Hoe herken je online oplichters?

Sylvia | Ambassadeur • 7 juni 2021
2 reacties
0
76 weergaven

De Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) helpt haar particuliere klanten hun cyberweerbaarheid te vergroten met de online training ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’. In de filmische training ervaren klanten hoe zij benaderd worden door oplichters. In de training volg je als deelnemer het perspectief van verschillende filmpersonages. De interactieve keuzes in ieder scenario bepalen of het personage de crimineel weet af te weren. Deze trainingsopzet maakt de klantervaring persoonlijk en brengt de werkelijkheid dichtbij door de zelfgemaakte keuzes. Op 4 juni hebben de klanten van SNS de primeur; de training is vanaf die datum terug te vinden achter de login van de Mijn-omgeving van SNS klanten. Kort daarna komt de training ook beschikbaar voor klanten van ASN Bank en RegioBank.

De klant als sterke schakel in de veiligheidsketen

Binnen de Volksbank zien we klanten als belangrijke schakel binnen de veiligheidsketen. Omdat cybercriminelen zich vaak rechtstreeks tot de klant richten, is de klant de eerste defensielinie. En met een beetje hulp is die defensielinie ontzettend sterk. Daar draagt de training ‘Veilig Bankieren’ zeker aan bij. Bij daadwerkelijke fraudemeldingen kunnen klanten de bank natuurlijk 24/7 bereiken. Zo helpen we de klant om cybercriminelen zowel zakelijk als privé buiten de deur te houden en activeren we een cyberveilige basishouding die bijdraagt aan de financiële weerbaarheid. Ook dit is bankieren met de menselijke maat.

Sanne van Denderen, manager Veilig Bankieren van de Volksbank:

“Cybercriminaliteit is dagelijkse praktijk geworden. Je struikelt ondertussen over nep sms’jes en nepmailtjes en het is steeds lastiger om écht van nep te onderscheiden. Maar criminelen gebruiken vaak dezelfde trucjes om mensen te misleiden. In deze interactieve realistische training kunnen klanten persoonlijk in een veilige omgeving ervaren hoe de criminelen te werk gaan en oefenen met manieren waarop je dan kunt reageren. We hopen dat klanten dat net zo gaaf vinden als wijzelf. Met deze training verhogen we de weerbaarheid én versterken we de rol van onze klant als sterke schakel bij de bestrijding van cybercriminaliteit. ”

Klik hier voor 3 tips van Sanne om oplichters te ontmaskeren.

Over de training

De training ‘Veilig Bankieren’ is ontwikkeld met leverancier Awareways. Dankzij hun gamification voelt de training levensecht en omdat klanten direct terugkoppeling krijgen op de door hen gekozen acties, leren ze spelenderwijs fraude en oplichting herkennen. In 20 minuten probeert de klant te voorkomen dat een cybercrimineel mensen geld afhandig maakt door Hulpvraagoplichting via Whatsapp, internetoplichting via verkoopplatforms, phishing en telefonische oplichting (ofwel spoofing). Ook leren ze hoe cybercriminelen geldezels ronselen en welke gevolgen dat heeft. De levensechte nabootsing van de fraudes helpt klanten de slinkse praktijken van criminelen en andere oplichters tijdig te herkennen en leert hen hoe te handelen wanneer zij er zelf mee in aanraking komen.

Meer over veilig bankieren

Meer achtergronden over veilig bankieren lees je op de onderstaande sites van de Volksbank en de bankmerken:

Het artikel is terug te lezen: op: https://www.devolksbank.nl/nieuws/de-volksbank-traint-haar-klanten-in-h…