Ik ben GEEN slachtoffer, maar een survivor, vechter en WINNAAR. Dat ondanks het onbegrip van bepaalde mensen uit mijn situatie, maar ik ben dankbaar voor de mensen wie wel gewoon normaal reageerde en heb alle vertrouwen in mijn kracht.
Allereerst wil ik zeggen dat ik mij niet als slachtoffer indentificeer. Ik ben een survivor en niet eens alleen dat, ik ben ook een vechter en een winnaar.
Ik heb over het afgelopen jaar in een korte tijd meerdere hele heftige dingen meegemaakt welke ik voor nu niet wil delen omdat het niet dienend is om het nu al telkens opnieuw op te halen. De wond is nog te vers.
Wel zou ik graag wat over het volgende willen zeggen:
Ik weet niet wat jullie ervaring is, maar persoonlijk heb ik het onbegrip van bepaalde individuen in mijn omgeving (gelukkig zijn er ook mensen wie wel op een normale manier hebben gereageerd) belachelijk.
Er zijn mensen wie, nadat je ze verteld wat je nodig hebt, gewoon niet luisteren en maar blijven proberen zich met je situatie te bemoeien. Ik ben maandenlang dag voor dag aan het strijden om stap voor stap uit mijn situatie te komen en het is meerdere keren gebeurd dat ik het liet gebeuren dat iemand mijn situatie kon verergeren doordat ik diegene in mijn buurt liet. Wie vervolgens niet luisterde naar mijn grenzen, mij niet mijn ding liet doen maar allemaal onbehulpzaam advies probeerde te geven, zich bemoeide met mijn situatie en alleen maar dingen erger maakte. Dit terwijl ik überhaupt niks van ze nodig had om mee te beginnen.
Heel wat mensen kunnen het niet laten om te oordelen over anderen, al hebben ze geen idee wat hun situatie is.
Heel wat mensen kunnen het niet laten om zich te bemoeien met andermans situatie, ook al zegt diegene dat die geen hulp nodig heeft.
Al richten ze hiermee potentieel schade aan bij een ander.
Wat ik heb meegemaakt was enorm heftig, maar ik was sterk genoeg om het allemaal aan te kunnen.
De belachelijke 'hulp' van bepaalde individuen uit mijn omgeving heeft me, echter, bijna mijn leven gekost en ik ben klaar met deze zwakke mensen wie niet hun neus binnen hun eigen zaken kunnen houden. Goedbedoeld of niet, als iemand zegt dat die geen hulp hoeft, probeer het dan ook niet aan te bieden. Maargoed, ik heb nu zelf geleerd om beter en harder mijn grenzen aan te geven en geen gedrag meer te tolereren wat minder is dan ik verdien.
Ook ben ik de belachelijke woorden zat welke naar me uit werden gesproken. Ik ben geen slachtoffer en ik laat anderen mij dat ook niet zeggen.
Ik neem zelf de verantwoordelijkheid om uit mijn situatie te komen, maar wat gebeurd is is niet mijn schuld en ik laat me dat ook niet vertellen.
Waar mensen het gore lef vandaan halen om dit tegen een survivor te zeggen wil ik niet begrijpen. Zeker nadat ik al gegaslight was, maar ondanks alles weet ik dat ik sterk genoeg ben om ook hier bovenop te komen.
Ik weet wat waar is en daar houd ik 100% aan vast. Ik weet dat ik rechtvaardig ben, dat ik een strijder en een winnaar ben. Ik zal niet alleen al deze obstakels overkomen, ik zal er ook volledig van genezen en werkelijk sterker uitkomen.
De belachelijke acties van anderen waren een call to action voor mij om meer thick skin te ontwikkelen. Iets wat mij voor de rest van mijn leven zal dienen.
