Verbinding.
Lieve allemaal,
We ontkomen er niet aan deze tijd, de mediastorm over TVOH en de aflevering van BOOS.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het je teveel word. Je bent misschien op zoek naar ademruimte want alles voelt verstikkend.
Zelf ben ik overlever van seksueel geweld. Zit in therapie en werk al enige tijd niet meer vanwege de intensiviteit van deze behandelingen en alles wat erbij komt kijken.
Ik mis verbinding met anderen. En ik hoop dat je je niet alleen voelt, ik ben er voor je. Je mag hieronder een reactie plaatsen en/of een privé berichtje sturen. Altijd.
Liefs Saav
Bezig met laden...
23 Reacties
Wow ja!! Ik snap wat je bedoeld. Dat duizelige is vervelen zeg. Ik heb dit nu ook al een paar dagen gehad. Dit lijkt me erg naar als je dit vaak hebt!
Ik heb sinds augustus 2021 last van dus die derealisatie en sinds dien lijkt elke dag nep, vervreemd, wazig en gewoon niet fijn. Ik had derealisatie al eerder gehad. Maar dan een week wel en dan weer een week niet. Maar het is ook niet fijn. Want ik vind autorijden zo wel gevaarlijk het lijkt gewoon alsof ik continue dagdroom. Maar blijkbaar is derealisatie een overlevingsstand waar je in terecht komt als alles te veel wordt. Zo ben je niet bij de “realiteit” en sta je een soort van buiten je lichaam. Maar het is heel vervelend
Ik reageer morgen op je bericht! Word nu wel erg moe en ga afronden voor vandaag. Spreek ik je morgen?
Jeetje ik kende Hocd niet en het klinkt ook niet fijn! Bedankt voor je uitleg meis. Hoe gaat je vriend ermee om?
Ja het voelt heel erg als een sleur.. mijn dagen gaan traag en moeizaam. Het us niet fijn. Daarnaast last van hevige stemmingswisselingen. Gaat helemaal op en neer. Ahhh na hoe lange tijd van klachten ben je begonnen met anti-depressiva?? Ik wil dit misschien ook gaan nemen.
Hocd is echr heel erg verschikkelijk…. Ik pieker namelijk ontzettent veel. Het begon met een gedachte van of ik mijn vrouwlijke collega knap of leuk zou kunnen vinden? Ik ben zelf altijd hetro en heb altijd met jongens een relatie gehad en jongens aantrekkelijk gevonden. Dus die vragen kwamen op eens. Ik werd helemaal gek. Ik kon die gedachte sinds dien (en nog steeds) niet loslaten. Het is nu obsessief geworden… ik controlleer mezelf heel de tijd met wat er gebeurd als ik een mooie meid zie. Ik kan niet meer normaal naar vrouwen kijken. Maar het kan ook te maken hebben met dat ik nu een laag zelfbeeld heb en vervreemd ben van mezelf. Soms beeld ik me zelfs in als een man. De gedachtes gaan zo hard door elkaar.
Je bent niet de enige die dit zo ervaart. Pf dat is een goeie vraag zeg.. het trauma is nu ong. 2 jaar naar de oppervlakte gekomen, december 2020 behandeltraject gestart en toen vertoonde ik al stressreacties. In oktober dus in de ziektewet beland en daarna werden mijn klachten erger en ongeveer 4-6 weken geleden last van langdurig duizelig (ik sta continue op een boot voor mijn gevoel) en toename paniekaanvallen. En 2 weken geleden besloten dat ik het niet meer trok, lichamelijk en geestelijk. Dus toch nog even geduurd als ik het zo schrijf.
Dankjewel lieve Saav0202
Dankjewel Waterman11, voor het delen. Ik hoop dat ik ooit net als jullie zo sterk in me schoenen komt te staan. Liefs
Onthoud dat je al sterk bent, ontzettend sterk. <3
Lieve Saav en anderen,
Zo herkenbaar! Mis ook verbinding en voel mij vaak alleen.
Werk ivm corona thuis, maar ben er door gesprekken met coach achter gekomen dat corona de druppel is en dat diepliggende trauma('s) de oorzaak is van een onveilig gevoel. Weet dit al lang hóór, maar had bevestiging nodig.
Heb as woensdag gesprek op mijn werk. Weet niet welke kant dit uit gaat....hoop dat er wat begrip voor is. Zal weer naar mijn werkplek moeten, maar wil rustig opbouwen.
Liefs, Joti?
Hi Joti,
Ik hoop met je mee, dat er begrip is voor wat jij wilt en waar jouw behoeftes liggen. Liefs!
Ik weet niet of het nog 'gerepareerd' kan worden. En of ik drift er nog voor heb.
Ik heb het geprobeerd weg te stoppen, maar hoe ouder ik wordt hoe erger het wordt lijkt het wel. Hopelijk komt het ooit goed.
