Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Opzoek naar aanknopingspunten

Ik ben opzoek naar aanknopingspunten vanwege een voorschot oplichting. 

Dader doet zich voor als investeringsoorgaan uit Amerika. Overleden partner heeft daar een flinke som geld staan en willen dat uitkeren aan de nabestaande. Deze moet eerst een bedrag betalen om papierwerk af te ronden. Elke keer een nieuwe fase en smoesjes om nog een keer te betalen. 

Uiteindelijk aanpassingen van de bedrijfsconstuctie, geld kan alleen nog via een online bank vrijkomen, maar eerst duizenden euro's betalen om het eigen account te activeren. Inleg komt daarna automatisch terug. 

Inmiddels zou het geld onderweg zijn naar eigen bank maar weer "activatie" kosten betalen via Duitse bank. 

 

Wie herkent deze verhaallijn en heeft informatie. 

 

Alvast mijn dank. 

 

 

Bezig met laden...

10 Reacties *

11 april 2021
Veel sterkte voor de komende tijd. Het zal een hele poos duren voor je dit hebt verwerkt. Iedereen op deze site kent het gevoel, ik weet het, een schrale troost, maar weet dat we met je meevoelen en meeleven!
11 april 2021
Je wordt opgelicht op allerlei manieren. Ze blijven het proberen. Voel je niet dom of schuldig, ook jij bent slachtoffer geworden van oplichting. Ik wens je veel sterkte de komende tijd.
06 april 2021
Schaam je niet voor hetgeen je is overkomen. De fraudeurs gaan dermate doortrapt aan het werk, bouwen vaak eerst een emotionele band op om daarna met nagenoeg echte bewijzen toe te slaan. Mijn vrouw is benaderd door een fraudeur, die zich uitgaf als een bekende artiest/ weldoener. Om mij te over te halen heb ik zelf een videocall met hem gehad. Niet van echt te onderscheiden, maar wel gemanipuleerd. Deze schurken hebben toegang tot de laatste high tech software en beheersen de psychologische kant tot in de finesses.
07 april 2021

Als antwoord op door a92f3d3652a940…

Dankjewel voor het hart onder de riem. De methodiek en de middelen zijn inderdaad heel waarheidsgetrouw en dat maakt het ook zo moeilijk om te geloven dat het oplichting is.
06 april 2021
Doodzonde van je geld. Op de website https://www.hupkesadvocaten.nl/wat-is-een-boilerroom/ wordt aangeraden om aangifte doen bij politie en een melding te doen bij de AFM.
06 april 2021

Als antwoord op door a92f3d3652a940…

Aangifte nog niet gedaan, schaamte. Reeds contact met de AFM gehad en de gevraagde informatie aangeleverd, dat is afwachten. Dankjewel voor de reactie.
06 april 2021
Lijkt sprekend op de Nigeria constructie, die een paar jaar geleden circuleerde. Neem asap contact op met je bank om te proberen nog geld terug te halen. Een online bank klinkt ook al verdacht. Fraudeurs creëren vaak een eigen online bank, die vaak sprekend lijkt op een echte bank. Google even met de naam van de bank, adres gegevens en probeer te achterhalen hoe oud de website van de bank is en hoe vaak deze bezocht wordt. Geef nooit je inloggegevens van je eigen bank af. De laatste truc, die ik hoorde, is dat je de inloggegevens van je eigen bank in moest voeren op een "secure" server van de online bank om geld van de online bank over te maken. In werkelijkheid wordt gelijk je eigen bankrekening leeg geplunderd.
06 april 2021

Als antwoord op door a92f3d3652a940…

De bank geeft aan dat ze niet bekend zijn met dit rekeningnummer, maar dat ze daardoor vermoeden dat het een boiler room rekening is, weten het dus niet zeker. Krijg geen geld terug, alles is "vrijwillig" over gemaakt. De contactpersoon is de eigenaar van een Amerikaanse reisorganisatie en bestuurder van een investeringsmaatschappij waar het geld stond. Daarna is het geld naar een online bank gegaan. Alles lijkt zo echt met websites, reis organisatie met reviews al vanaf 2018 alles erop en eraan. Zo geloofwaardig allemaal, maar dat is nu net de truc. Ze kunnen gelukkig geen geld halen, het zal gestort moeten worden. Elke keer nieuwe smoesjes en dit is de laatste keer en dan heb je het geld. Het speelt al maanden, inmiddels wordt er niks meer over gemaakt maar de manipulatie is enorm en de twijfel nog groter. Want stel het is wel waar........ Dankjewel voor de reactie.
06 april 2021
Misschien navragen bij Fraudehelpdesk? Klinkt wel als iets wat door Nigeriaanse oplichters wordt gedaan (met tussenpersonen). Maar heb je alleen via chat contact of ook telefonisch?
06 april 2021

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Dat zal ik doen. Alles alleen via e-mail. Dankjewel voor de reactie.