Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Onbegrip in je omgeving na fraude

Als slachtoffer van (online) fraude kun je stuiten op onbegrip in je omgeving. Misschien zijn er mensen die vinden dat het je eigen schuld is, dat je beter op had moeten letten. Het gevoel niet serieus te worden genomen en een gebrek aan steun kunnen ervoor zorgen dat je ook gaat twijfelen aan jezelf. Had ik beter moeten weten? Waren er duidelijke signalen? Daders zoeken tot in detail uit hoe ze hun slachtoffers het beste kunnen benaderen. Als je geen signalen oppikt, ben je niet de enige.

Tekst: Marije Meijer

Dubbel slachtoffer

Het kan zijn dat familie en vrienden vinden dat je voor een deel zelf verantwoordelijk bent. Misschien begrijpen ze niet dat je ingegaan bent op verzoeken van de fraudeur. Als mensen je het gevoel geven dat je zelf schuldig bent aan wat je is overkomen, heet dat victim blaming. Hierdoor kunnen gevoelens van schuld en schaamte verergeren. Misschien heb je de neiging je terug te trekken, uit angst voor oordelen. Terwijl je eigenlijk steun nodig hebt. En erkenning voor wat je is overkomen.

Verlies

Welke vorm van fraude je ook hebt meegemaakt, je ervaart een verlies. Misschien ben je veel geld kwijtgeraakt. Of een (liefdes)relatie waarvan je dacht dat die betekenisvol was. Misschien zelfs beide. Omgaan met dit verlies kan moeilijk zijn, vooral als je weinig steun van familie of vrienden ervaart. Contact met lotgenoten kan helpen. Er zijn veel mensen die begrijpen wat je doormaakt en dat kan je net dat stukje erkenning geven dat je nodig hebt. Ook als je aangifte wil doen kun je misschien wel wat steun gebruiken.

Aangifte doen is vaak lastig

Het kan heel goed dat je bij het doen van aangifte ook tegen onbegrip aanloopt. Fraude is vaak lastig te bewijzen omdat veel slachtoffers vrijwillig geld overmaken. De politie kan niet altijd iets voor je doen en daardoor kun je het gevoel krijgen dat je niet serieus wordt genomen. Dit betekent niet dat je beter geen aangifte kunt doen. Jouw melding kan bijdragen aan het opsporen van en het voorkomen van fraude.

Stuit jij ook op onbegrip in je directe omgeving? Of heb je dit ervaren? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring hiermee. Deel het hieronder of mail ons op: community@slachtofferhulp.nl

Bezig met laden...

