Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Fraude / Geldezel

Goedemorgen/ middag/ avond,

ik ben hellaas slachtoffer geworden van fraude doormiddel van de bekende term geldezel.

Dit omdat een bepaald persoon mij een bepaald bedrag had beloofd. Ik dat op dat moment heel aantrekkelijk vond.

En het heb aangenomen.

Nu krijg ik binnekort van de bank een brief dat ze verdachten van fraude. Ik word nog terug gebeld door de politie i.v.m. aangifte doen tegen de persoon die dit veroorzaakt heeft voor mij.

En ik hoop dat het voor mij niet al te zwaar gaat wegen.. Heb namelijk zelf een baan in de beveiliging. En ben bang dat mijn VOG word ingetrokken.

Op dit moment kan ik ook niet slapen. Ervaar ik veel stress, kan ik niet stil zitten, eten lukt me amper. En ik zit steeds met de gedachte wat gaat er met me gebeuren. Ik ga telkens van het ergste uit.

Omdat ik vrijwillig mijn bank gegevens en bankpas heb afgegeven aan deze persoon.

Dit is allemaal kort op tijd gebeurd. Binnen zeker een +maand.

Ik zit door deze hele gebeurtenis ook niet erg lekker in me vel.

Blijf maar excuses aanbieden aan mijn vader. Omdat de kans er is dat ik geen rekening kan openen voor de aankomende 8 jaar bij ING. Weet ik nou niet of ik bij de rabobank wel kan. Of een gezamelijke rekening met mijn vader bij abn.

Het is nog even afwachten in stress. Maar ik hoop dat het snel over is..

Bezig met laden...

12 Reacties

20 januari 2022 (bewerkt)
Sorry Mimie, maar ik vind het toch van een andere orde. Ik heb toen het mij overkwam niet het gevoel gehad van ‘er klopt iets niet’, pas de volgende dag, toen het kwaad al was geschied besefte ik dat er iets mis was.
Voor mij is het nogal traumatisch om de geldezels hier als ‘slachtoffer’ tegen te komen.

22 januari 2022 (bewerkt)
Ik snao dat voor jou het traumatische is. Om dan in mijn geval een geldezel tegen tekomen. Vergeet niet. Dat in mijn geval. De persoon in kwestie mij op een te goed moment eigenlijk heeft gecontacteerd. Precies in de tijd dat ik veel ruzie had thuis. Als of hij wist dat ik snel weg wou.
Op moment dat je zelf in het hokje zit van ruzies en discussies in dichte kring. En dan op dat moment. Hij je een bericht stuurt. En eigenlijk je reding kan zijn. Dan zit je in zo'n snel vaart. En dan heb je pas achteraf dat als je daadwerkelijk met de neus op de feiten word gedrukt. Maakt je dat zwaar emotioneel. En ga je fysiek en mentaal nog meer achteruit. Omdat je al in een rot situatie zat. Ik snap goed dat voor jou het traumatische is om mij als slachtoffer te zien. Maar hou er aub rekening mee. Dat het ook traumatische is voormij om mensen hun reactie te zien. Dat ze je niet geloven. En alleen geloven wat hun denken. En dat geldezels slecht zijn. Enigste wat ik kan doen is mensen overtuigen van mijn daden. Dat ik dit niet moedwillig heb gedaan. Dat de persoon in kwestie eigenlijk op de perfecte timing kwam waar in ik emotionele zware toestand zat. Enigste wat ik nu nog kan doen. Stukken aanleveren dat ik het niet moedwillig heb gedaan. En me woord blijven doen. Wat ik al bij de advocaat heb gedaan bewindvoering en de krant. Omdat ik vind dat ook geldezel meer in het licht gebracht moet worden. Zeker omdat het bij mij via bidcoin enz gedaan is. Wil ik er meer mensen van verweren. Integen deel zit iedereen een beetje fout. Maar wat we nu allemaal nodig hebben. Is de steun, even die arm om onze schouders. En als je een luisterend oor nodig hebt. Die ook aanwezig is.
Je had zelf kunnen bedenken dat dat niet pluis is, om je bankgegevens tegen betaling af te geven! Je bent geen slachtoffer van fraude, maar bent mede dader van fraude! Je hebt dat misschien niet beseft, maar ik kan me niet voorstelen dat je eigenlijk wel wist dat het niet oké was.
Zelf ben ik slachtoffer van Whatsapp fraude geworden op deze manier. De dader heeft gebruik gemaakt van iemand zoals jij. Ik ben daardoor veel geld kwijt geraakt en had/heb veel emotionele schade.
Gelukkig is de geldezel achterhaald en is er nu een terugbetalingsregeling (heel minimaal omdat deze geldezel geen geld heeft) en moeten de ander daders die ook zijn gepakt voorkomen. Ten aanzien van de geldezel is mijn rechtvaardigheidsgevoel wel bevredigd.
Oei June, ik kan wel voorstellen dat je zo reageert, maar we zijn er allemaal in getrapt toch? Ook ik had, toen ik het WhatsApp berichtje van mijn zgn dochter kreeg, het onderbuikgevoel 'er klopt iets niet ', maar tóch ben ik erin mee gegaan. Wat je op dat moment absoluut niet wilt horen is: hoe heb je zo stom kunnen zijn. Je wilt een arm om je heen en gewoon iemand die je helpt met de aangifte en zo. Dit 'ezeltje' heeft geen behoefte aan een veroordeling maar wil een virtuele 'hug'. Wees niet te hard naar haar. Zij is slachtoffer, net als wij!
21 januari 2022 (bewerkt)
June, ik snap volledig jou reactie er op.
Ik heb dit in eerste instantie niet beseft. Ook omdat ik in een situatie thuis zat. En mij een bepaald geld bedrag werd beloofd. Waardoor ik eventueel sneller uit huis kon gaan. Op dat moment dacht ik dan ben ik geen last meer voor mijn familie thuis. Doordat ik thuis was komen wonen. Van mijzelf is geen geld afhandig gemaakt. Maar ik zag wel verschillende bedragen wat op mijn rekening werden gezet door voor mij onbekende bankrekeningnummers. Achter af baal ik hier heel erg van. Maar op moment dat het mij daadwerkelijk werd aangeboden. Dacht ik alleen snel van huis weg. Dat ik niet meer als een laste post ben. Nu moet ik afwachten op wat me te wachten staat, of ik me baan wel kan behouden. Door dit alles wel een advocaat genomen. En in de bewindvoering moeten gaan. Bijwijzen van spreken leef ik nu 2 levens. Ene helft denkt dat het goed met me gaat. Maar de mensen die dicht bij me staan. Me leidinggevende, familie en vriend weten de echte situatie. Dus je mag ook eerlijk weten jou reactie raakt me wel een beetje. Ik ga hier zeker jaren nog emotionele last van hebben als ik er aan terug denk. Maar op dit moment is het niet anders. Ik heb de grootste fout gemaakt van me hele leven. En wil hiervoor ook de mensen behoeden. En tegen houden. Dat als iets te goed lijkt. Je het ook niet moet doen.
16 januari 2022 (bewerkt)
Heel erg bedankt!
Het zelfde geld voor jou.
Als er ook maar iets is wat je kwijt moet of je hebt extra steun nodig. Mag je mij ook altijd vragen
29 december 2022
Hoi Ramontje, ik lees net je bericht en ben benieuwd hoe het met je gaat. En hoe het uiteindelijk is afgelopen. Ik zit midden in deze situatie. Ik heb er veel last van. Ook voor wat er allemaal gaat komen. Ik hoor graag van je
13 januari 2022 (bewerkt)
Ik snap hoe jij je nu moet voelen.
Aangezien mij precies hetzelfde gebeurt is vorige maand.
Nu ben ik ook alles aan het regelen.

