Herstellen na seksueel misbruik
Vanaf mijn 3e tot mijn 12/13 (denk ik) ben ik sexueel misbruikt door mijn stiefvader, dit ging gepaard met huiselijk geweld. Hij was een strenge man en erg autoritair niet iemand om mee te focken.. Toen ik 12/13 was gingen mijn moeder en mijn stiefvader scheiden, we hebben echt weg moeten vluchtten en zijn vaak daarna nog gewelddadig door hem benaderd, heeft mijn moeder nog geprobeerd te wurgen en mijn oma geslagen. Mijn moeder wist nog niet meteen wat er met mij gebeurd was allemaal en dat die ook aan me zat dit heb ik 1 jaar na de scheiding verteld, ze vatte dat niet goed op ze vertelde het meteen aan heel mijn familie en dat zorgde er toen voor dat ik me nog meer terugtrok en er niet over wou praten. Vanaf mijn 21e begon ik pas meer te delen (in hele kleine stapjes) pas toen ik de juiste mensen om me heen had gevonden om meer te gaan delen. En nu ben ik 26 en heb ik al een groot deel tot in details gedeeld met mijn huidige vriend , mijn therapeuten. En mijn beste vriendin sharena die ook slachtoffer is. Sinds ik ben gaan delen voelt het alsof mijn leven pas een beetje begint, alsof ik al die tijd in een waas heb gezeten. het boek herstellen na sexueel misbruik heeft mij ook goed gedaan, vooral voor het stukje schuld wat ik voelde en dat raad ik andere slachtoffers ook echt aan.
ik ben 1 week intern gegaan naar trauma centrum nederland waar ik de beste therapie heb ontvangen en voor her eerst dingen benoemd heb die zo ontzettend vast zaten, en ik dacht dat die dingen mij zo vreselijk en vies maakten en dat ik raar aangekeken zou worden, maar dat was het gewoon niet.
Vanaf aankomende vrijdag startten mijn laatste 8 weken behandeling ; exposure therapie. Ik ben nerveus en ik zie nog niet helemaal het licht aan het einde van de tunnel , ik kreeg te horen dat ik hierna ptss vrij zou moeten zijn het is vreemd want ik weet niet beter dan dat dit mijn leven is. Maar ik weet ook dat praten het tot nu toe alleen maar beter heeft gemaakt. ?
ik gun dit aan alle slachtoffers die nog vast zitten en niet durven te delen, dat ze maar de juiste mensen om zich heen mogen krijgen om hun op te vangen en zich veilig voelen om het eruit te gooien❤️
succes allemaal,
je bent sterker dan je denkt?
1 Reactie
Dankjewel Unicat! Jouw verhaal is dan ook precies wat de bedoeling is: delen helpt helen. En niet alleen jezelf, maar ook voor anderen is dit een verhaal waar we allemaal wat mee kunnen. Heel knap dat je ons verteld wat er allemaal volgt wanneer je de kracht hebt om stappen te ondernemen. Het licht aan het einde van de tunnel zal vast volgen, je bent in elk geval op de goede weg en staat niet meer op de vluchtstrook.
Nog heel veel sterkte toewenst.