Marktplaats
Thuis aan het opruimen geweest. Veel dingen weggegooid, andere naar de tweede handswinkel gebracht en een doos bewaard met spullen die ik dacht nog wel te kunnen verkopen via Marktplaats. Ik had alle spullen op Marktplaats gezet ( dit was op een donderdag) en s avonds kwam het eerste berichtje al binnen van iemand die geinterseerd was in schoenen die ik te koop had staan. Zo dom als ik was had ik mijn nummer op Marktplaats gezet, want hoe meer informatie je invult hoe groter de kans dat je het verkocht krijgt... Ik werd via whatsapp door mevrouw X benaderd en al gauw kwamen we een bedrag overeen. Zij woonde 2 uur rijden met de auto van mij vandaan en vroeg of ik de schoenen op kun sturen, natuurlijk maar de verzend kosten zijn wel voor u. Daar had mevrouw geen probleem mee maar wilde wel omdat het opgestuurd werd het doen via eerlijk oversteken via marktplaats. Mevrouw stuurde mij de link door, eerst moest ik 0,40 cent overmaken naar "de tussen rekening" en vervolgens was de laatste stap van de verificatie om mijn wifi naam en wachtwoord op te geven en dat vertrouwde ik niet en heb dit niet ingevuld, heb haar toen een bericht gestuurd dat "het niet lukte en de site vast liep". Ik vroeg mevrouw of ik een tikkie kon sturen en zodra deze betaald was en ik de schoenen op de post had gedaan haar gelijk de track and trace code zou sturen. Mevrouw zou in dat geval toch liever naar mijn woon adres komen om de schoenen op te halen en zo maakte we een afspraak voor zaterdag. De volgende dag (vrijdag) was er een ander koper die geintereseerd was in andere schoenen die ik ook te koop had staan via marktplaats, ook hij benaderde mij via Whatsapp en ook hij stuurde mij een verificatie link van eerlijkoverstek van marktplaats door. Ook hier was de laatste stap van de verificatie door de gegevens van de wifi in te vullen. Omdat de door twee personen op dezelfde dag achterelkaar gebeurde was ik te naief om te denken dat het dus wel zou kloppen en dit dus de manier was van verificatie van marktplaats. Echter bleef de site maar laden bij de laatste stap en het duurde en duurde maar toen ik opeens een gevoel van wantrouwe naar de koper kreeg. Eerste wat ik deed was gelijk mn bankrekening checken. Ik kon niet inloggen via de bankapp op mijn mobiel en wist toen dat het foute boel was. Gelukkig kon ik nog net inloggen via internetbankieren waar ik zag waar de dief mee bezig was. Er werd geld overgemaakt van mijn spaarrekening naar mijn betaal rekening, toen werden er twee hele grote bestellingen geplaatst bij bol.com, vervolgens werd er weer geld overgemaakt van mijn spaar naar betaalrekening om vervolgens 2x een bedrag naar een prive rekening werd overgemaakt. Terwijl ik alles voor mijn ogen zag gebeuren probeerde ik in paniek de bank te bellen die pas na 30 min in de wacht opnamen. Ondertussen ook nog geprobeerd om geld veilig te stellen door over te boeken naar mijn Noorse bankrekening wat niet werkte... Gelukkig omdat ik ingelogd was kon ik toch nog het een en ander ongedaan maken wat de dief deed. Zo kon ik de gekoppelde apple watch verwijderen en de aangevraagde nieuwe betaalpas annuleren. Toen de bank eenmaal opnam mijn verhaal gedaan en gelukkig konden hun ook gelijk zien in de overboekingen etc vanaf wanneer de fraude was gestart. De bank zou verder stappen ondernemen maar zou alleen geld terug kunnen vragen van o.a bol.com wanneer ze aankonden tonen dat het fraude is. Gelijk daarna met bol.com gebeld om de bestellingen te annuleren, niet bestel via mijn bol.com account maar wel met mijn geld. Bol.com gaf aan dat de bestellingen al geannuleerd waren en het geld was teruggevraagd met de reden mogelijke fraude, waarschijnlijk heeft de bank dit gelijk geregeld omdat er altijd een referentienummer in de bank overschrift zit zodat bol.com de bestelling terug kan vinden, niet een hele slimme dief dus... Gister (zaterdag) de politie gebeld en mijn verhaal gedaan, ik zit nu te wachten op een telefoontje om een afspraak te kunnen maken om aangifte te doen van fraude.
Ik voel mij zo ontzettend dom, leeg en erg verdrietig. Hoe heeft mij dit kunnen overkomen, ik ben altijd zo oplettend en check dingen minstens 3x... ik vertrouw naast mijn naaste niks en niemand meer. Al mijn apps hebben een extra beveiliging om in te loggen. Wachtwoorden die online beschermd waren opgeslagen zijn allemaal verwijderd en staan nu op papier in een schrift en als ik niet op mijn mobiel zit of slaap staat mijn mobiel in vliegtuig modus of op zn minst de wifi en data uit... Ik haat mezelf zo dat dit mij is overkomen, hoe kon ik zo dom zijn ik ben zo moe en leeg van de afgelopen dagen...
2 Reacties
Dat doet pijn en ondermijnd je vertrouwen in mensen. Maar nogmaals, leg de schuld bij de ander, niet bij jezelf. Jij hebt niets fout gedaan. XXX