4 Reacties *

08 februari 2022
Beste allemaal, Gebrek aan sociale steun zorgt ervoor dat slachtoffers nog een keer slachtoffer worden, soms is dit nog belastender dan het delict zelf. Uit onderzoek blijkt dat familieleden, vrienden, kennissen en collega’s vaak niet goed weten wat ze moeten doen. Als slachtoffers en nabestaanden de sociale steun krijgen die ze nodig hebben, zorgt dat voor een beter en sneller herstel. Negatieve opmerkingen zijn vaak niet zo bedoeld. Met de beste bedoelingen worden soms kwetsende opmerkingen gemaakt. Het zit in een klein hoekje. Om hier meer bewustwording voor te creëren, zijn we een groep gestart over dit onderwerp. Hierin willen we graag met elkaar het gesprek aan gaan over hoe we victim blaming kunnen verminderen. Mocht jij zelf een ervaring hebben met victim blaming; voel je vrij om je verhaal in de groep te delen: https://community.slachtofferhulp.nl/group/50/topics
20 januari 2022
Bij mij is het 3 mdn geleden. Ook flink in de schulden gewerkt, grootste gedeelte gelukkig terug kunnen betalen aan familie waar ik van geleend heb. Ook daar ondervind ik weinig begrip. Helaas geloven ze me niet en willen ze mij nog niet vergeven. Hopelijk komt het in de toekomst nog goed. En gaan ze mij begrijpen. Het achtervolgd mij nog steeds. Weinig vertrouwen in anderen. Vooral mannen. Helaas weten te veel mensen dit en was ik gedwongen door ex om alles aan iedereen in het gezin van mij te vertellen. Dat had ik ze liever bespaard en op een andere manier verteld dan gedwongen vertellen. Door dit gebeuren heb ik besloten van mijn man te scheiden en daar ben ik heel blij mee, want het zou altijd tussen ons in blijven zitten. Hij heeft het ontdekt dat ik gebruikt werd voor geld, (dating fraude). Mijn relatie liep al niet zo best voor mijn gevoel. Ik weet dat ik veel mensen pijn heb gedaan, maar idd door die sluwigheid en goed in elkaar gezet verhaal van die oplichters ben ik ook helemaal blind geweest. En ben voor die oplichter gevallen. Mijn hoofd en hart hebben ook alle signalen genegeerd. Het doet nog steeds pijn. Het liefst kruip ik ergens in een hoekje en kom daar niet meer vandaan. Maar ik laat me niet kisten en gooi mijn schouders eronder en verwerk alles op een rustige manier en ik moet wel want ik heb nog een zoon van 11 waar nog voor gezorgd moet worden. Groetjes Stier1973
19 januari 2022
Het stuiten op onbegrip herken ik heel erg! Zelf ben ik afgelopen jaar slachtoffer geworden van datingfraude. Hierbij heb ik een gebroken hart opgelopen, ben ik gigantisch veel geld kwijt geraakt en is de band met mijn familie zwaar beschadigd. Mijn alarmbellen zijn wel afgegaan, mijn gezonde verstand zei dat het hele verhaal niet kon kloppen. Ook hebben meerdere personen in mijn omgeving, met name mijn ouders, mij herhaaldelijk gewaarschuwd. Maar hiertegenover stond dat ik enorm verliefd was, ik was nog nooit zo gelukkig geweest. Deze verliefdheid heeft me blind gemaakt. Ik wilde er alles aan doen om de relatie te laten slagen. Daardoor ben ik keer op keer geld blijven sturen. En als ik nee zei en geen geld stuurde, dan stond ik niet sterk genoeg in mijn schoenen, waardoor ik me een paar dagen later weer om liet praten en toch weer geld stuurde. Tegen mensen in mijn omgeving heb ik veel gelogen en heb ik verzwegen dat ik geld aan het sturen was. Inmiddels is mijn omgeving overal achter gekomen. Volgens mijn ouders heb ik niet alleen mijn eigen toekomst weggegooid, maar heb ik ook hun leven verwoest. Ze vinden het verschrikkelijk dat ik zoveel geld heb weggegeven, maar ze vinden het misschien nog wel erger dat ik zoveel tegen hen gelogen heb. Ze zijn helemaal kapot en volledig uit het lood geslagen van hetgeen er is gebeurd. Ze zijn hier dag en nacht mee bezig en komen er niet over uit wat ik hen heb aangedaan. Wat dat betreft voelen zij zich slachtoffer en ben ik hun dader. Het is voor hen totaal onbegrijpelijk dat ik niet naar de alarmbellen en waarschuwingen van mezelf en mijn omgeving heb kunnen luisteren. In hun