En echt dapper dat jij je verhaal hier durft te delen. Ik zou niet weten hoe ik moet beginnen.
We zijn gelukkig niet alleen.

13 januari 2022 (bewerkt)
Remontje ik weet dat we elkaar persoonlijk niet kennen. Maar als je behoefte heb aan een luisterend oor. Sta ik daar open voor. Het is geheel anoniem. Maar je mag me altijd vragen om tips. Of hoe om tegaan met. Zit er nog midden in.
07 januari 2022 (bewerkt)
Puntje bij paaltje de aangifte moest ingepland worden. Ik ben vanochtend gebeld door de politie van mijn regio. Die vertelde me dat er al een zaak liep. En ik verdachte ben en binnekort papieren binnen krijg. Ik heb alle bewijzen verzamelt waar op aangetoont word dat ik niet moedwillig een strafbaar feit heb gepleegt. in tegen deel was ik ook niet bekend met de term geldezel tot ik het later op internet zag en het overal las. Werk gever is er van op de hoogte. En op dit moment word nog besproken hoe of wat. wel contact gehad met vertrouwings persoon. En die geeft ook aan van alles een dagboek maken. En vanmiddag de rechtsbijstand inschakelen. Voor nu probeer ik me gezondheid en mentaliteit goed te houden. Want die gaat ook achter uit door deze hellaas vervelende gebeurtenis.
Och Suzanna, wat verdrietig. Je bent erin getrapt. Ja, dat herkennen we allemaal in deze groep. Het is heel goed dat je aangifte hebt gedaan, dus dat zal zeker helpen bij de beoordeling voor je baan. Inmiddels weet eigenlijk iedereen wel hoe vreselijk doortrapt deze criminelen zijn! Ze hebben je met mooie praatjes en door manipulatie overgehaald. Ik hoop dat er bij je werkgever en ook bij je vader uiteraard, begrip is voor je situatie. Heel veel sterkte gewenst!
Hi Suzanna, dat is inderdaad een moeilijke situatie. Moedig van je dat je dit hier durft te delen. Het is goed mogelijk dat je naast het geld dat je hebt verloren er ook andere consequenties zullen zijn. Zoals je aangeeft heb je ook werk waar dit een grote impact op zou kunnen hebben.
Je kan het niet meer ongedaan maken, maar door je behulpzaam op te stellen in het onderzoek en oprecht te blijven, kan je het misschien met rechte rug doorstaan. Politie zal ook wel weten dat er gemanipuleerd wordt in zulke zaken door de dader. Houdt moed, leer van deze ervaring en bouw langzaam weer aan dat vertrouwen. Veel sterkte! Welpje.