Verkeerde plek op de verkeerde tijd
Woensdagavond twee weken terug begon heel erg leuk. De horeca was net weer open, en hier had ik met een groep vrienden dan ook gebruik van gemaakt. Toen de kroeg om 22:00 haar deuren sloot, gingen we nog even naborrelen bij iemand thuis, enkele deuren verderop. Toen ik in de opening van de voordeur stond te wachten op nog wat mensen die later kwamen, kwam een onbekende man mijn kant op gelopen. Duidelijk onder invloed, wilde hij naar binnen, maar aangezien ik hem niet kende, zei ik dat dit niet mocht. Ineens viel hij me aan, en voordat ik het wist lag ik op de grond. Hij begon op me in te slaap en te trappen, en met mijn armen kon ik mijn gezicht beschermen. Ook drukte hij met zijn knie tegen m'n keel. Hoe lang het precies duurde, is een beetje vaag voor me, maar op een gegeven moment werd hij van mij af getrokken door een andere buurtbewoner. Mijn vrienden, die allemaal op het moment van de aanval boven waren, waren er gelukkig snel voor me. Ook mijn vriendin kon gelukkig meteen komen. Diezelfde avond nog aangifte gedaan, waar ik verder nog niet veel van heb gehoord.
Ik besefte me dat ik echt op de verkeerde plek op de verkeerde tijd was. Hij wilde niet specifiek naar mij toe, hij wilde gewoon ergens naar binnen. Duidelijk onder invloed van wat dan ook. Heb er gelukkig weinig fysieke klachten aan overgehouden; de paar dagen erna flink last van een bult op m'n hoofd, van m'n keel, en wat spierpijn hier en daar, maar dit is nu gelukkig voorbij. Waar ik wel een stuk langer last van had, waren de stressklachten. Wat ik online heb gelezen is dit ook heel normaal, maar ik vond het wel erg vervelend. Gelukkig kan ik er met genoeg mensen over praten, dat scheelt enorm. Maar vraag me af of ik er nog lang last van ga hebben.
Ik hoor graag ervaringen en tips van mensen m.b.t. deze stressklachten :)
3 Reacties
Wat een heftig verhaal!
Onze aanleiding naar de stressklachten zijn dan niet hetzelfde, maar bij mij is het (ook) trauma gerelateerd.
Ik heb hier professionele hulp voor gezocht.
Erover blijven praten heeft voor mij veel geholpen. Ook hebben we een aantal EMDR sessies gedaan, waar ik veel baat bij had.
?
Ik denk dat de duur daarvan wel heel erg verschillend is per situatie en per persoon. Ikzelf zit nu al ruim 3 jaar met PTSS gerelateerde klachten (waarvan ik het 1e jaar juist weinig tot geen klachten had), maar mijn situatie is wel ook anders. Wel gaat het echt een stuk beter in periodes dat ik veel kan praten en vrij goed mijn emoties kan uiten. Dus goed je emoties uiten en erover praten is naar mijn ervaring wel de beste manier om minder tot geen klachten te ervaren. Het is ook erg afhankelijk van triggers. Stressklachten kunnen in mijn ervaring spontaan terug komen door triggers. En dat kan ook gebeuren als het daarvoor maanden goed ging. Helaas.
Ik denk dus dat er geen simpel antwoord op je vraag is, maar dat het wel heel goed is om erover te praten. Dan nemen de klachten hopelijk zo snel mogelijk af! Veel sterkte in ieder geval.