Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Twijfel

Onlangs iemand op Tinder tegengekomen. Een Canadees. Hij is van geboorte Italiaan, ouders terug daarheen verhuisd, hijzelf nog in Toronto.. Wil zelf graag een relatie met een Europeaanse om dichter bij zn thuis te komen. Is volgens hem een chirurg. Plastische nog wel. Geld genoeg, een hondje waar hij zich v ras vergiste.

Nu was leuk babbelen in het begin. Ik kreeg liedjes, mooie foto's en een telefoon nr dat ik es checkte en idd uit Canada komt.

Ging me komen bezoeken, zijn vakantie met mij doorbrengen. Maar kijk, nu het bijna zover is moet mijnheer eerst dringend werken in Qatar. Mensen die verbrand zijn operatief helpen. Alle alarmbellen gingen bij mij af. Moet er nu 2 a 3weken heen.

Hem geconfronteerd dat ik zn verhaal niet geloofde. Heeft zgz ook enkele kadootjes vr mij en wilde die toch al opsturen. Ik weigerde ze echter waarop ie toch wat flipte. Ik weigerde nie alleen zijn kadoos maar dan ook hem. Ik hield echter voet bij stuk. Geen volledige naam en geen adres of postpunt wilde ik opgeven. Ik loog zelf.. dat ik naar herinneringen uit het verleden had aan kadoos krijgen. Dat ik ook niet materialistisch ingesteld ben, wat wel waar is, en me er ongemakkelijk bij voelde. Dat als hij het nt begreep ik het jammer vond maar hem het beste wenste.

Grootmijn verbazing dat hij ineens anders piepte, en me uur opbelde via whatsapp. De stem klonk anders dan je v een Canadees verwacht. Het Engels minder goed. Er zelf opmerking over gemaakt. Nu is alles ok dat ik de kadootjes niet wil zegt ie, ik heb zo een mooie stem enz...

Nadien paar gekregen foto's door internet herkenning gestuurd. De meeste kregen geen match 3 wel postume.cc 2ervan , afbeeldingen v aug 2020. 1 imagebam. Ik weet niet wat ik hiermee allemaal moet. Of ik kan achterhalen wie de persoon op de foto's echt is.

Ik heb nog niet alle contact verbroken .. maar weiger pertinent meer info v mij door te spelen dan mn voornaam en telefoon nr en het mailadres waar we praten.

Heeft iemand advies?

Bezig met laden...

