Scammer Sheikh Hamdan / Fazza
Echt ik ben een romantische idioot. Ik was helemaal verliefd en we belden en videocall gehad maar dat mocht niet want dan kon hij ontvoerd worden. Voor wie niet weet wie hij us: de kroonprins van Dubai. Eeeh had er dan geen lampje moeten gaan branden? Tuurlijk wel en daarom heeft het ook zo lang (maanden) geduurd voordat ik de stekker eruit trok. Ik moest door dezelfde procedures heen als de echtgenotes van zijn vadeR en moest ook dezelfde "processing fees" betalen aan de advocaat van de familie. Hij was niet echt getrouwd met zijn "vrouw". Zij was de verloofde van zijn overleden broer en de tweeling die nu is geboren is IVF via een surrogaat. Hij wilde geen kinderen met haar maar wel met mij en ik ben te oud voor kinderen, heb ze nooit gehad en mis dat nu. Een hele sophisticated scam met waarschijnlijk een heel team van Fazza's. Echt supernaief en wilde zo graag bij hem zijn. Nu weer verder maar vertrouw niemand meer. Ik neem wel een hond
27 Reacties
Ingrids (60) hoogbejaarde moeder denkt dat de kroonprins van Dubai verliefd
op haar is. Ik werkelijkheid heeft ze maken met een Nigeriaanse bende die
haar online geld aftroggelt.
“Bruine ogen onder een witte tulband en een perfect getrimd baardje. Op de foto die mijn
zoon mij ruim twee jaar geleden liet zien, zag ik een knappe Arabier van een jaar of veertig.
Absoluut niet iemand die valt voor een bejaarde vrouw van 86. Mijn 24-jarige zoon heeft een
sterke band met mijn moeder en aan hem had ze toevertrouwd dat ze appte met deze man. Dit
was toch niet serieus te nemen? Ze maakte vast een grapje. Wij wonen met z’n drieën in een
kangoeroe-woning, twee huizen geschakeld aan elkaar. Elke dag loop ik wel even bij mijn
moeder binnen. Als ik haar er voor ’t eerst zelf over spreek, blijkt ze bloedserieus. Ze vertelt
me dat ze chat met de kroonprins van Dubai. Dat deze man Sheikh Hamdan bin Mohammed
bin Rashid Al Maktoum heet, maar dat zij hem Fazza mag noemen. Ze had hem leren kennen
via TikTok. Iemand had haar verteld dat daar leuke filmpjes te zien zijn. Mijn moeder is dan
wel hoogbejaard, ze heeft altijd interesse gehad in techniek. Dus voor haar was TikTok hele-
maal geen grote stap. Meteen nadat ze haar account had geactiveerd, kreeg ze een bericht van
de zogenaamde kroonprins. Dat hij haar mooi vond en haar beter wilde leren kennen. Zelf
begreep ze ook niet goed waarom uitgerekend hij verliefd op haar werd, maar ze voelde wel
dat er een enorme klik was tussen hen. Ik geloofde mijn oren niet, zei dat dit niet echt kon
zijn. Ik legde haar uit dat de kroonprins echt bestond, maar dat het niet anders kon dan dat
iemand zich voordeed als hij. Ze wilde er niets van weten en was ervan overtuigd dat ze sinds
een paar weken contact had met de koninklijke familie in Dubai. Ze wilden graag dat ze naar
hen toe kwam, er was zelfs een flat waar ze mocht logeren. Mijn god, ze meende het nog ook.
Toen ik zei dat er binnenkort vast om geld zou worden gevraagd en dat ze echt niets moest
overmaken, haalde ze haar schouders op. Ik hoopte dat dit hele Fazza-gedoe iets eenmaligs
was, maar niets bleek minder waar.
