Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Na therapie en houvast in religie nog steeds woede.

Hi,

Ik wil graag met iemand praten die alles al geprobeerd heeft maar nog steeds soms met woede en onbegrip zit ? Ik probeer het leven positief te bekijken maar diep van binnen ben ik nog boos. Niet om het seksueel misbruik zelf maar op mijn familie die mij niet gesteund hebben en niet beschermd hebben. Mijn familie heeft er nooit openhartig met mij over gesproken. Ze schamen zich. Ik weet dat een paar familie leden mijn verhaal niet geloofde. Het doet pijn en ik kan het geen plekje geven.

ik weet niet hoe ik mensen moet vergeven die nooit sorry hebben gezegd en de ernst niet inzien. Ik wil ook niet de slachtoffer uithangen dus probeer er niet over te praten tenzij ik een ptss aanval krijg en me woede naar een ieder uit die me het gevoel gegeven hebben  alsof ik het niet waard ben om te geloven en te beschermen. Ik gedraag me dan als een boze puber van 16 na zo’n woede aanval voel ik me rot omdat ik inmiddels 26 ben en volwassen met mijn emoties wil omgaan.  

Ik heb jaren lang aan zelfmedicatie gedaan het roken van hasj en wiet. Sinds kort probeer ik ermee te stoppen. Ik ben sneller geïrriteerd en als men me dan vraagt waar het vandaan komt besef ik dat het vaak nog gekoppeld is aan mijn familie en seksueel misbruik. Ik heb een groot hart en probeer altijd mezelf te verbeteren. Ik probeer niet de schuld op mijn familie te leggen maar als ze mij  erkenning geven weet ik zeker dat ik een stuk gelukkiger zal zijn en minder woede in mij zal hebben aan de andere kant weet ik dat de dader nooit toe zal geven en mijn familie daardoor altijd en een tweestrijd blijft en ik moet stoppen met erkenning zoeken. Iemand help mij als je blief met advies ? Ik ben radeloos en moe. 

Bezig met laden...

3 Reacties *

25 februari 2019
Misschien kun je er ook over schrijven? Maar misschien ben je moe. Het vraagt veel en dus is het vermoeiend. Enfin, ik merk het wel. Groet Thomas
25 februari 2019
Lieve Thomas, ik deel deze reactie heel erg op prijs. Het zet me aan het denken. Bedankt !
25 februari 2019
Beste IEMAND! Aan jouw eerste wensen beantwoord ik niet. Ik heb hulp gevonden, ben niet meer boos en heb nu geen last meer van onbegrip. Eerder het tegenovergestelde. Maar in je brief valt me op dat je niet meer de woede hebt over het seksueel misbruik maar erg teleurgesteld bent in je familie, die weinig begrip tonen en het niet snappen. Ik merk bij mezelf steeds wat voor een diepe, onbewuste indruk het misbruik op mij heeft gemaakt. Zo kom ik er achter dat het misbruik sterk van invloed is op hoe ik mensen benaderde. Nu ik dat weet en besef dat dat voorkomt uit het misbruik, gaat er een wereld voor mij open. Ik heb een lieve partner, schatten van kinderen en goede contacten met mijn broers en zussen en toch lukte het me niet om het misbruik met hen te delen. Nu we ons realiseren dat het niet kunnen praten over het misbruik voorkomt uit het misbruik, kan ik het wel met hen delen en krijg ik begrip. Je kunt het misbruik een plaatsje hebben gegeven, daarmee zijn de gevolgen nog niet uit de wereld. Na een intensieve behandeling voelde ik me wel “geresset” maar niet opnieuw “geprogrammeerd”. Daar werk ik nu nog aan. Moeilijk, maar het levert me zoveel op. Lieve Oneoffakind, laat me weten of je deze reactie op prijs kunt stellen. Een hartelijke groet, Thomas