Ondanks alles wat ik heb meegemaakt had ik niet per sé iets nodig van de mensen om me heen, behalve dat ze mij gewoon mijn ding lieten doen en potentieel een luisterend oor aanboden. Dit was voor sommigen, echter, te veel maar dat is oke. Ik koos er zelf voor om deze mensen te vertrouwen. Ik neem dit mijzelf niet kwalijk, maar ik heb ervan geleerd en weet dat het niet nogmaals zal gebeuren of dat de kans dat het nogmaals gebeurd iig zo klein mogelijk is voor zover redelijk mogelijk.
Ik hoef NOOIT meer onnodig mensen om mij heen tijdens uitdagende tijden, tenzij ik goede reden heb om aan te nemen dat die mensen ook spijkerhard zijn en gewoon hun fucking hoofd erbij kunnen houden en gewoon vechters als ik zelf hun ding laten doen.
Ongeacht van de situatie waar ik jullie mij in heb laten brengen heb ik zelf de kracht om er gewoon uit te komen. Hoe zwaar het ook is. Fuck jullie zwakke 'support'. Fuck jullie leugens. Ik ga dit gewoon doen.
Bovendien ben ik dankbaar voor de goede dingen welke ik hieruit mag halen. Om er een paar te noemen (en herhalen kan geen kwaad):
Ik ben dankbaar dat ik nu beter het belang van grenzen aangeven heb geleerd en mijn grenzen beter aangeef.
Ik ben dankbaar dat ik nu nog meer de waade van thick skin heb ingezien en ook meer thick skin ontwikkeld heb.
Ik ben dankbaar dat het mij duidelijk is gemaakt hoe onbehulpzaam en kankerverwekkend zwakte is, zodat ik zo min mogelijk meer met zwakke mensen hoef te associeren.
Voor iedereen wie zich onbegrepen of zelfs gesaboteerd voelt door bepaalde individuen uit je omgeving nadat je al zoveel hebt meegemaakt:
Ik geloof wel in je en heb er alle vertrouwen in dat je dit gewoon aankan.
Ik vertrouw dat je de waarheid vertelt en erken je verhaal. Wat gebeurd is, is NIET jouw schuld.
Ik respecteer je grenzen en zal enkel iets doen als je daar zelf om vraagt.
You got this.
Fuck alle zwakke mensen wie anderen in heftige situaties saboteren. Jullie goede bedoelingen zijn NIETS waard als je niet gewoon het fatsoen hebt om iemands grenzen te respecteren.
Mijn intentie met het delen hiervan is als volgt:
Ik deel dit voor mezelf. Ik zou het fijn vinden voor mezelf om mijn verhaal ergens kwijt te kunnen waar ik niet onbegrip als reactie krijg.
Ik hoef GEEN advies.
Ik wil puur mijn verhaal kwijt.
Het zou mooi meegenomen zijn als iemand anders zich in mijn verhaal kan vinden. Ik zou het tof vinden om wat connectie te vinden, maar zoniet blijf ik me gewoon redden en zal ik ook gewoon uit deze situatie komen.
Want nogmaals:
Ik ben GEEN slachtoffer, maar een survivor, een strijder en een winnaar.
4 Reacties
Slachtoffer zijn en in een slachtofferrol gaan zitten zijn 2 verschillende dingen. Voor de meeste hier geldt dat ze niet in de slachtofferrol zitten, maar wel slachtoffer zijn.
Met groeiende belangstelling heb ik jouw “verhaal” gelezen. Je bent een vechter, een overlever en een winnaar.
Verder begrijp ik dat je geen advies wilt, dat heb je al voldoende gehad en zelfs of misschien voornamelijk in een overbodige vorm.
Zelf ben ik slachtoffer van een geweldsmisdrijf. Mijn verhaal kun je lezen bij mijn profiel.
Ook ik ben een vechter en een overlever. Maar ik wil geen winnaar zijn. Bij een winnaar zit aan de ander kant een verliezer.
Het enige wat ik heb moeten overwinnen lag bij mezelf. Ik moest mijzelf overwinnen om uit de ptss te komen en ik ga ervan uit dat jij hetzelfde bedoeld.
Heel veel succes met jouw strijdvaardigheid.
Met vriendelijke groet,
Thijs