Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Als je schrijft dan zie en hoor ik je!

Als je schrijft dan zie en hoor ik je!

Het is goed om vast te stellen dat dit platform voor veel lotgenoten veel betekent.  Lotgenoten delen ervaringen, vragen om tips of delen wat geholpen heeft in het zoeken naar professionele hulp. Ja, daar heeft Slachtofferhulp Nederland dit goede initiatief voor ontwikkeld en kan ik als een van de ambassadeurs dit platform mee vormgeven.
Opvallend is dat veel lezers een account aanmaken om de verhalen te kunnen lezen en eventueel er op kunnen reageren. Op zich prima natuurlijk.
Toch ben ik ook nieuwsgierig naar hun verhaal of ervaringen. De naam waarmee ze het account aangemaakt hebben, geeft je je anonimiteit, maar spreekt soms ook boekdelen. De schuilnamen zijn vaak cryptisch en als lotgenoot heb ik dan direct de vraag; “Wat gaat hierachter schuil?”  Ik kan het soms niet nalaten om dan een hand uit te steken en te reageren op de schuilnaam. Dit als een uitnodiging om je verhaal, je ervaringen te delen.  Niet dat dat van je verwacht wordt maar wij weten dat delen, helen is, zoals een collega ambassadeur eens zo mooi verwoord heeft. 
Het is niet gemakkelijk om je ervaringen op te schrijven en het dan ook nog te mailen en  te weten dat anderen het lezen. Als geen ander herkennen we dat. Toch heeft dat ons geholpen. Is het vaak de start geweest om de trauma’s te verwerken. 
Om een begin te maken hoeft je niet je ervaringen te beschrijven, overigens dat hoef je nooit als je dat niet wil, maar kun je beginnen met wat je nu bezig houdt. Bijvoorbeeld: Dat je je alleen voelt, slecht slaapt, nare dromen hebt, je je schaamt voor wat jou is overkomen, je moeite hebt met je te concentreren, heel erg transpireert ‘s nachts en allerlei andere ongemakken als maagpijn, rugpijn, spierpijn. Allerlei signalen dat er wat aan de hand is.
Dit is dus een uitnodiging om woorden te geven aan wat jou nu bezighoudt. Een begin of een doorstart naar het vinden van een uitweg naar een trauma vrij leven. Weet dat als jij je verhaal deelt dat dat ook anderen over de brug kan helpen. Want voor delen om te helen hebben we elkaar nodig.
  
Tot slot, lastig in deze corona tijd, maar weet dat Slachtofferhulp, ook fysieke lotgenoten groepen, verspreid over het land, heeft. Als schrijven moeilijk is, denk dan eens aan deze service. 

Ik zie en hoor je wel!
Philip 
Lotgenoot en ambassadeur. 

 
     

Bezig met laden...