Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Romance scam uit Rusland

Nog niet lang geleden ben ik via "Ourtime" in contact gekomen met een vrouw naar eigen zeggen 34 jaar uit Rusland. Eigenlijk binnen een dag overgegaan op e-mail uitwisseling aangezien ik mijn per toeval aangemaakte account op Ourtime ging verwijderen. Ik denk voor vele lezers het bekende verhaal: Binnen een week stapelverliefd zijn en op korte termijn willen afreizen naar Nederland.

Foto`s over en weer uitwisselen, adresgegevens uitwisselen, een nadere kennismaking in geuren en kleuren en zelfs een kopie van haar identiteitskaart ontvangen, om maar het vertrouwen bij mij te wekken. Sceptisch was ik vanaf dag1, maar ben meegegaan in haar verhaal.

Tot het moment dat de geldkwestie aan de orde kwam, haar reis naar Nederland zou € 1000,- moeten kosten en met haar inkomen van € 220,- per maand was dit niet haalbaar. Gelukkig heb ik het gezonde verstand niet verloren en telkens in mijn e-mails aangegeven dat financiele ondersteuning van mijn kant er niet zou komen. Het contact bloedde ook dood en ik ben daar achteraf ook zeer content mee...

Het enige wat me zorgen baart, is dat ze mijn volledige naam, telefoonnummer en adres heeft. Mijn vraag daarover is of er misschien lotgenoten zijn met vervelende ervaringen en wat voor narigheid ik daar in de toekomst nog van kan zou kunnen verwachten. Ik ga er vanuit dat de gegevens die ik van hem/haar heb allemaal vals zijn en ik weet eigenlijk niet zo heel goed wat voor kwade bedoelingen iemand kan hebben met de gegevens die hij/zij heeft van mij...

Reacties zie ik graag tegemoet.

Groet, Edward 

Bezig met laden...

5 Reacties *

17 mei 2021
Hi Edward, Het ene verhaal is erger dan het andere maar dat doet niets af aan het feit dat jij ook slachtoffer bent geworden en ook jouw verhaal verteld mag worden. We zijn hier in de community voor elkaar en daarbij maakt het niet uit hoe heftig je verhaal is. Zoals je schrijft het is een leermoment. De volgende scammer die jou zal benaderen valt gelijk door de mand. Groeten Sylvia Slachtoffer I ambassadeur
10 mei 2021
Ha Edward, Die Russische dames zijn mij bekend. Vrienden krijgen ze regelmatig aangeboden... Mijn ervaringen zijn iets anders dan die van de andere lotgenoten. Ik ben tot jaren nadat ik het contact heb verbroken nog benaderd door de oplichter(s) zowel via de telefoon als via e-mail. Hij bleef proberen... Dat werd heel vervelend en heeft ervoor gezorgd dat ik niet graag de telefoon opneem en dat ik niet reageer op onbekende nummers. Waarschijnlijk blijft jou dat bespaard, omdat ze bij jou bot vingen. Ik heb daarentegen veel geld weggegeven...
07 mei 2021
Bedankt voor de reacties. Als ik heel eerlijk moet zijn, valt mijn verhaal aardig in het niets als ik zo de andere berichten er eens op na lees. Wat een geslepen schunnige praktijken vinden er toch plaats op het web. Sommige berichten zijn echt schrijnend, misbruik maken van mensen die uit volkomen eerlijkheid en vertrouwen bepaalde acties uitvoeren, zo begrijpelijk maar het kan dus blijkbaar niet en ik vraag me steeds vaker af of het ooit gekund heeft...In antwoord op jouw bericht Crearia: Gelukkig heb ik geen social media en ook ik heb geen bijzondere foto`s gedeeld, ik moet de komende tijd alles maar scherp in de gaten houden en ja het is inderdaad vervelend dat je achteraf veel te veel info hebt gedeeld met iemand. Wel fijn om te lezen dat in de reacties nog geen voorbeelden zijn genoemd en dat jullie (Sylvia, Crearia) er nog geen ellende van hebben ervaren. Vervelende leermomenten maar helaas, gedane zaken... Sterkte voor een ieder hier die te maken heeft met complete oplichterij, ik heb er in ieder geval geen goed woord voor over, om mensen op deze slinkse manier een smerig pootje te haken! Groet, Edward
06 mei 2021
Hallo Edward, Wat een nare ervaring voor je, maar wel goed dat je er op tijd achter kwam en mee kon stoppen. Ik heb ook mijn adresgegevens gegeven en wat foto's gedeeld in een chat. Over het gebruik ervan heb ik mij ook wel even druk over gemaakt, maar nu niet meer. Van iedereen worden foto's en gegevens gestolen en gebruikt. Dat is de realiteit. Ik ben niet door andere telefoonnummers benaderd na deze ene. Het is wel bekend dat gegevens worden doorverkocht. Op het gmail-adres waarop ik chatte, komt ook niets raars binnen. Tegen het einde van de chat met mijn oplichter, werd er wel geschreven: 'je denkt toch niet dat je de enige bent met deze accountnaam? Allemaal loze dreigementen en laatste stuiptrekkingen. Ik had geen rare, verkeerde foto's gestuurd. Ik heb mijn eigen accountnaam en namen wel op Instagram gezocht maar niets concreets gevonden. Mijn foto's kunnen natuurlijk wel worden gebruikt met een valse naam en in een ander deel van de wereld worden ingezet om weer nieuwe mensen op te lichten. Van een andere Nederlandse vrouw weet ik wel dat een scammer/oplichter via haar Facebook een naaktfoto van een ander slachtoffer plaatste om zo in contact te komen met haar. En om hen beide te laten weten dat deze twee dames nog steeds vindbaar en te raken waren. Het is echt van belang om je accounts op social media goed af te schermen en zoveel mogelijk op privé te zetten. Groeten, Crearia
06 mei 2021
Hallo Edward Goed dat je niet bent ingegaan in het geld verzoek. Die ellende is je bespaard gebleven. Ik denk dat de meeste in deze community adresgegevens e.d. hebben gegeven. Ik heb verder niet teruggelezen dat iemand daar problemen mee heeft gehad. Ikzelf niet in ieder geval. Mogelijk dat ze jouw gegevens gebruiken in een andere scam. Ik heb ooit zelf ook een fake adres in Nederland doorgekregen. Hier zat een bedrijf. Mogelijk hebben ze dit adres random gekozen. Fotos welke je hebt gestuurd kunnen natuurlijk ook gebruikt worden. Maar die worden ook regelmatig van ander soort profielen gehaald. Groeten Sylvia Slachtoffer I Ambassadeurs