25 Reacties

25 oktober 2021 (bewerkt)
Klopt, die site is wel goed, alleen jammer dat je ervoor moet betalen.
Bij www.scamhatersunited.com staan ook veel gestolen foto's. Deze website is wel erg rommelig maar er staat wel veel (gratis) informatie op.
24 oktober 2021
Kijk eens op male-scammers.com!
Deze site staat vol met male-scammers en er staat ook bij wie er achter zit.
1 nadeel is dat je lid moet worden om de profielen te kunnen bekijken, maar je kan ook als je lid bent iemand aangeven waarvan je verdenkt dat het een scammer is.
07 oktober 2021 (bewerkt)
Je kunt in je Whatsapp ook naar de contactinformatie gaan en de chat exporteren naar een mailadres en media, dus foto's en linkjes ook toevoegen. Dan bewaar je alle informatie uit die app. Daarna kun je het nummer rapporteren en blokkeren.
Dat klopt maar dan slaat hij maar de eerste 10-20 foto's op, dus goed opletten als je er meerdere hebt. Dit is althans mij gebeurd toen ik de chat wilde exporteren.
05 oktober 2021 (bewerkt)
Dan heb ik nog wel een tip: Als je een profiel in Wattsapp blokkeert, sla de conversatie dan eerst ergens op. Deze wil je kunnen bewaren als je aangifte doet bij de politie. Deze vragen ze ook tijdens de aangifte. Foto's moet je vaak apart opslaan helaas.
06 oktober 2021 (bewerkt)
Hey, je geraakt niks kwijt hoor als jij iemand blokkeert. Gans het gesprek staat er nog.
Ik bedoelde eigenlijk als je op blokkeren en rapporteren klikt, dan gaat het wel weg.
Hebben jullie miniserie op netflix gezien Clickbait. Aanrader...dan zie je ook wat er kan gebeuren met degene wiens fotos gebruikt worden. En hoe diep er in je emoties gewroet wordt zo danig dat je zelfs kan denken dat je een fysieke relatie hebt.
Hey,
Ergens fijn dat je het te weten bent gekomen. Helpt wel met alles in perspectief plaatsen en iets verwerken.
Sommige foto's/identiteiten worden inderdaad overmatig gebruikt. Te triest voor woorden ook voor hen.
Stilte/zwijgen is het beste wat je kunt doen. Blokkeren, negeren.
Het kan zijn dat als je sociale media hebt dat je nog een tijdje lastig gevallen wordt met vriendschapsverzoeken.
Via datingsites weet ik niet hoe dat werkt.
Ik had toen hangouts gebruikt in alle onschuld via een mailadres wat ik niet veel gebruikte. Daar heb ik twee vage account op geblokkeerd en overal hangouts (nu google chat) op verwijderd. Mailen doen ze toch niet.
STRANGER = DANGER
06 oktober 2021 (bewerkt)
Ik gebruikte om te mailen ook een mailadres waar ik weinig mee deed. Maar bij mij was het echt mailen.. Eerlijk, heb gewoon de whatsapp geblokkeert en ze laten me (voorlopig) met rust. Het helpt wel dat ze mijn volledige naam niet hebben. Enkel een voornaam..
04 oktober 2021 (bewerkt)
Allereerst heel naar wat je is overkomen. Het gaat echt om oplichting en er zit een groot netwerk achter.
De man van de foto is ook slachtoffer en zijn dit soms al jaren en weten er ook van. Je hoeft hen niet in te lichten, want dat helpt hen niet echt.
Je kunt via Google image search of Yandex foto's traceren. Als het je zelf niet lukt, kun je via www.scamhatersunited.com hulp vragen. Stuur je foto's naar hen per mail of chat met hen via de blauwe knop op hun facebookpagina. Zij zijn een betrouwbare vrijwilligersorganisatie die mensen zoals jij en ik graag willen helpen.
Hier lees je ook veel tips zoals "stranger = danger" en punten waar je op moet letten.
Voor jezelf kan het fijn zijn om te weten te komen wie de echte persoon is achter de foto's om het een plekje te geven, maar het beste is om je er niet meer mee bezig te houden, te herstellen en verder te gaan met je leven.
Veel sterkte, succes.
Crearia
Hey, dank voor dat adres. Ik weet nu wie de persoon echt is.. hij is plastisch chirurg maar getrouwd met kind en woont totaal ergens anders. Ondertussen gezien dat de foto's v die man ook met andere fake profielen al gebruikt zijn. Ikzelf heb telefoon en mail geblokkeerden ben ervan af
03 oktober 2021 (bewerkt)
Beste Vissen3 het feit dat je hier je hebt aangemeld en je verhaal doet zegt al genoeg.
Ctrl alt delete die hele gast.
Gelukkig voor jou dat je nog niks geks gedaan hebt in de vorm van geld sturen ofzo. Voor mij was dit helaas een ander verhaal. Maar dat geld is niet waar het om gaat maar om je gevoel waar mee gespeeld is en dat moet je een plek geven. Bij mij nu 2 jaar geleden maar doet me nog steeds pijn als ik hier de verhalen lees.
En zelfs als mij lieve vriend die ik nu heb een paar dagen niks van zich lat horen als ik hem bel niet opneemt of ineens geen zin heeft in videobellen dan krijg ik het nog spaans benauwd.
Ik wens je veel sterkte
01 oktober 2021 (bewerkt)
