Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Geldezel en daders gepakt!

Alweer twee jaar geleden werd ik slachtoffer van Whatsapp fraude door middel van zogenaamde appjes van mijn "dochter". Inmiddels is het fenomeen Whatsapp fraude overal in de media geweest, maar ik had er toen nog nooit van gehoord.  Ik ben een groot bedrag verloren en had veel emotionele schade. Het was allemaal nogal traumatisch.

Het goede nieuws is dat de daders zijn gepakt! Zowel de geldezel als de feitelijke dader die het geld heeft gepind. Voor wat betreft de geldezel heb ik gebruik gemaakt van de nieuwe regeling waarbij je als slachtoffer het recht hebt om naam en adres van de dader op te vragen bij de bank. Met deze gegevens ben ik naar incassobureau LAVG gegaan omdat ik daar goede berichten over gehoord had. Zie: https://www.lavg.nl/eerste-hulp-bij-online-fraude/ 

Inmiddels heeft LAVG geregeld dat er een betalingsregeling betreffende terugbetaling van de schade is met deze geldezel. Het zijn kleine bedragen, omdat deze geldezel niet meer heeft, maar toch, het is wel heel erg goed voor mijn rechtvaardigheid gevoel! LAVG werkt op basis van no cure no pay, ik heb de samenwerking als zeer prettig ervaren. 

De zaak tegen de andere feitelijke daders ligt nu bij de officier van justitie, hopelijk kan ik via die weg de rest van mijn geld terug vorderen. Ik merk dat het wel goed voor mijn verwerking is, dat ik in ieder geval iets heb kunnen doen en dat de daders weten dat ze er niet zomaar mee weg komen!

 

Bezig met laden...

6 Reacties *

28 januari 2022
Mooi voor jou! Ik ga mijn moeder tippen dat dit er nu is. In 2019 is zij ook opgelicht via Whatsapp door een nummer met mijn foto erin. Echt walgelijk.
23 januari 2022
Ik snap volkomen jou verhaal. Maar zoals jij het aangeeft ook toen je onder mijn post reageerde. Het traumatische is om een geldezel als slachtoffer te zien. Ook in mijn situatie de gene die mij in de problemen heeft gebracht. Die heeft mij eigenlijk op de meest vervelende moment aangesproken. Omdat ik thuis veel ruzies had. Achter af had ik dit gewoon direct moeten melden aan naasten. Dat geef ik ook eerlijk toe. Tevens sta ik vrij open in het onderzoek. Als ik geld moet betalen uiteindelijk wat dus de persoon die mij dit heeft aangedaan. Verschuldigd is aan dus de andere slachtoffer. Sta ik daar open in om het in termijnen terug te betalen. Ik kan mijn daden niet goed praten. Dat weet ik ook wel. Maar als je eigenlijk direct de hele tijd als slecht persoon word gezien. Vind ik niet fijn. Het is fout maar ik zet wel alles zoveel mogelijk recht wat ik kan. In het begin alleen. Omdat de schaamte groot is. Het is een grote impact in mijn leven. Gezondheid is nog steeds niet goed. Mentaal ook niet. En dan de schaamte naar buiten toe. Dat ik het ooit toch aan andere familieleden moet gaan vertellen. Dus june ik snap je situatie. Je vindt het vervelend enzovoort. Maar denk er aub ook aan. Dat sommige mensen die zijn gebruikt als geldezel er soms echt niet van bewust zijn. Dus omdan dit te lezen is voor mij ook traumatischerend. Zelf gebruik ik weinig social media, kijk ik al maanden geen tv meer. En lees ik amper het nieuws.
20 januari 2022
Hartelijk dank. Ik heb de naam vd geldezel en probeer nu via de link mijn geld terug te krijgen.
20 januari 2022

Als antwoord op door 2fd70bc59fda48…

Succes!
20 januari 2022
Ik had contact met een rechercheur, die mij vertelde dat ik geluk had dat de daders bekend zijn omdat er camerabeelden zijn van degene die het geld heeft gepind. Dit persoon was al bekend bij de politie voor eerdere soortgelijke vergrijpen. Maar ik heb ook begrepen dat meestal geen daders te achterhalen zijn. In dat geval sta je machteloos, omdat de politie ook niet genoeg mankracht heeft om nader onderzoek te doen blijkbaar. Het traject met LAVG zou ik zo wie zo ingaan, wie weet is een dergelijke geldezel wel bereid tot praten over de feitelijke daders wanneer er een deurwaarder voor de deur staat!
20 januari 2022
Goede tip June! Wat ik me afvraag: hoe weet je dat de zaak tegen andere, feitelijke daders nu bij de officier van justitie ligt? Ik heb na mijn aangifte bij de politie nooit meer iets gehoord. Een keer gebeld en met een kluitje in het riet gestuurd. Wel heb ik later nog een enquêteformulier ontvangen waarop ik kon aangeven hoe ik de dienstverlening had ervaren. Slecht dus, vooral op het gebied van communicatie. Dit heeft men kennelijk voor kennisgeving aangenomen, er is nooit op gereageerd.