Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Privéberichten via Instagram

Goedendag,

Een paar weken geleden kreeg ik een privébericht op Instagram. Van ene Christophe66933. Hij was heel vriendelijk en bleef berichten sturen. Ik reageerde en hij zei dat hij op zoek was naar een vrouw in zijn leven en dat hij smoorverliefd was op mij. Het viel mij op dat hij gelijk naar wat voor werk ik deed. Hij was echt ontzettend leuk (want hij stuurde een foto en ik zag op zijn instagram account dat het hem daadwerkelijk was). Hij zei dat hij in Canada woont en ik werd gelijk onderwerpt aan een soort van interview. Ik begon hem wel leuk te vinden en toen kwam het... Hij vertelde dat hij zijn baan als vastgoed makelaar kwijt was en dat hij zich geen raad wist. Dus ik zei dat hij hulp moest zoeken en toen kwamen de smeekbedes. Of ik hem kon helpen om de huur te betalen of zelfs een lening. Daar trapte ik dus niet in. Hij vroeg mij of ik een hangouts account wilde aanmaken, maar deed dat niet. Dus het werd Skype. Maar mijn onderbuik gevoel zegt dat dit een oplichter is. Echter krijg ik zojuist een vreemd bericht op Skype...

Maar nu alles maar blokkeren dan? Hou hier niet van namelijk. 

Bezig met laden...

15 Reacties *

23 juni 2023
Dit is oplichterij. Het klinkt mij bekend in de oren. Blokkeren die handel en niet meer op in gaan.
23 juni 2023
Gelijk blokkeren en het account als fraudeur rapporteren
27 april 2021
Klopt helemaal fake accounts zijn nu makkelijk te herkennen. Eerst een harde les maar zal nu nooit meer gebeuren dat ik in gesprek ga. Ik krijg heel vaak verzoeken van captain Joe accounts. Allemaal met gestolen foto’s van flywithcaptainjoe. Allemaal gerapporteerd.
27 april 2021
Ik was idd al benieuwd of je foto's kon vinden op Google, maar ga het zeker proberen. Dank je wel. En een vriendin van mij had een foto geliked en er werd gelijk een berichtje gestuurd. Dus idd hoe mooi de praatjes ook zijn, heb em gelijk verwijderd
27 april 2021
Dit is duidelijk een oplichter. Fake-profielen zijn te herkennen aan bepaalde punten. Aan zijn profiel is al te zien dat zijn berichten geen of bijna geen likes hebben en zijn soms weinige vrienden/volgers vreemd zijn. Bestaat uit nog meer fake-accounts, soms direct te herleiden naar Nigeria. Kijk eens op voor tips en informatie op: https://www.instagram.com/scamhaters.united/ Hier leer je veel over de hele wereld achter de scammers. De foto's kun je via Google reversed image proberen te achterhalen of via Yandex. (https://images.google.com/) Dat is mij destijds ook gelukt en zo kwam ik erachter wie de echte persoon was. Ook dit zijn slachtoffers, die liever niet benaderd willen worden door 'ons/jou' als slachtoffer. Zij hebben soms al jaren te maken met dit fenomeen. Ik had in maart/april nietsvermoedend een vriendschapsverzoek op mijn privéaccount en had niet door dat dit een nepaccount was. Er volgde een leuk instagramgesprek maar binnen een maand kwam ik erachter dat er van alles niet klopte. Ik krijg nog regelmatig verzoeken van fake-accounts, ook die lijken op die van die ene, maar ik herken het meteen, rapporteer het, stuur het naar Scamhaters en blokkeer deze accounts direct.
26 april 2021
Canada bij dat land gaan mijn nekharen overeind. Had hij een donkere baard toevallig. De mijne kwam ook uit Canada. Blokkeren. Zijn alleen uit op je geld.
26 april 2021
Je moet alles op prive zetten, ik heb er namelijk geen last meer van.
26 april 2021
Blokkeren en je account op Instagram op privé zetten, dan hebben ze goedkeuring nodig om je profiel te bekijken of een bericht te sturen. Ik heb een tijd geleden ook mijn profiel op privé gezet en ik moet zeggen het werkt uitstekend !
26 april 2021

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Ik heb mijn insta al op privé gezet, kan dat ook met berichten dan?
26 april 2021
Als Tweede Kamerleden om de tuin kunnen worden geleid met een fake videogesprek (zogenaamd de stafchef van Navalny), dan zijn ze al erg ver met die vorm van frauderen. Ik ben het eens met alle reacties, en je eigen gevoel. Blokkeren die boel. Helaas, maar dat is de realiteit.
25 april 2021
Ook Skype wordt gebruikt door West-Afrikaanse scammers, zowel M als V, die soms vanuit Antwerpen of een Franse stad je beginnen te contacten. Dit spelletje wordt ook ad random op Whatsapp gespeeld naar willekeurige nummers. Heb ik als profielfoto een foto van mezelf (man), dan krijg ik onbekende dames uit Verweggisthan zo nu en dan onverwacht binnen als nieuw persoon. Die ik direct al weer blok en rapporteer,
25 april 2021
Dank! Want ineens ook een raar bericht op Skype van iemand die ik niet ken..
25 april 2021
Blokkeren. En voortaan, hoe betrouwbaar een Insta-account ook lijkt te zijn, ga eens googlen met de aangeleverde foto's. Dan ontmasker je al snel de bedrieger of spammer.
25 april 2021
Gelijk blokkeren!! Trap er niet in!! Je ontmoet geen leuke mannen op Instagram. Echt niet.
25 april 2021
Bewijs van een gelijkende foto is geen bewijs! Met wat software kan je alles bereiken zelfs een gelijkende videocall. Als ik echt smoorverliefd op een internet date zou zijn, zou ik absoluut nooit om geld of een lening vragen. Mijn advies: blokkeer het contact! Prima dat je hier om advies vraagt; je hebt duidelijk zelf al je bedenkingen en helaas bevestig ik deze bedenkingen.