Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Mindfulness-oefeningen: zinvol of juist niet?

Op Slachtofferhulp.nl bieden we mindfulness-oefeningen aan. Met deze praktische opdrachten krijg je mogelijk meer grip op je gedachten. Het kan ook helpen om te accepteren dat er spanning in je lichaam aanwezig is en dat dat niet erg is.
Dat klinkt misschien als een abstract handvat nadat je een ingrijpende gebeurtenis hebt meegemaakt. Toch wordt de mindfulness-oefeningen door veel gebruikers positief beoordeeld. Daarom ben ik benieuwd of je zelf al van het bestaan af wist. Of heb je deze misschien al eens zelf ingezet? Ik hoor het graag.
Voor wie nieuwsgierig is geworden: je vindt hem
hier.

Bezig met laden...

5 Reacties *

01 november 2019
Wetenschappelijk gezien komen meer en meer publicaties over het positieve effect van mindfullness. Zelf beoefen ik al jaren yoga waar ik veel baat bij heb. Ik zal niet snel in mijn eentje aan mindfullness beginnen vanwege de effecten die je hierboven beschrijft.
12 juni 2019
Dank je! Mezelf kunnen ontspannen is iets waarin ik gegroeid ben en nog steeds aan het oefenen ben. Eerder raakte ik volledig in paniek, nu lukt het me af en toe wel!
11 juni 2019
Ik merk dat als ik bewust moet ontspannen door bijvoorbeeld mindfulness oefeningen ik juist extra gespannen raak vanwege dat ik in lichte paniek raak..
12 juni 2019

Als antwoord op door 02ae0d1357b14f…

Dit had ik in het begin ook. Ik was zo gewend mijn lichaam vooral zo veel mogelijk te negeren, dat het echt niet fijn was dat te veranderen. Daarnaast kwamen veel herinneringen omhoog die ik volledig verdrongen had. Ook dit maakte dat de eerste periode mindfulness alleen maar meer stress en angst veroorzaakte. Gelukkig heb ik mezelf daar doorheen kunnen worstelen. Misschien kun jij dat ook. Of, misschien is mindfulness voor jou gewoon niet helpend. Het helpt natuurlijk niet iedereen. Ik hoop dat je wel een manier hebt of kunt vinden die helpend voor je is in moeilijke situaties!! ❤️ Groetjes Neeltje
05 juni 2019
Mindfulness heeft mij zeker geholpen. In eerste instantie was 't erg zwaar, om dat oordeel los te laten. Mede door mindfulness zijn veel verdrongen herinneringen naar boven gekomen, waardoor ik nu beter begrijp wat voor signalen mijn lichaam me geeft. Ondertussen is het een onderdeel van mijn leven geworden. Als ik voel dat ik mezelf voorbij ren doe ik de bodyscan weer wat vaker. Als ik last krijg van stress of paniek, zonder ik me even af op bijvoorbeeld het toilet en doe ik een ademhalingsoefening. Heel blij dat ik dat heb mogen en kunnen leren!!! Groetjes Neeltje