Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Advies nodig i.v.m verkrachting

Goedenacht, ik heb een test ingevuld op slachtofferhulp i.v.m klachten en uiteindelijk ben ik hierheen door gelinkt. Ik heb een relatie gehad met een jongen en ik ben 17 jaar en hij is 19 jaar. Een paar weken geleden ging ik over onze relatie nadenken en ik ben toen tot de conclusie gekomen dat er seksuele handelingen waren voorgevallen die voor mij raar overkwamen. Vrienden van mij zeiden dat het onder verkrachting valt, maar ik geloofde dit niet en ik ging verder. 

Ik ben toen zelf weer gaan nadenken, uiteindelijk heb ik de zedenpolitie gebeld en heb ik aan adviesgesprek aangevraagd. Vorige week had ik het gesprek, ik ben ook vandaag teruggebeld en ik heb besloten om aangifte te doen. Tijdens het gesprek van vorige week zei de agent dat ik 2x verkracht was, ik had niet verwacht dat het onder verkrachting zou vallen maar meer onder seksueel misbruik. 

Helaas kan ik pas over 2 weken aangifte doen terwijl ik dit zsm wil afhandelen en achter me wil laten. 

Ik ervaar dat ik opeens klachten krijg, ik schrik ‘s nachts wakker, ik krijg paniekaanvallen, ik heb soms geen controle over mijn ademhaling, ik ben bang, ik voel me niet veilig, daarbij huil ik veel en ik ben bang dat ik weer verkracht word. Ik heb ook nachten dat ik niet kan slapen. Op school kan ik mezelf niet meer concentreren, het klinkt raar maar op school komen de gedachtes over hem juist naar boven.

Ik vroeg mezelf af of iemand zoiets ook meegemaakt heeft en wat voor hulp hij/zij kreeg. Heeft iemand toevallig ook tips?

Bedankt voor de moeite om het te lezen en een eventuele reactie. Groetjes Tim 

Bezig met laden...

4 Reacties *

Standaard profielafbeelding
Lor
19 september 2021
Beste Tim, Ik zou inderdaad ook naar de huisarts gaan om een verwijsbrief te krijgen. Als het goed is kan je vanaf 16 zonder dat je ouders ervan weten naar een psycholoog maar ik weet niet helemaal hoe dit werkt qua declaraties. Ik ga nu zelf voor mijn trauma beginnen bij een hypnotherapeut omdat ik voor sggz nog best lang op een wachtlijst moet staan. Niet alle hypnotherapeuten worden vergoed door de verzekering, maar sommige wel, dus daar kan je even naar kijken. Ik weet niet in welke regio je woont maar ik woon in regio Utrecht en daar worden ze overspoeld met aangiften van zedenmisdrijven, en ik vind het echt naar om te vertellen, maar dat hele proces kan best vervelend worden. De politie kan hele intrusive vragen stellen en wachten tot het onderzoek start kan best lang duren. Blijf onthouden dat dit wel het goede is om te doen want zo voorkom je dat hij dit nog een keer kan doen en ik ben heel trots op je!
17 september 2021
Beste Tim, Ik ben 19 jaar oud en Ik had dit zelf ook maar z’n traject kan lang duren! Ik zou gelijk naar je huisarts gaan en vertellen wat er is gebeurt je krijgt dan een verwijs brief naar een psycholoog. Je huisarts kan dan ook helpen zoeken naar een goeie psycholoog. Waarschijnlijk ga je dan emdr doen. Ik doe dit zelf ook het is heel zwaar maar het helpt ontzettend! Je moet er voor open staan om er met mensen over te praten. Ik snap dat dit misschien lastig is maar zo ga je het verwerken. Ik ben zelf ook slachtoffer van verkrachting en heb dezelfde klachten als jou vooral als ik alleen ben. Bij mij helpt het enorm! Als je een keer met mij wil praten kan dat! Stuur me een berichtje of e-mail dan stuur ik daar mijn nummer!
17 september 2021

Als antwoord op door 584f54d4745d4d…

Beste, bedankt voor je reactie en erg dat je dit ook hebt moeten meemaken. Ik hoop dat het blijft helpen. Als ik vragen mag: was je toen ook minderjarig of niet? Ik ben op dit moment 17 jaar, over een half maandje 18 jaar en ik woon nog thuis. Mijn ouders weten van niks nog, weet je toevallig of mijn ouders dit te weten krijgen doormiddel van declaratiekosten of moeten zij hier ook bij zijn etc?
17 september 2021
Goedemorgen Tim, allereerst bedankt voor het delen van je verhaal. Wat een nare ervaringen moeten dit voor je geweest zijn. Je hebt wel al goede stappen gezet opweg naar openheid en gerechtigheid, knap. De klachten als paniekaanvallen, angst en slecht slapen zijn herkenbaar. Ik denk dat het goed is als je met deze klachten naar de huisarts gaat. Hij of zij kan je dan doorverwijzen voor de juiste behandeling van je trauma. Voor mij werkte exposure en EMDR heel goed. Ik wens je sterkte komende tijd! Lieve groet, Jorien