Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Cryptofonds fraude. Zeer geraffineerd en 'goed' opgezet. Nu verdrietig en boos.

Ik ben nu vooral boos en verdrietig op mijzelf. Ik ben al vele jaren donateur van slachtofferhulp en dacht alle trucjes wel te weten, maar ik ben toch in een datingfraude gevallen. Volgende week ga ik aangifte doen maar ik verwacht er niet veel van. Ik heb wel alles wat ik kan bedenken bewaard en digitaal opgeslagen.

In juni kreeg ik contact met een prachtige vrouw (althans de foto dan hé) via Facebook dating. Zij was half Duits/half Fillipijns. Al vrij snel vroeg ze of het contact via Wattsapp kon. Ok prima. Na een paar dagen ging het over beleggingen en of ik ooit van crypto's gehoord had. Zij had namelijk fonds gevonden welke mooie resultaten bood. Ze liet mij een paar foto's zien waarin ik dit kon zien.

Ik dus die app gedownload en met volle vlinders in mijn buik een klein bedrag (200 dollar) er in gestopt. Dit ging lekker en bracht een leuke winst op. Ik de helft terug gestort op mijn cryptobank rekening (Binance, niet de naam van de app maar dit is zeg maar de grootste cryptobank van de wereld. Deze zijn ook niet schuldig in dit verhaal). Ging prima. Met die 100 dollar nog een keer gedaan. Ging weer prima. Wat meer geld in gestoken. Ging ook prima.

Toen introduceerde ze mij aan een aantal vrienden en werd ik toegevoegd aan een Wattsapp groepje. Hierin zaten nog 3 Britten en een vrouw uit Hong Kong. Een van die Britse vrouwen was zeer actief en zei dat ze de eigenaar van het fonds persoonlijk kende en nam eigenlijk de fraude over. Het contact met mijn 'date' bleef hierdoor romantisch en hierdoor gingen nog geen belletjes bij mij rinkelen.

Al vrij snel kwam er een 'actie' dat als je, 10.000 dollar of meer zou overmaken dat je 20 % erbij kreeg als inleg in het 90 dagen fonds (na 90 dagen zou je inleg terug krijgen met 600 % winst) (ik heb veel ervaring met beleggen en ik weet dat iemand die goed is in beleggen dit wel kan halen). Helaas dit dus gedaan.

Ongeveer halverwege de looptijd kwam het bericht dat ze het fonds moesten opheffen vanwege de financiële situatie. Ik zou mijn inleg + opgelopen winst (ongeveer 300 % inmiddels) terugkrijgen zodra ik een extra garantie zou storten. Nog steeds ging ik er van uit dat het goed ging komen en die garantie dus gestort. En ja hoor, daar stond het dus in mijn account. Ik dus dit gehele bedrag proberen terug te storten naar mijn Binance rekening. Helaas kwam het niet aan. Wat bleek ze hadden het bevroren omdat ze van mij een extra garantie wilden dat ik geen terrorist was of dat ik mijn winst aan andere criminele doelen zou uitgeven.

Toen ging gelukkig bij mij wel het belletje rinkelen en hier niet op in gegaan. Dit is het heden en volgende week dus de aangifte.

Ik merk al dat het oplucht dat ik het van mij af heb geschreven en gedeeld heb hier.

Uiteindelijk opgelicht voor € 27.500,-. Ik kan deze klap gelukkig financieel aan. Mentaal wordt een langer verhaal.

Bezig met laden...

10 Reacties *

10 september 2021
Pooh werkelijk een fors bedrag zeg! Ja dat verwacht je niet eigenlijk.
01 oktober 2021

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Klopt inderdaad.
30 augustus 2021
Heftig zeg! Het heeft mij ook geholpen door mijn verhaal hier te delen. Het heeft tijd nodig. Uiteindelijk komt het allemaal weer goed! Je komt op mij over als een sterk persoon ?? Sterkte met alles! Verdien je vast wel weer terug ?
30 augustus 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dank je wel A.S. We gaan ervoor! :)
29 augustus 2021
Mijn god, wat een verhaal zeg. En een enorm bedrag wat je bent kwijt geraakt. Gelukkig kan je hier in deze groep je verhaal kwijt. Het heeft mij ook veel geholpen. Ik ben anderhalf jaar geleden ook opgelicht en soms achtervolgt mij dit nog steeds. Ik wens je dan ook heel veel sterkte de komende tijd.
29 augustus 2021

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Snoekbaars69, bedankt voor je lieve bericht. Dat sommige dingen lang kunnen duren dat snap ik zeker.
29 augustus 2021
Wat naar Asmo26, ik herken hierin iets als dezelfde vorm van fraude in mijn verhaal. Vooral het geraffineerde, de structuur van het cryptoverhaal en het maar moeten bijstorten. Het is echt heel naar en ik ben 'blij' dat je de klap financieel aankunt - alsnog echt heel zuur, maar mentaal is inderdaad ook een groot stuk... Fijn dat het delen hier al oplucht, dat deed het voor mij ook. Je kunt me altijd een berichtje sturen om erover te praten.
29 augustus 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dank je wel RagingBull. Ik herkende ook veel in jouw verhaal. Op Facebook Dating zitten helaas veel profielen welke je naar dit soort Scams proberen te lokken.
29 augustus 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ja, ik begrijp dat ze op allerlei apps zitten. Ik had geen idee dat dit zo wijdverspreid was... Ik heb ook gerapporteerd naar Tinder, die gaan er serieus mee om.
30 augustus 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

RagingBull, op Tinder zit ik niet maar ik geloof vast dat ze daar ook zitten. Ik klop het af, maar op Lexa ben ik ze nog niet tegen gekomen. Ze zullen daar ook wel zitten. Facebook is over het algemeen heel slecht met het beoordelen van dingen. Als ik bijvoorbeeld een racistische of beledigende reactie op mijn reactie wil rapporteren vinden ze dat vaak snel 'vrijheid van meningsuiting'.