Oh lief persoon. Als dit je is overkomen mag (moet) je je tijd nemen om er klaar voor te zijn om erover te praten, hulp te zoeken of iets waar je je goed bij voelt. Ik wens je alle kracht van de wereld <3
Hey daar, ik ken dat wel, dat wegstoppen. Dan is het ook niet gebeurd dacht ik dan, maar jeetje wat had ik het mis. Bij mij kwam het jaren later pas terug (en hoe). De vervelende ervaring blijft in je lichaam. Het is zo belangrijk om het aan te pakken en te verwerken, want met wegstoppen verwerk je het niet. Je moet alles op zijn tijd doen, maar echt: t alle zwaarte en pijn (mentaal en zelfs fysiek) die ik kreeg van het jarenlang opkroppen, ebte langzaam weg toen ik eindelijk mijn ervaring deelde. Eerst met mijn beste vriendin. Ik had het op een briefje geschreven, omdat ik het nog niet uit kon spreken. Stapje voor stapje. Ik geloof in je. Het komt goed. Probeer (nogmaals, op jouw tempo) het aan te pakken, want lieverd, de wereld wordt een heel stuk beter als je je trauma erkent en verwerkt. <3
Hoi,
Dankjewel voor je verhaal delen.
Je beschrijft eigenlijk dingen hoe ik me voel. Ik lees veel dat mensen in therapie zijn of hulp hebben. Ik heb dat niet en weet ook niet of ik dat zou kunnen.
Dankjewel voor het vertellen, ik heb dan niet het gevoel dat ik de enige ben die zich verstikkend voelt.
Liefs
Hoi hoi. Ik vind het fijn om te horen dat ik je het gevoel geef dat je niet alleen bent. Je bent dat echt niet lief persoon!
Je zegt dat je niet weet of je therapie of hulp zou kunnen, zou je het wel willen?
[~1945] Oeps te snel gelezen. Hoe ziet schematherapie eruit?
Hoi Saav,
In het begin vond ik het fijn om even alles op een rijtje te zetten. Maar ik moet zeggen dat het na een paar weken alleen maar slechter ging. Mijn depressie is alleen maar heviger geworden en ook ervaar ik nu dissociatie/derealisatie en depersonalisatie. Hierdoor kan ik dus therapie zoals EFT of EMDR niet goed volgen…. Daarom hoop ik dat een professional mij kan helpen en heel misschien medicatie. Maar hier ben ik wel heel voorzichtig mee.
Daarnaast ben ik ook nu inmiddels 12 kg aangekomen, heb ik een laag zelfbeeld, ben heel onzeker, snel geprikkeld en geirriteerd. Naarnaast heb ik nu ook een tijd last van H-ocd en R-ocd. Het is echt alles door elkaar zo verschrikkelijk. Ik ga piekerend mijn dag door en dit is echt niet fijn
Voelt het een beetje als een sleur? Ik probeer een beetje ritme in mijn dagen te krijgen, dat geeft me een kleine hou vast. Het dissociëren herken ik tijdens een paniekaanval, het vervreemden van mezelf en niet weten wat realiteit is voor een x tijd. Ik hoop met je mee dat je prettige hulp krijgt.
Ik ben afgelopen dinsdag begonnen met medicatie, een anti-depressivia en oxazepam voor wanneer nodig. Kan er nog niets van zeggen omdat het een paar weken duurt voor je iets merkt, nu alleen een paar bijwerkingen.
Ik moest even googlen wat H-ocd en R-ocd is, maar zou je het mij in je eigen woorden kunnen vertellen? Ik wil graag begrijpen wat het is, mij is het niet bekend.
Hey Saav,
Zeker ik voel me best wel vaak alleen (door wat ik nu meemaak). Ik zit nu ook thuis vanwege het herstel. Ik heb een lieve vriend maar die kan mij ook niet altijd helpen en je partner moet niet je therapeut worden!! Depressie is echt heftig. Gelukkig binnenkort naar de psychiater.
Wat voor therapie vol jij als ik vragen mag?
Groetjes
Hoi Bowie19,
Hoe ervaar jij het thuis zitten vanwege je herstel? Ik vond het in het begin, ik zit in de ziektewet sinds eind oktober 2021, erg lastig want ik wil zoveel in mijn hoofd maar het kan nu niet. Wat fijn om te horen dat je een lieve vriend hebt, die heb ik ook! Ik vind het fijn om te lezen dat je blij bent om naar de psychiater te gaan binnenkort, succes alvast.
Ik heb een half jaar EMDR gehad en ben afgelopen november begonnen met Imaginaire Exposure.
Hey Saav,
Je berichtje sprak me aan. Ook ik zit (al best lang nu) in therapie en werk niet meer.
En mis ook verbinding. Vind t nieuws erg moeilijk omdat t veel triggert. Maar de reacties misschien nog wel meer....
Hi Lovebird83,
Mag ik vragen welke therapie je hebt en waarom het niet meer helpt?
Ik herken wat je zegt over de triggers en de reacties. Het is soms te pijnlijk om te lezen en ik kan er minuten of zelfs uren mee zitten.
Hi,
Ik volg nu schematherapie met traumaverwerking. En dat werkt goed hoor, vind t wel helpend.
Maar werken lukt niet meer/nog niet. Dat bedoelde ik