Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Een olievlek die groeit

Zoals te lezen is in mijn post hier op de community wil de bekendheid met betrekking tot datingfraude zo groot mogelijk maken. Hoe meer bekendheid, hoe minder slachtoffers. Of we het ooit gaan bereiken dat er geen slachtoffers meer zijn van deze smerige vorm van criminaliteit vraag ik me helaas af. De techniek gaat te snel, de criminelen worden steeds ‘slimmer’ en de verhalen steeds overtuigender. Maar ieder persoon die door de bekendheid van de werking van datingfraude wordt gespaard is er één!

Afgelopen week heb ik een interview gehad met een journalist die schrijft voor het ledenmagazine ‘Ons’ van KBO Brabant. Ons is een magazine voor senioren in Brabant.

Hoewel ik zelf vind dat ik, ondanks mijn leeftijd ?, nog niet helemaal thuis hoor in deze doelgroep, is het wel belangrijk dat ook binnen deze doelgroep meer bekendheid komt over datingfraude. Want hier zijn helaas de nodige slachtoffers te vinden.

Samen kunnen we proberen de wereld een klein stukje veiliger te maken.

 

Bezig met laden...

7 Reacties *

01 oktober 2021
Ik zou het ook niet erg vinden hoor als ze mijn verhaal gebruiken. Wel anoniem uiteraard. Deze fraude moet meer in de openbaarheid komen vind ik. Ze worden ook steeds verfijnder er in helaas.
29 september 2021
Goed bezig Sylvia! Ik heb vrijdag een interview gehad met iemand van een PR-bureau die was ingehuurd door Bureau Veiligheid Noord-Holland (of zoiets). Hij was al twee weken mensen aan het interviewen die opgelicht zijn en ik was de eerste die vertelde over dating fraude. Hij zat met zijn oren te klapperen dat dit bestaat. Mijn verhaal zal waarschijnlijk in de krant komen, op de radio en op tv. Ik doe het wel anoniem, omdat mijn familie er veel moeite mee heeft. Daar heb ik wel een dubbel gevoel bij, omdat ik juist wil dat het taboe eraf gaat en dat niemand zich ervoor hoeft te schamen, maar ja, ik heb ook respect voor de gevoelens van mijn familie uiteraard.
30 september 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dank je wel. Jij ook! Ik snap de terughoudendheid. Vorig jaar heb ik meegewerkt aan een gezamenlijke campagne. De bedoeling was om jet vooral op de sociale media kanalen te verspreiden. Toen ik de ochtend dat de campagne van start ging de sportschool in kwam lopen sprak mijn bokstrainer me gelijk aan 'he ik zag je op tv vanmorgen ...' . Tv was niet de bedoeling en het RTL nieuws al helemaal niet. Toen heb ik eerst mijn moeder maar even gebeld want die wist het nog niet. Nu zijn veel mensen trots op me dat ik er zo mee om ga en dat ik andere probeer te behoeden. Maar het maakt niet uit of het met naam en toenaam is of anoniem zolang we maar zoveel mogelijk mensen bereiken met ons verhaal.
29 september 2021
Na mijn lovescammer affaire was ik eigenlijk verbaasd dat ik zo weinig in de media erover gelezen had. Wel veel over WhatsApp fraude en dergelijke. Ik had een account op Instagram en had nog nooit van een scammer gehoord. Ik was dus een makkelijke prooi. In een buitenlandse krant heb ik verhalen gezien die op de mijne leken. Daar heb ik toen ook meteen mijn verhaal gedaan. Uiteindelijk vond ik ook in Nederland een journalist die mijn verhaal wilde plaatsen. Nog is er steeds te weinig informatie.
29 september 2021

Als antwoord op door 64096c9eb10c44…

Hi Johanna, Het is nog steeds te weinig maar gelukkig wordt het meer en meer. Ik had er ook nog nooit van gehoord tot het mij overkwam. Door zoveel mogelijk te delen en je verhaal te vertellen kunnen we andere behoeden. Groetjes Sylvia Slachtoffer I Ambassadeurs
01 oktober 2021

Als antwoord op door 64096c9eb10c44…

Ja dat vind ik ook! Ik wist niks over datingfraude vóór heel mijn affaire met een scammer, anders had ik er misschien niet ingetrapt! Achteraf toen ik hier de verhalen las die zo gelijklopend zijn dacht ik omg hoe is het mogelijk dat er zo'n 'slechte' mensen zijn die zo met de gevoelens van anderen spelen! Top dat het nu via interviews meer naar buiten komt!
29 september 2021
Good luck. Hope we do catch them