Familie weekend
Mijn moeder is nu 2 weken terug uit het ziekenhuis en heeft het moeilijk en zit in een dip. Mijn zus kwam hiervoor met het idee om met het gezin een weekendje weg te gaan. Hierna kwam de ondertussen wel bekende vraag voor mij: mag mijn broer mee? of liever niet.
Mijn broer heeft mij seksueel misbruikt toen ik klein was en is ondertussen uit huis. Mijn ouders willen hem niet helemaal buitensluiten en nogsteeds betrekken in de familie wat ik begrijp, maar ze proberen zich aan te passen aan mij. Daarom mag ik vaak beslissen of ik wil of hij mee gaat of niet.
In dit geval liever niet, vorige x dat we een weekendje weg gingen had ik hier erg veel last van en kon ik een aantal weken er voor en erna slecht slapen. Ik vind dit alleen lullig voor mijn moeder aangezien ik weet dat ze het altijd moeilijk vindt om hem in haar ogen buiten te sluiten van de rest van de familie en dit weekend juist voor haar is. Hierdoor krijg ik het gevoel alsof het een beetje egoïstisch is om nee te zeggen.
Mijn zus is het met mij eens maar dat help niet met het gevoel en ik weet nu ook niet zo goed wat ik moet doen.
5 Reacties
Ik vindt het helemaal niet egoïstisch van jou om nee te zeggen. Als ik lees hoeveel crisis het jou kost om hem wel mee te laten gaan dan zou ik als buitenstaander heel hard Nee roepen. Ik kan me namelijk heel erg goed voorstellen dat je misschien nog steeds bang bent dat hij iets wil doen wat jij niet wil. Dat je je gewoon niet veilig voelt met hem in de buurt. Of dat je niet weet hoe je op hem gaat reageren als je hem ziet. Ik kwam zelf namelijk nooit op plaatsen waar ik mijn dader tegen zou kunnen komen.
Probeer naar je ouders toe uit te spreken wat het met jou doet en hoe het voor jou voelt als hij wel mee zou gaan.
Misschien een optie voor hun om een ander weekend met hem te gaan.
Ik wens je heel veel sterkte toe en neem een beslissing waar je achter kunt staan en wat goed voor jou voelt. Misschien is die beslissing wel dat als je broer meegaat je zelf niet mee gaat.
Hoi Delta,
Wat een dilemma, herken het?
Ook voor dit soort keuzes gestaan, toen mijn broertje ging trouwen. Zij wilden mij heel graag bij hun bruiloft en ik mocht zeggen of mijn andere broer(s) er bij mocht(en) zijn.
Ik heb gezegd dat hij niet een zus had, maar ook nog 2 broers. En dat ik die op hun mooiste dag niet kon weren. Heb er heel erg tegenop gezien. Maar ze hadden met verschillende dingen rekening gehouden, zoals de tafelschikking, plaatsen in de bus naar de trouwlocatie etc.
Ik zit in jouw geval te denken, kun je ook voorstellen dat hij een dag(deel) komt.
Misschien is dit voor jou te behappen?
Sterkte !
Liefs, Joti?
Wat mooi om het zo proberen op te lossen!
Het blijft pijnlijk, zeker omdat de beslissing bij jou is neergelegd. Aan de ene kant is het fijn om te weten dat je familie jou vooropstelde. Maar als jij nee zegt, heb jij het gevoel dat jou de zwarte piet wordt toegespeeld.
Fijn dat je zus jouw keuze deelt. Om de zwarte piet te voorkomen kun je je familie vertellen wat het j de vorige keer heft gekost om hem er bij te laten zijn. Zij kunnen dit ook aan je broer voorleggen en hem vertellen wat het betekend. Hij kan dan de conclusie trekken niet naar het weekend te komen op advies van jouw familie.
Sterkte in ieder geval.
Heb je al ooit een compleet open gesprek met je broer gehad over het wat en waarom? Of is dat niet mogelijk?