In de weken die volgden, zag ik mijn moeder veranderen. Ze ging altijd zo graag naar de
bridge club, maar wilde vanwege de pijn in haar knie opeens niet meer. Mijn aanbod om haar
te brengen, sloeg ze af. Ze wilde zelfs niet meer met mijn zoon naar de stad, terwijl dat haar
lust en leven was. Inmiddels weet ik dat het tekenen van dementie waren, toen had ik geen
idee. De hele dag ze met haar mobiel in haar handen, om filmpjes en foto's te kijken van de
prins Dubai. Met oosterse muziek op standje tien begon haar woonkamer te lijken op een
moskeeToen ik maar eens ging googelen, vond ik veel artikelen over de kroonprins van Du-
bai. En ik vond ook dat Nigeriaanse bendes zich voordoen als deze man en argeloze vrouwen
geld aftroggelen. De verhalen die ik las, leken sterk op die van mijn moeder; De prins is ver-
liefd en wil trouwen, én is zo’n goede man, dat hij weeshuizen laat bouwen in Nigeria. Daar is
geld voor nodig. Dus moet zijn bruid ‘steamcards’ kopen, een soort online kadokaarten. En
een lidmaatschapskaart van vijfhonderd euro waarmee ze tot de koninklijke familie behoort
en het paleis in mag. Ik gaf mijn moeder de uitgeprinte artikelen, maar de boodschap kwam
absoluut niet aan. Dit was volgens haar geen Nigeriaanse bedrog, maar echte liefde. Bij mij gingen alle alarmbellen inmiddels af. Ik herkende mijn eigen moeder niet meer. Ik ben enig
kind, mijn ouders zijn jong gescheiden en ze heeft mij alleen opgevoed. Daarnaast maakte ze
carrière als directiesecretaresse. Geen domme vrouw en ontzettend zelfstandig en toch ging ze
er nu met boter en suiker in, zo blind als wat.
Heel eerlijk, mijn moeder is een prefecte oma, maart nooit een warme moeder geweest. Nu
deed ze wel heel lelijk. Ze vond me bemoeizuchtig, zei dat ik nooit naar haar had omgekeken
en dat ik haar nu ook maar met rust moet laten. Nadat ik haar telefoon stiekem opende, las ik
dat er inderdaad om steamcards werd gevraagd. De prins was boos dat ze die nog niet had
gekocht. Daar had je het al! Ondertussen deed ik van alles om haar bij zinnen te brengen. Ik
schakelde de huisarts in, maar ze was niet voor rede vatbaar. Ze wilde naar Dubai, had zelfs al
een ticket gekocht. Ik kreeg de politie zover om een gesprek met haar te voeren, maar mijn
moeder werd er niet warm of koud van. Ik smeekte haar om niet te gaan, maar ze was er niet
vanaf te brengen. De namen van Fazza ́ s familie kende ze inmiddels uit haar hoofd. Kleine
Mohammed vond het geweldig dat ze kwam. Online had ze cadeautjes gekocht voor de neef-
jes en nichtjes. Omdat ik doodsbang was dat ze vertrok, schakelde ik de crisisdienst in. Twee
psychiaters praatten ruim een uur met haar, maar ook zij konden haar niet tegenhouden. Ze
constateerden inderdaad waanideeën, maar vonden haar te goed en te helder om gedwongen
op te nemen. Een begripvolle politieagent adviseerde om haar te laten gaan, misschien dat ze
zich dan eindelijk realiseerde dat het allemaal nep was. En toen kwam de dag dat een taxi naar
Schiphol voorreed en mijn moeder met haar koffer en tas vol cadeautjes instapte. Met tranen
in mijn ogen probeerde ik haar ervan te overtuigen dat er in Dubai zeker weten niemand op
haar wachtte, maar ze wilde het niet horen. Achter haar rollator waggelde ze richting de taxi,
onderweg naar Dubai. Ze keek en zwaaide niet eens meer.
