Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Opgelicht via Marktplaats

Koop nooit een ticket over van andere mensen; dat was altijd mijn motto. In een opwelling besloot ik toch mee te willen naar een evenement waar vrienden heen zouden gaan, waar helaas geen kaartjes meer beschikbaar voor waren. Ik werd afhankelijk van sites zoals Ticketswap, waarvan ik wist dat deze wel betrouwbaar was, of Marktplaats en Facebook. Bij toeval kwam er dan eindelijk een ticket voor een redelijke prijs van €48 op Marktplaats. De verkoper zou het via "Ticketswap" aanbieden, omdat dit veiliger zou zijn. Ik kon een mail verwachten van "Ticketswap" met daarin een link naar de betaling. Natuurlijk vertrouwde ik het van te voren niet 100%, want ik ben geen goedgelovig persoon. Hoe kon ik hier dan toch voor vallen? Nou, ik had geen verstand van Ticketswap en hun werkwijze. Ik had het een en ander wel uitgezocht, maar ik moest snel handelen wilde ik dat kaartje bemachtigen.

Alles leek echt aan het mailtje. Je werd naar de Ticketswap site geleid en het was zodanig opgemaakt alsof het daadwerkelijk afkomstig was van hun email. Zodra ik had betaald was het me duidelijk dat dit een scam was. Er zijn helemaal geen kaartjes. Achteraf had ik ook kunnen weten dat het niet de juiste email was. Het bleek afkomstig te zijn van een of ander gmail adres, wat ik op mijn telefoon, door de andere indeling, niet gelijk kon zien. 

Ik blijf maar tegen mezelf zeggen dat het hier maar om €48 gaat, en uiteindelijk mis ik dat ook echt niet, maar waar ik mee zit is de angst/paniek en vooral de schaamte. Het is in ieder geval een wijze les geweest: follow your instincts.

p.s. Ik heb aangifte gedaan!

Bezig met laden...

2 Reacties

22 oktober 2021 (bewerkt)
Goed dat je dit verhaal plaatst. Wij zijn er ook op een of andere manier ingetuind. Dat noemen ze social engineering... Veel sterkte en top dat je aangifte hebt gedaan.
22 oktober 2021 (bewerkt)
Je hoeft je zeker niet te schamen. Gelukkig ben je niet heel veel geld kwijt. Er zijn je vele voor gegaan en vele zullen je nog volgen. Gelukkig vind je veel steun in deze groep. Sterkte.