Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Misbruik door broer

Ik ben op vroegere leeftijd (10 jaar) misbruikt door mijn broer. Het was niet echt heftig maar heeft toch een grote impact op mijn leven gehad. Ik vind mezelf walgelijk lelijk en vind ook mijn lichaam vies. Ik durf me nooit in een bikini te laten zien omdat ik denk dat ik walgelijk ben.

Bezig met laden...

5 Reacties

06 augustus 2021 (bewerkt)
Lieve Esther,
Ik werd voor het eerst op ongeveer mijn vier en een halve jaar oud misbruikt door mijn oom en zijn vriend. Dit gebeurde herhaaldelijk tot een jaar of acht! Op mijn 13 e werd ik verkracht door een buurjongen die 10 jaar ouder was dan ik! Mijn moeder geloofde mij niet, dit was het aller ergste van alles!! Ze wuifde alles maar weg! Vooral toen ik haar op jonge leeftijd ( 7 jaar ) begon te vertellen wat haar broertje met mij deed samen met zijn vriend! Zo heb ik mijn eigen schaamte en verdriet diep weggestopt totdat ik ouder werdt en ik alleen nog meer ellende op dit gebied meemaakte in mijn leven! Het leek alsof er hier nooit een einde aan zou komen! Ik ben nu een volwassen beschadigde vrouw van bijna 60 jaar oud. Erg onzeker en heb nooit van mezelf gehouden.
Vier maanden geleden na het overlijden van mijn vader heb ik mij voor het eerst laten opnemen in een kliniek! Ik had geen zin meer in het leven. Alles werdt mij teveel.
In dit kliniek heb ik voor het eerst kennis gemaakt met traumaverwerking via EMDR.
Een soort lichttherapie! Dit heeft mij zo enorm goed geholpen!! Ik heb geleerd om dingen nu een plek te geven en ik kan er nu beter mee omgaan en erover praten.
Dit kon ik eerst niet. Ik kan eindelijk weer positief denken en naar mezelf kijken!
En dit gun ik jou ook zo van harte!! Jij verdient dit ook om weer te stralen en om gelukkig te worden! Ga hulp zoeken, doe dit voor jezelf?
Je verdient het om verder te gaan met jou leven om ook weer te kunnen stralen! Jij hebt nergens schuld aan!! Jou broer moet zich doodschamen!! Voor de littekens die hij bij jou heeft achtergelaten omdat hij lust had!
Heel veel sterkte en succes ? lieverd. Je kan dit ?? Kom op he?! Pak jezelf op aub? Geef jezelf deze kans. Dikke knuffel van mij.
Boogschutter ♐️
05 augustus 2021
Hoi Esther

Knap dat je je verhaal deelt. Ik ervaar gelijke gedachte. Ik ben als 7 jarige meisje misbruikt door mijn broer en daarnaast ook ooit een vreemde. De beelden zijn niet de gruwelijkste maar toch vind ik het een hel als die dingen zich weer voordoen in een relatie. Ik kan erdoor ook moeilijk grenzen aangeven en ben nog steeds super alert en Skat erg schrikken. Ook in afgesloten kleine ruimtes bevind ik het beangstigend omdat ik het gevoel heb niet weg te kunnen.

Ben je ondertussen in behandeling? Kan je er met iemand over praten? En weten je ouders hier van?

Liefs Emma
04 augustus 2021
Ester, wat een mooie en goede reactie heb je van Jorien gekregen. Goede vragen ook!
04 augustus 2021
Wat fijn dat je deelt Esther. Je schrijft het was niet echt heftig, maar ik lees daaronder iets anders. Je zelfbeeld is aangetast, je durft je niet te laten zien en je voelt je walgelijk. De impact die het misbruik op je het gehad is dus wel heftig. Er is over jouw grens gegaan en dat is niet oké. Heb je dit met mensen in je naaste omgeving gedeeld? Krijg je hulp bij het werken aan je zelfbeeld? Je bent het waard om weer positief naar jezelf te leren kijken. Lieve groet, Jorien
04 augustus 2021 (bewerkt)
Ik snap het heel goed, Maar over enige tijd zul je zien dat diit jouw visie is en helemaal niet hoe je echt bent. Je keurt jezelf af en daardoor komt het. Maar je moet je broer afkeuren. Nu kun je wel grenzen aangeven toch denk ik. Dat kun je gaan leren. Toen was je verlamd en je bagatelliseert het. Maar het was niet in de haak wat je broer deed, Ik denk dat het komt door hoe zijn moeder hem zag. Kan daar een probleem liggen? Ik zeg dit omdat ik een assocatie krijg met mijn moeder die niet van zich zelf echt hield en mij niet lichamelijk kon koesteren. Ik denk dat ik geen liefde waard ben. Ik dank je voor je bericht, want nu komt bij mij het verdriet boven en kan ik huilen.