Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Pas toen ik inzag dat ik een trauma had, kon ik er wat aan gaan doen.

Het is alweer een tijd geleden dat ik slachtoffer werd van datingfraude. Ik was er toen kapot van en besloot een boek te schrijven over mijn ervaringen. Ook interviewde ik lotgenoten om hun bevindingen in mijn boek op te kunnen nemen. Maar nu, negen jaar later, is dat boek nog steeds niet af. Echter, mijn datingfraudeverhaal is wel opgenomen in het boek van een ander. Henk Steenhuis heeft een bundel uitgebracht met de titel ’Zin in het alledaagse. De kunst om ons leven betekenis te geven.’

Nou dat is zeker een hele kunst gebleken om mijn leven weer zin en betekenis te geven! De eerste tijd bestond uit zien te overleven. Ik sleepte me naar mijn werk, huilde veel, sliep slecht…ik was mijn toekomstperspectief kwijt. Wat nu? Ik vluchtte in een relatie, verhuisde naar het noorden, werd ziek en stopte met werken. Ik had een trauma. Pas toen ik dat inzag, kon ik er wat aan gaan doen.

Traumatherapie volgde en ik ging in een lotgenotengroep bij Slachtofferhulp Nederland. Daarna ging het langzaamaan beter met mij. Ik verbrak de relatie, ging terug verhuizen naar mijn geliefde provincie Zeeland en bouwde mezelf verder op, zou je kunnen zeggen. Ik moest weer geld gaan verdienen, maar was mijn zelfvertrouwen kwijt. Door het aan te gaan, het gewoon te doen, groeide ik weer, maar het was een lange weg.

Ik ben veel problemen tegen gekomen na die datingfraude, heel veel. Mijn leven was nooit zo moeilijk geweest! Ik besloot lotgenoten te gaan bijstaan door mijn verhaal te vertellen op mijn website, in de krant, in de Margriet, en in een podcast voor Trouw. Verder ben ik ambassadeur voor de online community van datingfraudeslachtoffers en heb ik mij bij de uitgeverij van het boek aangemeld om mijn verhaal te vertellen waar dat gewenst is. Aanvankelijk wilde ik er zelfs mijn beroep van maken door als geestelijk verzorger lotgenoten bij te staan, maar daar ben ik op teruggekomen.

Ik werk weer in het onderwijs met kinderen en dat bevalt mij prima. Achteraf kan ik zeggen dat ik er nooit vrijwillig voor gekozen zou hebben om me te laten oplichten via mijn hart! Maar het heeft me uiteindelijk wel hier gebracht waar ik nu sta en ik ben weer een gelukkig mens.

En misschien ga ik dat boek toch nog schrijven, al is het maar uit dank voor mijn lotgenoten die mij hun verhaal hebben toevertrouwd.

Bezig met laden...

1 Reactie *

15 november 2021
Hi Rileen, Ik kende je verhaal al. En steeds weer dapper om te vertellen weet ik uit ervaring. Groetjes, Sylvia