Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Facebook/Hangouts

Begin Juni kreeg ik een privébericht op Facebook.Normaal reageer ik niet zo snel,maar omdat hij er goed uitzag ben ik het gesprek aangegaan.Hij kwam uit Amerika en had het bedrijf van zijn overleden vader overgenomen.Na een week of 2 vroeg hij of ik naar Hangouts wilde komen.Ik vond dit wel wat vreemd,maar dacht dat het geen kwaad kon.We spraken elkaar elke dag.Hij zei dat hij me geweldig vond en stuurde elke dag YouTube songs.In het begin was ik nog wat terughoudend,maar begon hem steeds leuker te vinden.Hij reisde veel voor zijn werk en stuurde daar veel foto's van.We hadden plannen gemaakt dat hij naar Nederland zou komen.Eerst moest hij nog voor zijn werk naar Engeland.Hij zat daar op een booreiland en dan zou hij vanaf daar hierheen komen.Maar hij had problemen met zijn bagage.Hij kon ze nergens opslaan en was bang dat het gestolen zou worden.Er zaten waardevolle spullen bij.Ook had hij kadootjes voor mij gekocht.Hij vroeg of hij het naar mij mocht sturen.Ik dacht,ja als je toch hierheen komt.Waarom niet.Ik kreeg een track en trace nummer en volgde de bagage.Maar toen kreeg ik een mail van de douane,dat er invoerrechten betaald moest worden.2,470 euro.En toen begon ik te twijfelen.Maar hij zei dat hij het over ging maken.Maar dat lukte hem niet omdat de ontvangst daar slecht was.Hij vroeg of ik kon helpen,maar ik heb nee gezegd.Toen kreeg ik de inloggegevens van zijn bank,zodat ik het over kon maken.Ik kon wel in zijn bank,maar kon natuurlijk niks over maken.Hij ging het uitzoeken zei hij.De volgende dag zei hij dat zijn bankrekening inactief was.Ik heb daarna de politie gebeld en die verwezen mij door naar fraudehelpdesk omdat daar hetzelfde verhaal stond als wat ik verteld had.Ik heb daarna zijn foto's via google gezocht.En toen wist ik het zeker.Ik heb hem gelijk overal verwijderd en geblokkeerd.Ik ben er echt van in de war en het klinkt misschien raar,maar ik mis onze gesprekken.

Bezig met laden...