Die nacht werd mijn zoon wakker gebeld door de marechaussee van International Airport
Dubai. Mijn moeder zat in de aankomsthal te wachten, maar er was niemand die haar kwam
halen. Ook had ze geen hotel geboekt. Ze vroegen mijn zoon wat ze moesten doen. Haar op
het vliegtuig terug zetten, was de enige oplossing. Nadat ze een nacht en een dag op het vlieg-
veld heeft zitten wachten, is dat ook gebeurd. Mijn hart brak. Wat zal ze teleurgesteld zijn en
zich eenzaam voelen, dacht ik. Ook voelde ik me opgelucht, misschien was die hele toestand
nu dan eindelijk voorbij. Niets was minder waar. Eenmaal thuis vertelde mijn moeder dat
Fazza woedend was op zijn lijfwacht die in de verkeerde hal stond te wachten. Hij had hem
zelfs ontslagen. Ik wist niet meer wat ik moet. Mijn moeder is niet rijk, en ik was doodsbang
dat het beetje dat ze had aan die zogenaamde Fazza gaf. Dat ze dan helemaal niets meer over
had. Ik waarschuwde alle zaken in de buurt dat ze geen steamcards aan haar mogen verkopen,
maar was en ben nog steeds bang dat het haar op een dag toch lukt. Ondertussen wordt ze
steeds bozer op mij. ‘Ik haat je voor de rest van mijn leven’, appt ze me. Of ‘Je bent net zo
achterbaks als je vader’. Ik ben enig kind en behalve met vrienden, is er verder niemand met
wie ik de zorg kan delen. Er zijn dagen dat ik wil opgeven, maar toch doe ik dat niet. Mijn
zoon is dol op zijn oma en maakt zich ook zorgen. Voor hem hou ik het vol. En ja, ze is toch
mijn moeder. Ze heeft altijd voor mij gezorgd en ik vind dat ik dat nu ook voor haar moet
doen. Als uit medisch onderzoek blijkt dat haar waanideeën over de kroonprins van Dubai
mogelijk het gevolg zijn van beginnende dementie schrik ik daarvan, maar het verklaart een
heleboel. Hierdoor denkt ze dat een man die de helft zo oud is als zij verliefd op haar is.
Daarom is ze zo boos op mij. Het maakt het iets gemakkelijker om te verdragen.
In januari van dit jaar was de ellende compleet. Mijn moeder wilde haar 87ste verjaardag sa-
men met de koninklijke familie van Dubai vieren. Opnieuw boekte ze een ticket, en geen haar
op haar hoofd die zich liet overhalen om het te annuleren. Machteloos belde ik met de mare-
chaussee op Schiphol. Zij konden niets doen, maar er werd contact gelegd met de gezagvoer-
der van de KLM die haar op Schiphol wilde tegenhouden. Zo is het uiteindelijk ook gegaan.
Bij de gate ging de gezagvoerder met haar in gesprek. Omdat ze niet kon aantonen dat ze een
verblijfplaats had in Dubai, mocht ze niet mee. Ik ben dankbaar voor mensen zoals deze man,
die zien dat het zo niet kan en meehelpen om te zorgen dat ze in elk geval veilig is. Dat het
desondanks niet lukt om mijn moeder bij zinnen te brengen, is gekmakend. Ze is nu zelfs nog
bozer op mij, want ik heb haar verjaardag verpest. Ik heb haar TikTok account verwijderd van
haar telefoon, zelfs haar toestel gereset, maar toch weet ze het steeds opnieuw te activeren.
Ook is het een paar keer gelukt om steamcards te kopen en ik kon wel huilen toen ik ontdekte
dat ze die lidmaatschapskaart van vijfhonderd euro voor het paleis had aangeschaft. Mijn
moeder heeft overal een weerwoord op. Zelfs op het feit dat het geld naar een Nigeriaans re-
keningnummer is overgeboekt. Allemaal voor het weeshuis van Fazza, zegt ze dan.
