Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Verkracht en gewurgd

Hallo,

In 2013 ben ik verkracht en gewurgd door een internet date. Ik heb lange tijd gedacht dat ik het uitgelokt heb. Ik ben volledig arbeidsongeschikt en vastgelopen in de ggz. Ik zie het niet rooskleurig in. 

Bezig met laden...

11 Reacties

17 februari 2022
Beste Anna, je staat voor een nagenoeg onmogelijke keuze. Intensieve therapie om je trauma’s te verwerken en de zorg voor je dochter, die extra zorg vraagt. Weet dat er goede online therapieën bestaan waar je misschien voor in aanmerking komt. Je kunt dan thuis blijven. Misschien dat je dochter op de momenten van de therapie sessies naar een kinderopvang of buitenschoolse opvang kan. Je kunt ook de school van je dochter vragen wat de opvangmogelijkheden zijn voor een kind met autisme. Eigenlijk heb je geen andere keuze dan te gaan voor een intensieve behandeling in het belang van je dochter om ze straks ook goed te kunnen opvangen en begeleiden.
17 februari 2022 (bewerkt)
Ze hebben me uitgeschreven. Geen stenen en bloemen therapie, dan helemaal niets.
17 februari 2022 (bewerkt)
Mijn dochter is autistisch en heeft veel zorg nodig. Ik ben alleenstaande moeder. Mijn ouders zijn op leeftijd. Het is lastig.
17 februari 2022
Dat maakt het er niet makkelijker op, snap ik. Hoe reageert je therapeut als je je zorgen over hoe het thuis moet als jij in therapie gaat met hem/haar deelt?
17 februari 2022
Wat heftig Anne. Dat je een kind hebt om voor te zorgen maakt het nog extra ingewikkeld. Ik snap heel goed dat je niet volledig voor jezelf durft te kiezen nu. Als jij nu instort is dat voor je kind niet goed. En ik hoor je volgens mij zeggen dat je vreest dat dat gaat gebeuren als je nu een heftige therapie zou starten. Klopt dat? Zijn er mensen in je omgeving die een tijdje kunnen bijspringen in de zorg voor je zoon/dochter? Het klinkt alsof het je momenteel allemaal boven je hoofd groeit en je op dit moment vooral veel behoefte hebt aan rust. Dat je van daaruit wel aan jezelf wil werken, maar dat het nu niet lukt. Klopt dat? Er zijn meer vormen van therapie dan GGZ. Als de diepte ingaan nu echt nog niet lukt, zou je kunnen overwegen om pmt te doen en/of ontspanningstherapie of haptonomie of iets in die richting. Dat lost het echte probleem niet op, maar het kan je misschien wel helpen bij het kalmeren, jezelf tot rust brengen. Dus bij de symptomen, de klachten. Je huisarts kent ongetwijfeld wel therapeuten bij je in de buurt. Als jij weer helderder na kan denken, als er weer wat ruimte is in je hoofd kan je alsnog dat heftige traject doen. Dat geeft je ook tijd om voor je kind iets te regelen. Hou hoop en wees lief voor jezelf!
16 februari 2022 (bewerkt)
Mijn thuissituatie is niet stabiel. Ik zou graag iedere week een gesprek hebben met ondersteuning heel laagdrempelig. Pas als het thuis rustig is een intensieve behandeling. Dit kan niet. Het is intensieve behandeling of niets. Ggz zegt ook met instabiel thuissituatie therapie. Maar ik denk dat dit ten koste van mijn kind zal gaan. Wat vinden jullie? Is het verantwoord om therapie te doen als er thuis ook heel veel van je gevraagd wordt?
17 februari 2022
Gun je kind een moeder die beter in haar vel zit, die de wereld beter aan kan en daardoor een betere moeder kan zijn, dus ja: geef die therapie een kans. Ga desnoods voor een opname, als combi thuis-en-therapie niet te doen is. Ik ben zelf opgegroeid met een moeder die leefde met een trauma en als kind trek je alles naar je toe, dus ik dacht dat het mijn schuld was. Als ik een beter kind was geweest dan zou mama niet zo vaak huilen. En op latere leeftijd geen problemen durven delen omdat ik mama niet extra wilde belasten. Het lijkt misschien niet zo, maar jouw trauma heeft ook invloed op je kind, dus als je het niet voor jezelf wilt doen, doe het dan voor hem/haar.
16 februari 2022
Dag Anne, Ja, het is heftig als je voor je trauma behandeld wordt. Ja, het is pijnlijk om het te verwerken. Van een lotgenote, die ook kampte met herbelevingen bij de EMDR heeft nu EMDR met Flash. Op https://www.emdrtherapieonline.nl/flash kun je daar meer over lezen. Deze lotgenote was ook suïcidaal. Kijk eens.
16 februari 2022
Heftig dat je dat is overkomen, ik wens je heel veel sterkte! Zoiets kun je niet uitlokken, het was niet jouw schuld. Ik hoop dat je goede hulp krijgt. EMDR heeft mij enorm geholpen. Ik dacht dat het nooit beter zou kunnen worden, dat er voor mij geen hulp was. Soms is het even zoeken naar de juiste hulp, maar het kan echt beter worden. Niet opgeven!
16 februari 2022 (bewerkt)
EMDR was te heftig. Daar werd ik erg suïcidaal van. Je kunt alleen heftige therapie krijgen of niks. Er is geen tussenweg. Dat maakt het lastig.
15 februari 2022
Goede avond Anne, Heftig wat je aangedaan is en bijzonder triest dat je in de GGZ bent vastgelopen. Niet gek dat je weinig perspectief ziet. Een zalige troost, je bent niet de enige. Er zijn verschillende behandelingen en het vinden van de behandeling die bij je past is soms lastig. Een afspraak met een medewerker van Slachtofferhulp, deelname aan een fysieke lotgenotengroep, kan je wellicht op een spoor zetten. Ken je het programma Geraldine en de Vrouwen? Kijk op internet en weet dat Marina en Jorien, mee gewerkt hebben aan het programma en nu ook ambassadeur zijn. Je kunt hen ook mailen. Houd moed.