Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Schoonmoeder wil het niet begrijpen

Ik ben al heel wat uren bezig geweest om data te verzamelen om mijn schoonmoeder te overtuigen dat de persoon waarmee ze contact heeft niet bestaat en waarschijnlijk een 'Yahoo boy' is. Ik ben bang dat ze geld naar hem over heeft gemaakt en/of nog gaat doen.

Het begon met het verhaal dat een oud collega uit Amerika contact met haar heeft opgenomen via LinkedIn. Achteraf bleek dat dit dus gewoon een random berichtje is geweest van een goed uitziende oudere man. Een zogenaamde ondernemer met ook een website die investeert in vastgoed. Echter als ik die website uitpluis is alles geblokkeerd, waarbij je bij een valide organisatie contactgegevens etc kunt vinden en als ik met het nummer bel op de website (meerdere keren geprobeerd) wordt er niet opgenomen.

Helaas krijg ik geen hits als ik zijn foto's in image search gooi op Google. Verder als ik zoek op zijn naam krijg ik geen hits waar ik iets mee kan. Ook het melden van een fake account op Facebook vind geen gehoor van de robot van Facebook en op de melding op LinkedIn helaas nog steeds niets vernomen. Ook contact gezocht met personen die wel valide leken en die gaven aan dat de persoon in kwestie fake is.

Ik had er bij mijn schoonmoeder op aangedrongen dat ze diende te FaceTimen met hem. Dat werd natuurlijk een aantal keer met allerlei smoesje door hem vermeden. Echter gister was het dan zo ver, maar werd er een reclamefilmpje afgespeeld, waarbij je ook gewoon de reclametekst onderin het beeld zag, waarna de verbinding weer werd verbroken. De foto's die worden gebruikt lijken dus van een acteur te zijn die in een commercial speelt. Dat gaf haar alleen nog maar meer de bevestiging dat hij bestaat, terwijl elke kleuter die je dit had laten zien door zou hebben dat dit niet klopte.

Mijn vrouw, schoonzusje, zwager en ik maken onze grote zorgen. Helemaal met het feit dat haar woning per 1 februari verkocht is waar ze een leuke overwaarde aan overhoudt. We zijn bang dat ze straks alles naar hem overmaakt...

Wat te doen in deze?

Bezig met laden...

6 Reacties *

17 januari 2022
Ik kan je net als Muis ook www.scamhatersunited.com aanraden om via hun blauwe knop op Facebook met hen contact te zoeken. Zij hebben expertise en middelen om een fake profiel, oplichter te achterhalen. Goede tips en adviezen. Red flags om oplichters te herkennen. Zij adviseren onder andere om zo snel mogelijke een echte videocall via social media, whatsapp te doen met de persoon aan de andere kant. Vaak komen er smoesjes en blijft dit uit. Alleen tekst en foto's worden gestuurd volgens een bepaald script. Eén grote oplichterij. Succes, sterkte.
11 januari 2022
Ik heb de persoon gevonden waar de foto's van worden gebruikt. Ik heb hem ook benaderd. Heeft ook een YouTube kanaal en is als markant detail ook nog eens Gay. Ik hoop dat dit de ogen van haar doet openen. Dank voor jullie reacties.
11 januari 2022
Dag verloren schoonzoon, op facebook heb je een groep: scamhaters united. Als je met hun contact opneemt kunnen ze de facebook pagina checken en weghalen. Ik had ook contact met een scammer via facebook, die pagina hebben zij indertijd ook verwijderd. Goed dat je zo alert bent je hoort de vreselijkste verhalen over mensen die heel veel geld zijn kwijt geraakt, vaak ondanks de waarschuwingen vanuit de omgeving. Succes!
11 januari 2022
Hallo [~3946] wat naar dat jullie dit meemaken en goed dat je je weg hier naar toe hebt gevonden. Ik hoop dat het lotgenotencontact je helpt. Ik heb wel even de foto's en de links verwijderd omdat dit tegen onze huisregels in gaat. De rest van het verhaal is nog steeds in zijn waarde natuurlijk. Als je hulp nodig hebt vanuit Slachtofferhulp, vind je hier misschien nog wat informatie: https://www.slachtofferhulp.nl/voordehelpers/ of https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/fraude/ Als er nog iets is wat ik voor je kan doen hoor ik het graag.
Standaard profielafbeelding
Nar
11 januari 2022
Hoi, je zorgen zijn absoluut terecht. De onderste foto ken ik van een datingsite, die man heeft ooit contact met me gezocht. Aan zijn taalgebruik had ik meteen door dat hij geen Nederlands sprak en toen ik aandrong dat hij vertelde waar hij zat en waarom hij geen camera had heeft hij me geblokkeerd. Laat je schoonmoeder onze reacties maar lezen. Succes en ik hoop ook voor haar dat ze geen geld over maakt en haar hart niet breekt.
11 januari 2022
Bij toeval kwam ik deze foto's al eens tegen op scammersunited of zoiets, iemand stuurde eerder al eens de link ervan en heb er toen gekeken... Deze is inderdaad fake, zorg er dus voor dat er geen geld wordt overgemaakt...