ik, hoe ze iemand in palmen. En kan echt iedereen gebeuren.

Marjon
25 februari 2022
Nu begrijp ik, hoe ze iemand in palmen.

Daar is t juist om te doen, daarom ben ik ook blij te lezen dat je er niet op in bent gegaan... Ze brengen een heel mooi verhaal, in de hoop dat je ze gelooft en daardoor geld geeft, op t moment dat ze erom gaan vragen... Is gewoon een kat en muisspelletje voor ze, geven niks om jou of je persoonlijke situatie... Helaas ben ik zelf wel gedupeerd door zulke mooie verhaaltjes, maar gelukkig kon ik deze klap nog redelijk goed behappen, ook al is t niet leuk en doet de politie er niks aan... Want, zo zeggen zij: Ik heb t immers zelf gegeven, ik werd er niet toe gedwongen...
25 februari 2022
Hallo Marjon,

Alleen al t feit dat Lexa t profiel heeft geblokkeerd, zegt natuurlijk al meer dan genoeg.
Lexa blokkeert niet zomaar profielen, dit doen zij na een stevige controle...
Ook t feit dat ze een vreemde om geld vraagt, klopt van geen kant. Dit is overduidelijk een scammer tot en met, verstandig om hier niet op in te zijn gegaan...