ogen had ik meer vertrouwen in iemand die ik pas had leren kennen en op wie ik helemaal verliefd was, dan in de mensen die mijn hele leven het beste met mij voor hebben gehad en altijd alles voor mij gedaan hebben. Mijn ouders voelen zich door mij verraden, vinden dat ik onherstelbare schade heb aangericht aan onze familie en zeggen me nooit meer te kunnen vertrouwen. Ze schamen zich voor mij en noemen me regelmatig ‘stomme boer’ of dingen in die richting. Ze vinden bovendien dat het allemaal mijn eigen schuld is, dat ik bewust gekozen heb voor de ontstane situatie, omdat ik zelf de keuzes heb gemaakt die hiertoe hebben geleid. Volgens hen ben ik willens en wetens doorgegaan met het sturen van geld en het liegen tegen mijn omgeving. Zelf ervaar ik het meer als een psychologische wurggreep waar ik door mijn verliefdheid niet uit kon komen. Naast mijn ouders zijn er niet heel veel mensen die weten wat er is gebeurd. Maar die personen die het weten, vinden het volledig onbegrijpelijk wat ik heb gedaan en vinden me enorm stom. Ik heb er geen behoefte aan om meer mensen in mijn omgeving te vertellen wat mij is overkomen, mede omdat er toch geen enkel begrip is, dus daar schiet ik niks mee op. Alleen hier bij de lotgenotengroep tref ik mensen aan die begrip tonen en dat is zeker wel heel fijn. Overigens verwijt ik het niemand dat hij/zij geen begrip heeft voor mijn verhaal. Als ik deze ervaring niet had, zou ik zelf misschien ook geen begrip hebben als een ander mij zoiets vertelde. Ik denk dat het vrijwel niet te doen is om je in een ander in te leven als je zoiets zelf niet persoonlijk hebt meegemaakt. De reactie van mijn ouders kan ik tot een bepaalde hoogte echt wel begrijpen, ik weet dat ik hen enorm heb gekwetst en teleurgesteld. Dat neemt echter niet weg dat ik van mening ben dat hun houding niemand verder helpt om het leven weer op de rit te krijgen, zowel henzelf niet als mij ook niet.
20 januari 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hi R19, Wat een naar verhaal! Maar helaas heel herkenbaar voor vele van ons hier op de community. Zelf ben ik een paar jaar geleden ook slachtoffer geworden van datingfraude en ben veel geld kwijtgeraakt. Bij mijzelf zijn in het begin best wel alarmbellen afgegaan maar de organisaties die hier achter zitten zijn zo sluw, de verhalen zijn zo goed in elkaar gezet. Een vriendin van mij keek en las mee. Ik heb facts gecheckt bij mijn broer die in hetzelfde werkgebied zat. Er werd geld overgemaakt naar mijn rekening: dat deden ze toch niet zomaar.... Alles klopte gewoon. Maar een ding heb ik niet gedeeld... het geld overmaken. Achteraf kreeg ik ook reacties als 'waarom heb je het gedaan, je weet toch dat....' Of 'ik vond het allemaal al vreemd....' Het ergste vind ik nog de reacties op social media. Opmerkingen als 'Nou dan ben je echt dom als je dat doet'. Nee de slachtoffers zijn niet dom of naief! Wij zijn slachtoffer van een criminele organisatie. Gelukkig heb ik vanuit mijn directe omgeving ook te horen gekregen hoe sterk ik was en wat vreselijk dat ik dit mee heb moeten maken. En ook wat een goed werk ik nu doe als ambassadeur en met het geven van interviews. Want daar is best wel moed voor nodig. Ik vind het vreselijk om te lezen hoe jouw familie reageert. Misschien was het niet verstandig maar zoals je schrijft je bent verliefd en dan mis je soms signalen. Maar het is niet fair van jouw familie om zelf in de slachtofferrol te gaan zitten en jou als de schuldige aan te wijzen. Er is pas weer een nieuwe campagne van start gegaan met interviews e.d. Misschien is het een optie om ze die eens te laten zien/horen zodat ze weten dat jij zeker niet de enige bent die dit is overkomen. En dat al die andere slachtoffers, net als jij, ook niet dom of naïef zijn. Ik hoop van harte dat jullie weer dichter bij elkaar gaan komen, dat het vertrouwen wordt hersteld en dat ze jouw strijd gaan begrijpen. Weet dat je hier altijd je verhaal kwijt kan. Lieve groet Sylvia Slachtoffer I ambassadeur