11 Reacties

29 november 2021 (bewerkt)
Alert blijven. Ik krijg de laatste tijd ook heel verzoeken via messenger van mensen die ik niet op mijn facebook heb staan. Pas op met Hangout, dit is namelijk de dite waar de meeste oplichters actief zijn. Goed dat je niets betaald hebt, ik ben er namelijk 2 jaar geleden wel ingetrapt. Eerst via Instagram en al snel gingen we over naar Hangouts.
29 november 2021 (bewerkt)
Ik werd opeens via messenger benaderd door een man die zei dat hij uit washington d.c. kwam en in Arabië werkte. Vervolgens vroeg hij of ik hangouts wilde downloaden en stuurde mij een linkje. Dit probeerde ik maar dat ging niet. Hij werd al snel behoorlijk zo alsof ik zijn vriendin was en vroeg een tijdje later of ik een nieuwe mobiel naar hem op wilde sturen en hij liet mijzijn kapotte mobiel zien (hij belde toen met de mobiel van 1 van zijn collega's) ik heb met hem gesproken en verteld dat ik dat niet ging doen omdat ik hem nauwelijks ken, hij een paar duizenden kilometers verderop zat en hij dat maar aan zijncollega's moest vragen want ik kan dat ook niet eens betalen. Kon ik het wel betalen dan had ik het nog niet gedaan want je weet nooit of het wel goed overkomt.
12 oktober 2021 (bewerkt)
Helaas krijg ik nog regelmatig beri hten van deze man.Ik heb hem overal geblokt,maar krijg nu via de email berichten dat het hem zo spijt en dat hij mij mist.Hij is wel een volhouder.
13 oktober 2021
Hi Natas1973,
Ook op de mail kan je hem blokkeren door de mail als ongewenst te markeren.
Groetjes Sylvia
Slachtoffer I ambassadeur
28 augustus 2021 (bewerkt)
Ik heb ook een paar ervaringen gehad maar gelukkig op tijd niet vertrouwd dus is er verder niets gebeurt. Het komt allemaal zo echt over dat het niet raar is dat je er te laat achter komt dat het alleen maar om geld te doen is. Veel sterkte met het verwerken van wat jij dacht dat een normale relatie was maar die je nu achter je moet zien te laten.
29 augustus 2021 (bewerkt)
Dank je wel.Gelukkig ben ik er ook niet ingetrapt.Maar pijn doet het wel.
27 augustus 2021 (bewerkt)
Dank jullie wel.Fijn dat er mensen zijn die je begrijpen!
Goed dat je hier je verhaal doet. Velen van ons in deze groep gingen je voor. Bij mij begon het op Instagram en hij wilde ook verder op hangouts. Ik ben er ook ingetrapt. Heel veel sterkte de komende tijd.
Ja, het bekende verhaal over een lovescammer. Ik had dezelfde scam. Een zending die bij de douane blijft steken. Het was 550 Euro maar ik heb het ook niet betaald natuurlijk. Ik werd net op tijd wakker. Ik mis de gesprekken ook want ik was heel erg verliefd. Het geld had me niet zoveel kunnen schelen maar het gebroken hart dat ik er van over heb gehouden is niet te beschrijven. We willen zo graag die liefde van ons leven vinden en stellen ons open. Goed van je om hier je verhaal te doen. Dat helpt echt, erover praten.
26 november 2021 (bewerkt)
Johanna, ik kan mij dat goed voorstellen, hoor. Mij is dat ook overkomen. Ik kreeg een privé bericht van een bekende zanger uit Nederland die ik wilde volgen. En vervolgens op hangouts ingegaan op de uitnodiging.
En ja, je wordt zo inn de hemel geprezen met zijn mooie teksten en muziek van YouTube. Ik geloofde het in het begin niet en wist ook dat het een nep account was. Maar toch ging ik door en met veel verdriet in mijn hart ben ik gaan zoeken wie mij dit aandeed.
Nou dat waren dus Nigerianen ben ik achter gekomen .
Dus het is niet 1 persoon maar zijn meerderen.
Ik heb hun ermee geconfronteerd en ik was maar een bitch, etc.
Namen heb ik ook van hun.
Ja, dacht nogwel, mij overkomt het niet. Maar ben er toch gevoeliger voor nu ik de laatse 3 jaar, eerst mijn man overleden, toen zelf borstkanker en dit jaar ziekte Parkinson erbij hebt, tja, dan wil je wel lieve woorden van je geliefde lezen en word het een obsessie

Sterkte er mee,
Mieke2623
27 augustus 2021
Hi Natas,
Wat goed dat je je verhaal hier doet!
De verhalen die je op de community leest zijn vaak gelijkwaardig en soms iets anders. Het slot van alle verhalen is hetzelfde: wij zijn allemaal slachtoffer geworden van datingfraude.
Wat mij opvalt in alle verhalen en helaas ook uit eigen dating ervaring is dat de verhalen steeds echter worden. Iedereen wordt gewaarschuwd om geen geld over te maken maar hé wij krijgen zelfs inloginloggegevens van vette bankrekeningen. Te simpele inloggegevens overigens en waar je ook klikt achter de inlog, je komt nergens. Maar ze winnen je vertrouwen en daar gaat het om.

Het is niet raar dat je de gesprekken mist. Voor jou was het namelijk een echte relatie. En als een relatie over gaat heb je verdriet en mis je iemand. Geef het tijd en praat er over. Dat helpt de meeste van ons. Heb je niemand om mee te praten weet dat je hier een luisterend oor kan vinden. Schaam je vooral niet het kan namelijk iedereen overkomen.

Groetjes Sylvia
Slachtoffer I Ambassadeur