Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Misbruik bespreekbaar maken binnen de familie

Toen ik 7 jaar oud was werd ik misbruikt door mijn oudere broer. Een jaar geleden liep ik vast en realiseerde ik me dat ik niet anders meer kon dan erover praten. Ik vertelde het voor het eerst aan mijn vriend, voordat ik het hem vertelde vroeg ik hem: wil je alsjeblieft niet anders naar mij kijken als ik je dit heb verteld? Eenmaal verteld durfde ik nog niet te vertellen wie de misbruiker was, daar schaamde ik me zo erg voor. Dat heb ik pas verteld nadat ik al een tijdje in behandeling was bij mijn psycholoog.

Het moeilijkste vind ik dat mijn broer mij dit heeft aangedaan. Ik moest dit aan mijn ouders vertellen en aan mijn jongere broer. Zij hebben nooit iets gemerkt, hoeveel verdriet hen dit deed was heel naar om te zien. Ik moest constant tegen mezelf zeggen: dit is niet mijn schuld maar zijn schuld. Die schuldgevoelens zitten zo diep.

Ik blijf het iets onwerkelijks vinden, dat ik dit meer dan 20 jaar weg heb kunnen stoppen en zo normaal heb kunnen doen naar familie en misbruiker. Ik ging goed om met zijn vriendin en ik paste op zijn kinderen. Ik voel me bijna schuldig dat ik voorheen 'normaal' heb gedaan, alsof ik niet eerlijk ben geweest. 

Ik vraag mezelf constant af: was het echt nodig om dit verhaal naar buiten te brengen? Viel het niet gewoon heel erg mee? En de vraag, kan ik het hem kwalijk nemen, hij was pas 14 jaar?

Ik vraag me af hoe andere mensen er mee om zijn gegaan wanneer er misbruik in de familie voor kwam. Ik heb het niet aan iedereen verteld in de familie. Maar ik vrees dat er in de toekomst vragen komen waarom we bijvoorbeeld niet meer met elkaar omgaan.

Groetjes B.


Bezig met laden...