Goed van je dat je naar je alarmbellen luistert. Helaas kwam ik er te laat achter (zie mijn verhaal hier) maar je oppert ook een goed punt: We kunnen nergens controleren of foto's kloppen op internet. Is daar een tool/website voor?
Ik heb 3 foto's terug gevonden .. maar nt op fb of insta of een andere date site . Gewoon sites waar je foto's kan opzetten v jezelf. Postimg.cc en imagebam. Maar wie die foto's daar geplaatst heeft zie je niet, wie het is ook niet. Ik heb de zoekfunctie tin eye gebruikt. Reverse google photo gaf geen resultaten. Deze zoekfunctie wel. Maar geraak er voor de rest geen meter mee vooruit. Ik kan alles blokkeren, idd, en zal dat ook doen als ik deze man of missch zelf vrouw niet kan ontmaskeren. Maar kan ie zo aan een nieuw slachtoffer beginnen... Er zou meer moeten kunnen gedaan worden vind ik...
Dank je wel Vissen3. Ik heb gekeken maar de foto's staan er niet op helaas.
Zo gelijklopend met mijn verhaal, waar ik jammer genoeg ben ingetrapt! Een ingenieur aan het werk op Cyprus, materialen moeten gaan kopen, op terugreis met schip terreur problemen ... de vraag of hij al zijn waardevolle papieren en geld in een koffer naar mij mag opsturen ... nadat hij me al weken het hof had gemaakt en ik een klik voelde was ik zelf al heel ongerust en stemde toe! Maar dan begon het ... betalen voor de verzending, ok maar dan betalen voor een certificaat (bij de douane), een bedrag waar ik zelfs een lening ben voor aangegaan (hoe stom kon ik zijn!!!) .... maar zodra het pakketje bij mij zou zijn kon ik het geld eruit nemen (hij had de code gegeven!!?!) ... ik kreeg alarmbellen maar toch ... De doorslag om te stoppen kwam toen ik nog eens moest betalen voor een verzekering omdat er zoveel geld in de koffer zat en gelukkig heb ik er dan met iemand over gepraat die direct zei 'STOPPEN!', je wordt opgelicht! Achteraf snap ik echt niet hoe ik dit zomaar gedaan heb maar ze zijn zo sluw en werken zo op je emoties dat ze het gedaan krijgen ... Het zijn echt misdadigers die niks met jou inzitten, enkel je geld! En als je hen erover aanspreekt hebben ze altijd hun antwoord klaar, zodat je weer begint te twijfelen!
Ik denk dat dit ook zo'n geval is bij jou ... Veel succes!
Ik vrees het ook. En alhoewel het pijn doet wil ik hem eigenlijk ergens kunnen melden of zo. Ik heb nog niks doms gedaan nu behalve mailen en keer bellen. Hij heeft mijn volledige naam niet. Maar heb echt geen idee hoe aan te pakken. Plus die foto's zou graag de echte persoon verwittigen...
01 oktober 2021
Wat Johanna64 ook al zei problemen douane of je even wil betalen, je krijgt het zsm terug, niet dus.... zodra je betaald, hebben ze pas al je gegevens, Ze zijn heel geraffineerd en heel slim... dit is tenslotte hun werk en ze zijn er goed in!! Ze geven totaal niets om jouw gevoelens, alleen maar om het geld en hier doen ze alles voor! Stop ermee! verbreek al het contact! bespaar jezelf een hoop ellende.....
De scammer steelt foto's van iemand anders. Kijk even op Instagram op accounts die fake profielen plaatsen misschien zie je zijn foto's erbij staan. Er is een plastisch chirurg die heel veel gebruikt wordt door scammers. Dr. Michael Miroshnik.
Die is het niet. Degene die ik ontmoet heb staat nu op tinder 43 jaar op zoek naar serieuze relatie...
01 oktober 2021
Hallo vissen3, mijn advies per direct mee stoppen, uit je verhaal blijkt duidelijk dat dit een scammer is. Luister naar je alarmbellen, nu waren het de kadootjes waar ze ook een construktie mee hebben om je geld afhandig te maken. Straks vraagt hij om geld. Recentelijk ook via tinder meegemaakt: Amerikaan arts in Italie helemaal weg van me, maar op een vraag om te investeren en ik zei ik heb geen geld om te investeren was de liefde opslag over!! En heb ik niets meer gehoord, nu hield ik de boot al de tijd al af. Zet er een streep onder, geen energie meer insteken en verder met je leven gaan..

Groetjes Eliza
Eliza, hoe hebben ze dan een constructie? Ik vond het gewoon verdacht dat hij duur kadoo had gekocht .. daarom gingen de alarmbellen af. Ik dacht dat hij mn volledige naam wist, blijkbaar niet, want mijn mailadres is met mn nickname en had ik nt bij stilgestaan ...
Dit is het bekende verhaal van een lovescammer die ook veel op Instagram wordt gebruikt. De kado's die hij op wil sturen horen bij de scam. Het pakket blijft dan zogenaamd steken bij de douane en dan moet jij een bedrag betalen om het te ontvangen. Alles afbreken met hem want het is allemaal nep.
Ik vrees het ook. Zou echter graag de persoon v wie de fotos zijn waarschuwen. Voel me er echt rot over. Hij belde wel een uur met me ... zo bizar. Weet iemand hoe dit kan, de echte identiteit achterhalen?