Haar waanideeën werden afgelopen voorjaar zo groot, dat de psychiaters besloten dat ze ge-
dwongen opgenomen moest worden om haar te observeren. Vijf weken lang zat ze op een
gesloten afdeling, ik schrok toen ik haar voor het eerst bezocht. Met alleen maar een bed, een
kledingkast en kale, kleurloze muren, leek het wel een gevangenis. Het goede was dat ze een
bewindvoerder kreeg, zodat ze geen grote sommen geld meer kan overmaken. Ook werd ze
op medicatie gezet, maar toen ze thuis was, nam ze die niet meer. Inmiddels staat haar koffer
weer ingepakt klaar, naast de tas met cadeautjes die ik in de berging had weggeborgen. Omdat
ze onder bewind staat, kan ze niet zomaar een ticket meer kopen. Het gevaar dat ze vertrekt, is
daardoor geweken, maar vorige week wist ze toch nog een steamcard te kopen. Ik denk dat dit
alles haar inmiddels tweeduizend euro heeft gekost. Gelukkig geen wereldbedrag, maar wel
tweeduizend euro teveel. Inmiddels is ze online met Fazza getrouwd, denkt ze. Ook gaf hij
haar een nieuwe naam: Sheikha Eliza. Ze is er trots op. Als ze over hem praat, of een foto laat
zien van het paleis dat hij zogenaamd voor haar heeft laten bouwen, dan straalt ze. Ik gun haar
dit denkbeeldige geluk, maar ben ook bang dat er meer misbruik van haar wordt gemaakt.
Door haar dementie gaat ze steeds verder achteruit, en ik voel dat de dag dat ze voorgoed
moet worden opgenomen, dichterbij komt. Misschien is het ook wel beter, een gezellige
woonomgeving, zonder mobiele telefoon, zonder mensen die zich voordoen Fazza. Toch vind
ik het moeilijk om het haar af te nemen. Want hoe groot de dreiging van het bedrog ook is, het
is wel een escape uit haar verwarde werkelijkheid.”
Wat een heftig verhaal!
Als iemand zo standvastig is in haar ideeën en niet overtuigd kan worden is het lastig om het te stoppen. Ik denk dat het dan ook goed is dat ze onder bewindvoering staat. Hoewel het er voor jou niet fijner op wordt.
Mensen die de werkelijkheid beginnen te verliezen houden vast aan iedere strohalm weet ik helaas uit ervaring.
Misschien is het limiet van opname verlagen nog een optie. Het account op tik top volledig blokkeren zodat de scammer geen contact meer op kan nemen.
Maar dat heb je ongetwijfeld al geprobeerd. Het is lastig want als dit soort groepen eenmaal door heeft dat je benaderbaar bent dan proberen ze je via andere profielen te bereiken.
Ga in gesprek met de bewindvoerder om te horen of zij nog iets voor je kunnen doen of tips hebben.
Ik wens je veel sterkte en hopelijk heb je steun aan je zoon. Weet dat je op de community altijd een luisterend oor kan vinden.
Groetjes Sylvia
Slachtoffer I ambassadeur
Hartelijk dank voor je reactie. We hebben inderdaad alles al geprobeerd, maar die gasten blijven contact zoeken. Mijn moeder heeft contact via Tik Tok, Zangi, Telegram, Whats App, ze bellen haar ook via Whats App. Daarnaast heeft ze ook nog contact via haar gmail- account.
Hopeloze situatie. Haar week bedrag is verlaagd vanuit de bewindvoering, maar nog steeds houdt ze geld over om Apple Kado kaarten te kopen.
En ja gelukkig heb ik veel steun aan mijn zoon, fijne dag , groet Ingrid
Groetjes smaatje
Ze kunnen er niet in. Het was voor mij alleen om niet steeds eraan herinnert te worden
Dat geld komt nooit meer terug. Kan mij echt niet voorstellen dat je gelukkig kunt zijn met gestolen geld .
Groeten Sylvia
Slachtoffer I ambassadeur
De pijn is weg en bedenk elke dag dat het leven te mooi is om te laten versjteren door een oplichter