4 Reacties *

14 juli 2021
Lieve Bob, Wat knap hoe jij me zo kan laten herkennen in je verhaal. Je verwoordt alles zo goed en wat erg dat je dit hebt meegemaakt. Ikzelf ben op mijn 8e tot 13e ook seksueel misbruikt door mijn broer die 4 jaar ouder is. Ik heb ook altijd zo’n schaamte gehad en heb het ook lang verzwegen. Ik heb vaak balletjes geprobeerd op te gooien naar mijn gezin maar helaas mocht dit niet baten. Op mijn 13e heb ik het mijn gezin duidelijk gemaakt en heb ik het dus naar buiten gebracht. Ook mijn ouders waren ontzettend ontdaan van de hele situatie en dit kwelde mij ontzettend. Mijn moeder hield er een trauma aan over en mijn vader vond het lastig om mee te dealen. Wat erg voor je dat je je zo schuldig hebt gevoeld. Maar dit betuigd alleen maar hoeveel je van je ouders houdt. Elke ouder had/zou dit willen weten. Het leven van je ouders is ontzettend door de war gegooid, maar dit is niet erg. Hier leer je samen een weg in te vinden en een plekje te geven. Dat wil niet zeggen dat het een makkelijk proces is, maar wel ontzettend kostbaar. Mocht je ooit behoefte hebben aan een gesprek, laat het me vooral weten!
10 juli 2021
Hoi B, Goed dat je de exposure therapie hebt ondergaan/doorstaan. Ik ben er bekend mee en dat is een heftig traject. Hebben jullie ook EMDR overwogen? Die combinatie heeft bij mij heel erg geholpen. Ik kan je het traject bij de lotgenoten heel erg aanbevelen. Ik heb dat zelf ook mogen doen en vooral de erkenning dat wat je voelt, waaraan je twijfelt, waar je moeite mee hebt, waarop je blokkeert, ook door anderen ervaren wordt, is heel erg helpend. Ik hoop dat je snel een groep kunt formeren. Als je me (evt via een privébericht) laat weten waar je die groep wilt volgen, dan kan ik eens kijken of ik kan informeren wat de status is. Hou je taai!
07 juli 2021
Hoi Bob90, wat goed dat je de community gevonden hebt en wat knap dat je hier je verhaal doet. Allereerst vind ik het verschrikkelijk dat je dit op jonge leeftijd hebt moeten ondergaan. Ik weet uit eigen ervaring dat je na zo'n trauma, want dat is het, de herinneringen en ervaringen opsluit. Ik heb er zelf 30 jaar niet over gesproken, omdat het zo diep weggeborgen was dat het leek alsof het nooit gebeurd was. De gebeurtenissen zijn te groot om je te herinneren. Maar ze woekeren in je systeem, in je lijf en hebben ongelofelijke impact op je leven. Dat lees ik bij jou precies zo terug. Goed dat je openheid hebt gegeven aan je vriend. Dat je er voor gekozen hebt om je supportsysteem aan te spreken. En je uit te spreken. Op jouw manier en in jouw tempo. Dus als je de dader niet wilde noemen, dan is dat heel begrijpelijk. Precies wat je schrijft: het is en was op geen enkele manier jouw schuld. Je was 7 en had geen enkel aandeel in wat er gebeurd is. Ik begrijp goed hoe pijnlijk het moet zijn om dat in je gezin te vertellen. Voor mij gold dat de dader een man van buiten het gezin was, een leraar. Ik heb wel gemerkt dat gezinsleden er verschillend mee om kunnen gaan. Van empathie tot afstand en zelfs ongeloof. Hoe kun je dat verborgen houden? Tja, dat is wat een trauma doet. Het is knap dat je je 'normaal' hebt weten te gedragen. Dat voelt nu misschien raar, maar je bent op een zo goed mogelijke manier met de situatie omgegaan. Het trauma diep weggestopt, zodat je je toch staande kunt houden. Ik heb in mijn geval de leraar nog 25 jaar 'geholpen' door me in te zetten voor een stichting die hij opgericht had. Een soort boetedoening die niet bestond, weet ik nu. Was het echt nodig om dit verhaal naar buiten te brengen? Viel het niet gewoon heel erg mee? Die vragen ken ik zo goed. Een therapeut zei ooit tegen me dat misbruik in je systeem zich gedraagt als een sluipmoordenaar. Je ziet hem niet, maar hij maakt je stap voor stap, beetje bij beetje, stuk. En uiteindelijk móet dat er uit. Om jezelf te beschermen en om jezelf de gelegenheid te geven die draak in je te temmen. Om om te kunnen gaan met wat je overkomen is. Mijn antwoord op je vragen zijn dus Ja, dat is nodig. Voor jou. Het viel niet mee, want 20 jaar na dato heb je er nog last van. Dit mag een kind van die leeftijd niet overkomen. Ik snap dat je empathie voelt voor je broer, die 14 jaar was. Maar zelfs op 14 jarige leeftijd mag je nooit de keuze maken die hij gemaakt heeft. Ik begrijp je terughoudendheid erg goed om het breed uit te dragen. Ik heb dat wel gedaan. Mijn omgeving weet van mijn verleden. Niet omdat het me bepaalt, maar omdat het wel iets is dat me gevormd heeft. Kun je volstaan om aan anderen te vertellen dat je geen contact meer hebt met je broer omdat het misgelopen is, of omdat jullie verschillend zijn? Ik kan me voorstellen dat je niet tegen iedereen de volle waarheid hoeft te vertellen. Wellicht dat andere leden van deze community hetzelfde overkomen is en je kunnen helpen. Heb je hulp voor jezelf gezocht? Om dit trauma een plek te geven? Ik wens je heel veel sterkte en blijf dicht bij jezelf. groet,
10 juli 2021

Als antwoord op door c8366708a41e4e…

Beste Edwin, Dank je, je reactie doet mij goed. Ik weet dat ik niet de enige ben, maar zo voelt het wel soms. Ik herken veel wat je beschrijft. Je zegt bijvoorbeeld dat je de gebeurtenissen hebt weg gestopt en het soms lijkt alsof het niet echt is gebeurt. Dat gevoel heb ik best vaak. Ik heb 12 sessies gehad, de behandeling heb ik een paar weken geleden afgerond. Ik kreeg exposure therapie. Het heeft me geholpen om een andere kijk te krijgen op de situatie en het wat beter te begrijpen. Nu zou ik graag bij een lotgenoten groep aan willen sluiten, ik wacht tot er een nieuwe groep wordt gevormd. Nogmaals bedankt voor je reactie. Groetjes, B